کد خبر: ۳۵۵۹۱۳
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
0
اگر از فعالان بازار سرمایه هستید، قطعا با نسبت P/E برخورد داشته‌اید. فاکتوری که در بازار بورس کاربرد زیادی دارد و سرمایه‌گذاران از این نسبت استفاده‌های مختلفی می‌کنند اما نسبت P/E چیست و چه کاربردی دارد؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

نسبت P/E چیست؟

 

به گزارش پول نیوز، اگر از فعالان بازار سرمایه هستید، قطعا با نسبت P/E برخورد داشته‌اید. فاکتوری که در بازار بورس کاربرد زیادی دارد و سرمایه‌گذاران از این نسبت استفاده‌های مختلفی می‌کنند اما نسبت P/E چیست و چه کاربردی دارد؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

منظور از نسبت P/E چیست؟

نسبت P/E یا نسبت قیمت به درآمد خلاصه شده عبارت price / earnings per share است. کلمه PRICE به قیمت و EPS به سود هر سهم اشاره دارد. این نسبت انتظار سرمایه‌گذار از بازدهی آینده یک سهم را نشان می‌دهد. یعنی سرمایه‌گذار به ازای هر 1 ریال بازدهی که به دست می‌آورد، حاضر است چند ریال پرداخت کند.

برای مثال فرض کنید که قیمت سهام شرکتی در حال حاضر 500 تومان است و سود پیش‌بینی شده آن برای سال جاری برابر با 50 تومان است. برای محاسبه P/E این شرکت قیمت را بر سود هر سهم تقسیم می‌کنیم: 10 = 50 / 500 .

اینجا عدد 10 برای P/E به این معنی است که سرمایه‌گذاران حاضر هستند تا به ازای 1 ریال سود این شرکت 10 ریال پرداخت کنند. این عدد فقط انتظارات سرمایه‌گذار را از آینده سهم نشان می‌دهد اما درباره این که این انتظار درست است یا خیر پاسخی عنوان نمی‌کند.

کاربردهای نسبت P/E

نسبت P/E یا ضریب سهام، یکی از ابزارهای کاربردی برای تعیین ارزش سهام است. از این نسبت می‌توان در کنار سایر ابزارهای کاربردی برای انتخاب سهام ارزشمند استفاده کرد. به عبارتی از این نسبت برای ارزش‌گذاری سهام استفاده می‌شود. برای این کار ابتدا باید P/E سهم شرکت مورد نظر را محاسبه کنید. سپس‌ حاصل آن را در سود هر سهم ضرب کنید تا ارزش سهم را به دست آورید. به طور خلاصه:

 P/E × EPS = PRICE

فرض کنید که شما ارزش هر سهم شرکت را با رابطه ذکر شده محاسبه کرده‌اید. حال نوبت مقایسه است. برای این منظور باید قیمت روز سهم در بازار را با حاصل ضرب بالا مقایسه کنید. بالاتر بودن یا پایین‌تر بودن قیمت بازار سهم از عدد به دست آمده معانی متفاوتی دارد.

بالاتر بودن قیمت بازار سهم از عدد به دست آمده، به معنی ارزنده نبودن یا گران بودن سهام آن شرکت است. اما اگر قیمت بازارِ هر سهمِ شرکت کمتر از عدد حاصل باشد، به این معنی است که سهم شرکت برای سرمایه‌گذاری ارزنده است؛ زیرا قیمت سهم قابلیت رشد بیشتر دارد.

توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید مقایسه بالا را به درستی انجام دهید، باید نسبت P/E را به درستی محاسبه کنید. در ادامه مثالی عددی برای درک بیشتر این موضوع بیان می‌کنیم.

فرض کنید شما P/E سهم شرکتی را محاسبه کرده‌اید و به عدد 10 برای آن رسیده‌اید. سود هر سهم این شرکت نیز برابر با 100 تومان است. با استفاده از روش عنوان شده ارزش سهم این شرکت برابر است با:  1000 = 100 × 10 . حال اگر قیمت روزِ سهم این شرکت در بازار 700 تومان باشد، می‌توانیم نتیجه بگیریم که این سهم برای سرمایه‌گذاری ارزنده است زیرا توانایی رشد قیمتی تا قیمت 1000 تومان را دارد.

در حالت دیگر اگر قیمت هر سهم همان شرکت در بازار مثلا 1200 تومان باشد، این به این معنی است که این سهم برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست. چون قیمت آن گران‌تر از ارزش آن بوده و می‌تواند افت قیمتی تا 1000 تومان را تجربه کند.

این نسبت یکی از نسبت‌های تعيين ارزشمندی سهام یک شرکت است که در صورت محاسبه درست نسبت P/E  می‌تواند در تصمیم‌گیری برای خرید سهام شرکت به شما کمک بسیاری کند.

نکاتی درباره P/E

_ شرکت‌ها همیشه سودساز نیستند. گاهی شرکت‌ها اصطلاحا زیان‌ده هستند و سودی تولید نمی‌کنند بنابراین در این موارد محاسبه P/E  عملا کاربرد ندارد. به عبارتی در این شرکت‌ها امکان محاسبه P/E نیست زیرا از تقسیم قیمت به درآمد P/E به دست می‌آید. اگر شرکت درآمد نداشته باشد، سود شرکت منفی می‌شود و نسبت P/E منفی معنی نخواهد داشت. این نوع شرکت‌ها از روش‌های دیگری برای ارزش‌گذاری استفاده می‌کنند.

_ سود هر سهم شرکت یکی از اجزای اصلی و موثر در محاسبه نسبت P/E است. شرکت‌ها برای محاسبه سود خود از روش‌های رایج حسابداری استفاده می‌کنند. به همین دلیل ممکن است این سود تحت تاثیر قرار بگیرد و گاهی کمتر و گاهی بیشتر از مقدار واقعی خود محاسبه شود. پس باید این نکته را مد نظر خود قرار دهید زیرا EPS  اشتباه، کل محاسبات شما را به اشتباه می‌اندازد.

_ بالا بودن یا پایین بودن P/E  همیشه نشان از ارزنده بودن یا ارزنده نبودن سهم نیست. این نسبت توقع بازار از آینده شرکت و سودآوری آن را نشان می‌دهد. ممکن است بازار در این روند اشتباه کند. شما به عنوان یک معامله‌گر موفق باید نحوه صحیح محاسبه P/E را یاد بگیرید و از آن به درستی استفاده کنید.

_ این نسبت مناسب برای ارزش‌گذاری سهام شرکت است. هرگز آن را تنها معیار برای خرید و فروش سهام قرار ندهید. بهتر است برای خرید سهام علاوه بر استفاده از این نسبت ابزارهای بیشتری را به کار گیرید.

سخن آخر

تجزیه و تحلیل سهام کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجربه و دانش فراوان دارد. قبل از خرید و فروش سهام باید شرایط بازار را به خوبی بسنجید. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو روش برای دستیابی به ارزش سهام شرکت‌ها است. ارزش سهام را با ابزارهای متفاوتی می‌توان بررسی و پس از آن برای معامله اقدام کرد.

نسبت پی به ای یکی از متداول‌ترین معیارهای ارزیابی سهام است که در اکثر بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ظاهر درک این نسبت آسان است اما تجزیه و تحلیل صحیح آن به تجربه معاملاتی و اطلاعات فراوان در مورد شرکت نیاز دارد. این نسبت یکی از روش‌های کاربردی برای بررسی ارزش سهام شرکت‌ها است. سرمایه‌گذاران باید در کنار این نسبت عوامل دیگر بنیادی شرکت را مد نظر قرار داده و برای معامله تصمیم بگیرند. در حقیقت اگرچه P/E  بسیار مهم و کاربردی است اما حرف آخر را برای ورود و خروج از معاملات نمی‌زند و در کنار آن باید از ابزارهای دیگر تحلیلی نیز استفاده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: