کد خبر: ۳۵۴۵۳۷
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
0
عده‌ای بر این باورند که شعارهای ابراهیم رئیسی مبنی بر آن‌که در چینش کابینه خود به توصیه اهل منزل و آشنایانش توجه نمی‌کند و تنها برایش کارآمدی حائز اهمیت است منجر به احتمال استفاده از چند وزیر کابینه روحانی در کابینه سیزدهم شده است.
چه افرادی کارگروه اقتصادی دولت رئیسی را تشکیل خواهند داد؟
به گزارش پول نیوز، منتخب دولت سیزدهم که به طور رسمی در ۱۴ مردادماه کار خود را آغاز خواهد کرد، با شعار دولتی فراگیر و از همه طیف‌های فکری جامعه روی کار خواهد آمد.

مجتبی توانگر، نماینده امضاکننده نامه حمایت از کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی، در توئیتی از افرادی، چون سورنا ستاری، محمد اسلامی و رزم‌حسینی به عنوان گزینه‌های صاحب شانس در دولت آشتی ملی و فراگیر، نام برده است؛ عده‌ای بر این باورند که شعار‌های ابراهیم رئیسی مبنی بر آن‌که در چینش کابینه خود به توصیه اهل منزل و آشنایانش توجه نمی‌کند و تنها برایش کارآمدی حائز اهمیت است منجر به احتمال استفاده از چند وزیر کابینه روحانی در کابینه سیزدهم شده است.

در جدیدترین گمانه‌زنی‌ها در خصوص کارگروه اقتصادی کابینه رئیسی نام اشخاصی همچون مسعود میرکاظمی (وزیر پیشین نفت و بازرگانی در  نهم و دهم)، فرهاد رهبر (استاد اقتصاد با سابقه وزارت و ریاست دانشگاه تهران)، حجت عبدالملکی (از استادان اقتصاد با گرایش نو اصولگرایی)، فاطمی‌امین (معاون پیشین سید ابراهیم رئیسی در آستان قدس رضوی) و یاسر جبرائیلی (از مدیران پیشین خبرگزاری فارس و کارشناسان فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام) آورده شده است.

سیدمسعود میرکاظمی سیاستمدار اصولگرایی است که نماینده تهران در دوره نهم  بوده است؛ وی در دولت نهم ۴ سال وزیر بازرگانی و در ابتدای دولت دهم نیز برای مدت کمتر از ۲ سال وزیر نفت بوده است.

مسعود میرکاظمی همانند دیگر وزیران دولت نهم، تنها سابقه مدیریتی‌اش به بخش‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازمی‌گردد که با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور عهده‌دار وزارت بازرگانی دولت نهم شد. وی در نهایت به دلیل اختلافات شدیدی که با احمدی‌نژاد پیدا کرد از این وزارتخانه برکنار شد؛ او اکنون در کابینه رئیسی یکی از گزینه‌های اصلی بازگشت به وزارت نفت است.

فرهاد رهبر، اما که گفته می‌شود مهره‌چین کابینه اقتصادی رئیسی است و احتمال دارد به سازمان برنامه و بودجه برود، درجه دکترای تخصصی در رشته اقتصاد نظری از دانشگاه تهران دارد و همچنین استاد و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است.

رهبر رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی نیز بوده و در دولت یازدهم نایب رئیس شورای راهبردی نظام مالیاتی ایران را بر عهده داشته است؛ وی همچنین مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی است.

گفتنی است که فرهاد رهبر در دولت‌های هاشمی‌رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد صاحب پست بوده و وجهه‌ای فراجناحی از خود نشان داده و با همه طیف‌های سیاسی کار کرده است.

حجت‌الله عبدالملکی نظریه‌پرداز و اقتصاددانی با تسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی در لیست اصولگرایان قرار دارد که ممکن است وزارت اقتصاد و دارایی به او برسد؛ وی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق است و همچنین دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان دارد.

او سال ۸۵ تا ۸۸ مشاور وزارت امور اقتصادی و دارایی و نماینده ایران در اجلاس بین‌المللی بانک جهانی بوده است و سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ نیز عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور بوده است. او در سال ۲۰۱۰ نیز نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین‌المللی بانک جهانی- فرانسه بوده است.

رضا فاطمی‌امین با سوابق اجرایی در صنایع مختلف از گزینه جدی برای سکان داری وزارت صمت است؛ او در دانشگاه فردوسی مشهد الکترونیک خوانده و دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد. پیش از این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ستاد تحول صنایع و معادن و مشاور و مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های آستان قدس رضوی بوده است.

یاسر جبرائیلی متولد ۱۳۶۳، دانشجوی دکترای علوم سیاسی و معاون پژوهشی سابق خبرگزاری فارس است که احتمال حضورش در بین اعضای کارگروه اقتصادی کابینه رئیسی بالا است؛ او اکنون با عنوان رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام و رئیس مرکز مطالعات پیشرفت عماد فعالیت دارد. این فعال اصولگرا، با عنوان محقق و کارشناس اقتصاد سیاسی نیز فعالیت دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: