April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۴۷۳۱۷
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
0
یک اقتصاددان عدم عضویت در لوایح FATF را هزینه بر دانست و گفت: حتی اگر تحریم ها برداشته شود اما ایران عضو FATF نشود پرداخت ها امکانپذیر نمی‌شود و 20 تا 40 درصد هزینه نقل و انتقال پول های بین المللی از جیب مردم صرف می‌شود.

به گزارش پول نیوز، تصویب و یا رد لوایح FATF ماه ها بی تکلیف در شورای نگهبان باقی مانده است. از طرفی رئیس جمهور اصرار به تصویب فوری این کنوانسیون دارد و از طرف دیگر برخی با طرح استدلال خود به مخالفت با FATF می پردازند.

 

 آلبرت بغزیان، اقتصاددان در اینباره بیان کرد: FATF مشابه بحث مبارزه با پولشویی در داخل کشور است. مثلا اگر قصد انتقال مبلغی بیشتر از 200 میلیون را داشته باشید این پول بلوکه می‌شود تا منشأ و مدارک آن مشخص شود. بانک مرکزی بر تمامی تراکنش ها نظارت می‌کند و همین موضوع را می توان به خارج کشور از تعمیم داد. FATF انتقال پول میان بانک های کشورهای مختلف را رصد می‌کند.

 

وی ادامه داد: FATF با توجه به ماهیت وجودی اش، بحث مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریست را دنبال می‌کند. بانک های کشورهای عضو در این کنوانسیون، اصول چندگانه ای را پذیرفته و نقل و انتقالات خود را گزارش می‌دهند.

 

این اقتصاددان افزود: اگر کشوری عضو FATF نباشد و آن را نپذیرد؛ نمی تواند معاملات مالی اش را در حوزه بین المللی انجام دهد و یا باید با صرف هزینه بیشتری نظیر دور زدن تحریم ها به فعالیت بپردازد.


بغزیان با بیان این که به عنوان یک اقتصاددان ایرادی درعضویت FATF نمی‌بینم تصریح کرد: FATF اعتقاد به تسهیل، رفع موانع تجارت و نقل و انتقالات پولی است.

 

وی با بیان این که در حال حاضر سرنوشت FATF به مسائل سیاسی گره خورده گفت: این کنوانسیون کشورها را به ارائه گزارش از منشأ نقل و انتقالات مالی اجبار کرده و کمک به گروه های تروریستی را ممنوع می‌کند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: مشکل ایران، نپذیرفتن این گروه ها به عنوان تروریست است. ضمن این که تمایل به رصد تبادلات بین بانکی داخلی و بین المللی نیز از سوی ایران وجود ندارد. بحث FATF در کشور سیاسی شده و باید دید مسئولان ارشد کشور تصویب آن را صلاح می دانند و یا نه.

 

بغزیان عدم عضویت در این کنوانسیون را هزینه بر دانست و گفت: حتی اگر تحریم ها برداشته شود اما ایران عضو FATF نشود پرداخت ها امکانپذیر نمی‌شود و 20 تا 40 درصد هزینه نقل و انتقال پول های بین المللی از جیب مردم صرف می‌شود.

 

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: پذیرفتن FATF و رفع تحریم ها همزمان کارگشا است. اما سرنوشت این دو موضوع در گرو تصمیم مسئولین شورای نگهبان است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: