یک صنعتی ساز مسکن در گفت و گو با «پول نیوز»:
کد خبر: ۳۵۱۴۵۴
0
یک صنعتی ساز مسکن با تاکید بر اینکه نبود استانداردهای زندگی گواه غفلت از ملاحظات زیست محیطی در ساخت و سازها است، گفت: امروز اگر دولت تصمیم به ساخت یک میلیون مسکن در سال گرفته است، باید توجه کند که به ازای هر متر مربع حتی اگر یک کیلوگرم مصالح کمتری مصرف کند، منابع زیادی صرفه جویی می شود.

 

اعلام مبلغ و مدت اقساط وام مسکن ملی

ناصر هوشمند در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان اینکه با احتساب ساخت یک میلیون مسکن با متراژ 100 متر مربع، سالانه 100 میلیون متر مربع مسکن احداث خواهد شد، افزود: این به معنای استفاده از حجم عظیمی از مصالح ساختمانی شامل سیمان، رس، میلگرد و... است که تولید آنها به انرژی عظیمی نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه این واحدهای مسکونی حداقل باید سی تا چهل سال عمر کنند، افزود: از این رو در طول دوره بهره برداری میزان مصرف انرژی در این ساختمان نباید چندین برابر استانداردهای بین المللی باشد.

هوشمند با یادآوری اینکه میزان مصرف انرژی در ساختمان ها به طور متوسط حدود 30 درصد انرژی مصرفی در کل کشور است، تشریح کرد: ما به اندازه 10 میلیون بشکه نفت، گاز، نفت خام، سیستم های برقی و آبی و سایر منابع، انرژی مصرف می کنیم. یعنی تولید 4 میلیون بشکه نفت به این معناست که معادل آن 6 میلیون بشکه نفت مصرف می کنیم. اگر 30 درصد از این 10 میلیون بشکه نفت که معادل با 3 میلیون بشکه در سال است، در صنعت ساختمان مصرف شود و در این 30 درصد صرفه جویی شود، معادل با یک میلیون بشکه نفت خواهد بود که عدد کمی نیست و از شاخص بزرگی حرف  می زنیم؛ چرا که کشور ما در این دوران تحریم با حدود یک میلیون بشکه نفت اداره شد.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر حدود 20 میلیون واحد مسکونی در کشور داشته باشیم، ساخت یک میلیون واحد مسکونی به معنی 5 درصد از حجم موجود ساختمان ها است و 5 درصد از یک میلیون بشکه نفت، معادل با 50 هزار بشکه نفت در روز خواهد بود. از این رو مسئولانی که برای آینده کشور تصمیم گیری می کنند، باید این مسائل و جزئیات را در تصمیم گیری های خود مورد توجه قرار دهندو لحاظ کنند.

این صنعتی ساز مسکن با یادآوری اینکه ساخت ارزان ساختان در درازمدت، بهبود وضعیت اقتصاد و امنیت برای این کشور به همراه می آورد، گفت: متاسفانه از این موضوعات غافلیم. به طور نمونه وقتی در مسکن مهر ساختمان را متری 300 هزار تومان ساختیم، توجه نکردیم که این ساختمان در طول دوره بهره برداری چندصد هزار تومان انرژی را به هدر خواهد داد. در حالی که اگر کمی بیشتر برای ساخت مسکن مهر هزینه می کردیم، امروز می توانستیم این حجم عظیم از انرژی را که در طول سال در این ساختمان ها به هدر می رود، کنترل کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه صنعتی سازی مسکن در کشور تصریح کرد: به هر حال انرژی ما روزی تمام می شود و اگر هم تمام نشود، گاز کربن تولید می شود و ما حتی امکان تنفس نخواهیم داشت. امروز نبود استانداردهای زندگی در شهرهای بزرگ گواه این مدعاست و بالاخره باید در جایی جلوی این مسائل گرفته شود که جای آن در صنعت ساختمان و مسکن است.

هوشمند با بیان اینکه ما امروز باید از صنعتی سازی مسکن عبور کنیم، تاکید کرد: ما برای رسیدن به صنعتی سازی واقعی باید به بحث پایداری و احداث ساختمان های سبز فکر کنیم. هدف نهایی صنعتی سازی مسکن رسیدن به ساختمان های پایدار و سبز و اکتیو است.

وی خاطرنشان کرد: لذا دولت با استفاده از تجارب و نقاط ضعف گذشته در امر ساخت مسکن، باید مباحث محیط زیستی را در ساخت و ساز این طرح عظیم  مد نظر قرار دهد و حتی میزان ذخیره انرژی و مصالح مورد استفاده و میزان تولید کربن را در این ساختمان ها لحاظ کند و به جای افزایش تیراژ به کیفیت ساختمان ها توجه کند.

هوشمند با بیان اینکه با تغییر تکنولوژی ها و استفاده کمتر از مصالح ساختمانی، می توان ساختمان های بیشتری را با صرف انرژی کمتر احداث کرد، گفت: متاسفانه از این موضوع در دولت های قبل غفلت شده و به طور نمونه افزایش تولید سیمان را شاخص توسعه یافتگی کشور تلقی کرده اند، در حالی که جای مصرف بی محابای سیمان در صنعت ساختمان  سازی نیست و باید در سایر ساخت و سازها و صادرات به دنبال توسعه تولید و استفاده از این مصالح بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: