معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران منتشر کرد؛
کد خبر: ۳۴۶۱۱۸
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
0
در گزارشی که از سوی اتاق بازرگانی تهران در مورد بازار سرمایه منتشر شده، گفته می‌شود که اقبال سرمایه‌گذاران خرد به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار، نشان‌دهنده نیاز جدی به توسعه زیرساخت‌های آموزشی و توجه به ابزار‌های به روز با هدف تسهیل تحلیل و مدیریت ریسک است.
شمشیر ۲ لبه بورس در دستان حقیقی و حقوقی‌ها
به گزارش پول نیوز، معاونت کسب‌وکار اتاق تهران در گزارشی، وضعیت بازار سرمایه کشور و عملکرد سازمان بورس را تحلیل کرد. بر اساس این گزارش که مبنای آن آخرین داده‌های آماری منتشر شده از سوی سازمان بورس طی دی‌ماه امسال است، ارزش سهام موجود در بورس تهران طی دوره زمانی منتهی به دی‌ماه امسال در مقایسه با دوره منتهی به دی‌ماه سال گذشته ۲۱۰ درصد رشد داشته است.

در این گزارش تصریح شده‌است که اگر این افزایش در ارزش سهام بورس تهران، ناشی از بهبود شرایط کلان اقتصادی کشور با به همراهی بهبود در شرایط بنیادین شرکت‌های حاضر در بازار باشد، می‌تواند نشان‌دهنده افزایش اقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و نیز افزایش تمایل شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق این بازار باشد.

با این حال، گزارش معاونت کسب‌وکار اتاق تهران نشان می‌دهد که اگر شرایط اقتصاد کلان کشور و وضعیت بنیادین شرکت‌ها در بورس بهبود نیافته باشد، این افزایش در ارزش سهام موجود در بازار می‌تواند خطرناک و نشان‌دهنده حباب قیمتی باشد.

این گزارش در عین حال، به این نکته نیز اشاره می‌کند که ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس به معنی ورود پول جدید به این بازار و به‌طبع آن، بالا رفتن تقاضا برای خرید سهام شرکت‌ها، افزایش رقابت برای تصاحب این سهام و در نتیجه افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها به مبالغی حتی بالاتر از ارزش بنیادین و منصفانه آن‌ها شود. اگر چنانچه زیرساخت‌های آموزشی، معاملاتی و مشاوره و ... که برای ورود به بورس ضروری است، به حد کافی فراهم نباشد، حباب قیمتی ناشی از ورود سرمایه‌گذاران خرد با دانش اندکی که نسبت به این بازار دارند، می‌تواند پررنگ‌تر شود.

در این گزارش تحلیلی معاونت کسب‌وکار اتاق تهران همچنین، به وضعیت ارزش اوراق بدهی منتشر شده در بورس تهران پرداخته شده و کارشناسان این معاونت، با این استدلال اقتصادی که نرخ بهره اوراق با ارزش اوراق رابطه عکس دارد، تحلیل کرده‌اند که با توجه به اینکه ارزش بازار اوراق بدهی در بورس تهران در دوره زمانی منتهی به دی ۱۳۹۷ از ارزش همین اوراق در دوره زمانی نظیر در سال ۱۳۹۸ بیشتر بوده‌است و همچنین افزایش ارزش این اوراق در دی ۱۳۹۹ به نسبت دی ۱۳۹۸ بیشتر از افزایش ارزش در دی ۱۳۹۹ به نسبت دی ۱۳۹۷ بوده‌است، می‌توان نتیجه گرفت که نرخ بهره این اوراق در دی ماه ۱۳۹۷ بیشتر از نرخ بهره در دی ماه ۱۳۹۸ و نیز دی ماه ۱۳۹۹ بوده‌است.

در این گزارش همچنین به اقبال سرمایه‌گذاران خرد به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار اشاره شده که بنا به تحلیل تدوین‌کنندگان گزارش مذکور، نشان‌دهنده نیاز جدی به توسعه زیرساخت‌های آموزشی و توجه به ابزار‌های به روز با هدف تسهیل تحلیل و مدیریت ریسک است.

تحلیل‌گران بازار سرمایه در معاونت کسب‌وکار اتاق تهران، این نتیجه‌گیری را ارائه کرده‌اند که با توجه به اینکه در دوره تحریم‌ها درآمد ارزی کشور کاهش یافته، دولت باید توجه ویژه‌ای به انواع روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشته باشد و مسئولان و متولیان بورس می‌توانند با ایجاد تمهیدات لازم، به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای هر دو طرف ناشر و سرمایه‌گذار پرداخته و زمینه استقبال هر دو طرف به این بازار را بیش از پیش فراهم سازند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: