کد خبر: ۳۴۸۱۱۸
۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
0
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان این که ادامه کار خودروسازان با وجود مشکلات اقتصادی عجیب است و این موضوع خود را در آینده نشان خواهد داد گفت: توانمندی در این عرصه در داخل کشور وجود دارد. امیدواریم سیاست‌گذارن تصمیم درستی در این رابطه اتخاذ کنند، زیرا ادامه روند فعلی غیر ممکن است.

به گزارش پول نیوز، اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر این که رشد اقتصادی کشور در بخش صنعت طی 9 ماه، بر اثر بهبود روند تولید خودرو مثبت شده است. در راستای تصریح این موضوع خبرنگار اقتصادی پرسون، گفت‌و‌گویی با امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه داشته که به شرح ذیل است.

امیرحسین کاکایی در خصوص این خبر بیان کرد: این خبر که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده موضوع مهمی را نشان می‌دهد و آن این است که صنعت خودرو با تمام ضرباتی که در این مدت متحمل شده؛ همچنان پربازده است.

وی افزود: صنعت خودرو در 3 سال اخیر تحت تحریم‌های بسیار سنگین همه جانبه بوده؛ ضمن این که موانع داخلی نیز مانند قیمت گذاری دستوری ضربه‌های سنگینی به این صنعت وارد کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: طبق این آمار، خودروسازان مانند ایران‌خودرو و سایپا که در جهت تولید محصولات ایرانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نه مونتاژ، با این عملکرد خوب می‌توانند در آینده کارهای بزرگی انجام دهند.

کاکایی تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها، 2 خودرو جدید کاملا ایرانی به بازار عرضه و پراید از دور خارج شد. برای پژو 405 نیز یورو 5 اجرا شد.

وی با بیان این که گزارش مسئله مهمی را نشان می‌دهد؛ گفت: صنعت خودرو مهم است و افت و خیزهای آن بر اقتصاد کلان تاثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه با بیان این که 10 هزار میلیارد تومان زیان رسمی دو خودروساز بزرگ کشور بوده گفت: رشد تولید توسط خودروسازها و با کمک قطعه‌سازان انجام شده؛ خودروسازان زیان خود را به بدهی تبدیل و درون شبکه قطعه سازان پخش کردند.

کاکایی با بیان این که رشد قطعه سازان مشاهده می‌شود؛ تصریح کرد: درون صنعت خودرو، مجموعه ای از بدهی و زیان وجود دارد و آماده فروپاشی است. این صنعت در کشور ما از نظر فنی قابلیت دارد. اما همزمان طبق آمار و اطلاعات از نظر اقتصادی مشکل دارد که این مشکل ریشه در سیاست گذاری ها دارد.

وی بیان کرد: با وجود تورمی که در نهادهای تولیدی وجود دارد، زیان اعلام شده رسمی این صنعت با ضرر غیررسمی تفاوت دارد. یعنی زیان خودروسازها متناسب با حجم تولید باید افزایش پیدا می‌کرد، اما به این شکل نیست و سعی شده با صرفه جویی و بهره وری این آمار کاهش یابد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: زمانی که قیمت نهادهای تولید بالاتر از قیمت فروش دستوری باشد، مقصر سرمایه گذاران هستند. در وضعیت فعلی صنعت خودرو همزمان آماده جهش و در عین حال سقوط است.

کاکایی با بیان این که صنعت خودرو تقریبا 25 درصد افزایش تولید داشته بیان کرد: این صنعت با وجود مشکلات فراوان افزایش تولید داشته؛ اگر قیمت ها به روش صحیحی تنطیم می شد می توانست تا 50 درصد نیز رشد کند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که ادامه کار خودروسازان با وجود مشکلات اقتصادی عجیب است و این موضوع خود را در آینده نشان خواهد داد گفت: توانمندی در این عرصه در داخل کشور وجود دارد. امیدواریم سیاست گذارن تصمیم درستی در این رابطه اتخاذ کنند زیرا ادامه روند فعلی غیر ممکن است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: