April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۵۱۱۶۵
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
0
رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: همه‌ی طرح‌های کمک معیشتی دولت به مردم در حوزه مسکن کارساز نبوده و درست زمانی که قرار است به مرحله اجرا برسد، به فراموشی سپرده می‌شود.
تولیدی//// وام ودیعه مسکنی که به فراموشی سپرده شد/
به گزارش پول نیوز، در چند سال اخیر، روند قیمت مسکن صعودی بوده است و همین موجب شده است تا اجاره بها نیز افزایش یابد. همچنین شیوع ویروس کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه سال ۹۸ موجب شد تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد؛ بنابراین از یک سو افزایش اجاره بها و از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید خانوار‌ها به خصوص خانوار‌هایی که مستاجر بودند، موجب شد تا جابجایی خانوار‌ها در تابستان سال ۹۹ به چالشی جدی برای آن‌ها تبدیل شود.

دولت چند راهکار برای حمایت از مستاجران در نظر گرفت؛ نخستین راهکار این بود که برای افزایش اجاره بها سقف در نظر بگیرد؛ بنابراین، بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، حداکثر افزایش اجاره بهای واحد‌های مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد و برای کلانشهر‌های دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها ۱۵ درصد تعیین شد.

دومین طرح دولت، اعطای وام ودیعه مسکن بود. وعده پرداخت وام ودیعه مسکن در یکم مرداد ۹۹ توسط رئیس جمهور داده شد و وی با بیان ابلاغ پرداخت این وام به بانک‌ها گفت: سقف این وام برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، شهر‌های بزرگ شامل شهر‌های بالای یک میلیون نفر از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و دیگر شهرها، ۱۵ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۳ درصد به مشمولان پرداخت می‌شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط پرداخت این وام گفت: در تهران، مستاجران واحد‌های مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر و در دیگر شهرها، مستاجران واحد‌های کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن مستاجران خواهند شد.

در همین رابطه سید محمـود فاطمی عقدا رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار کرد: مهترین دلیل اجرایی نشدن این طرح تا کنون، بحث تامین اعتبار و تنگنای مالی دولت بوده است و با توجه به رشد اجاره مسکن در تهران، وام ودیعه نمی‌تواند برای مردم کارگشا باشد.

وی در خصوص اجرایی شدن این طرح در سال جاری گفت: باتوجه به عدم اطلاعات صحیح از خانوار‌های مشمول حمایت، اجرایی شدن این طرح در سال جاری ممکن نیست. لازمه‌ی اجرایی شدن این طرح، جمع آوری بانگ اطلاعات دقیق از وضعیت معیشت مستاجران است که مشخص شود.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: زمانی که دولت یک رقم را برای تمام اقشار جامعه درنظر می‌گیرد، نمی‌توان به این طرح امیدوار بود، زیرا تمام مردم در شرایط معیشتی یکسان نیستند.

وی اظهار کرد: قرار بود وام ودیعه مسکن برای دهک‌های متوسط و پایین‌تر از آن درنظر گرفته شود، اما با توجه به اینکه جزییات بیشتری اعلام نشد، وعده اجرایی شدن این طرح از سال گذشته به سال جاری رسید.

فاطمی عقدا در ادامه عنوان کرد: همه‌ی طرح‌های کمک معیشتی دولت به مردم در حوزه مسکن کارساز نبوده و درست زمانی که قرار است به به مرحله اجرا برسد، به فراموشی سپرده می‌شود.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ابراز کرد: با ورود دولت و سازمان‌های غیر دولتی مانند کمیته امداد امام خمینی، بنیاد مسکن، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و ... به حوزه استیجار، می‌توانند گره‌ای از مشکل حوزه مسکن باز کنند.
 
 

 

گفتگو از سحر گلی زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: