کد خبر: ۳۵۵۹۲۲
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
0
قیمت مسکن طی چند سال گذشته با افزایش بی‌رویه مواجه شده است. از این رو طبق گفته کارشناسان قیمت مسکن در تهران روی ارزانی چندانی را نخواهد دید.

افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در پی کاهش تولید

 

به گزارش پول نیوز،  قیمت مسکن در حالی در مدار افزایش قرار گرفته است که دیگر بسیاری از متقاضیان مصرفی توانایی خرید را ندارند و بیشتر مجبور به اجاره واحدهای کوچک متراژ در حاشیه شهرها شده‌اند که این خود نشان از نابسامانی افزار گریخته بازار مسکن دارد.
گفتنی است که بازار مسکن متأسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل نوسان شدید حتی نتوانست با نسخه‌های ظاهر تاثیر گذار سر پا بایستد که این خود جای بسی تامل دارد، چراکه احیا در سال های گذشته نتوانست ناجی بازار مسکن شود.

ناجی قیمت مسکن کیست؟

پرواضح است که قیمت مسکن در کشور ما متاسفانه از الگوی خاصی پیروی نمی کند و وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد ناظر و حوزه مسکن تا به امروز نتوانسته در بحث قیمت‌گذاری مسکن دخالت و نظارت چندانی داشته باشد، به گونه ای که بازار نسبت به دستورالعمل های وزارت مسکن در برخی از اوقات نیز واکنش معکوس داشته است، که این خود گویای که ادعای ما است.

چرا مسکن در ایران گران است؟

با نگاهی گذرا به وضعیت قیمت مسکن در کشورهای پیشرفته به راحتی می توان به این مهم دست یافت که متاسفانه قیمت مسکن در ایران با توجه به نوع ساخت و ساز نه چندان مطلوب در مقایسه با قیمت مسکن در کشور های پیشرفته در برخی از اوقات پیشی گرفته است اما این در حالی است که کیفیت و مقاومت ساختمان سازی در ایران به هیچ عنوان قابل قیاس با کشورهای خارجی نیست بنابراین قیمت گذاری دلالی در مسکن ایران می تواند نشان از جای خالی قوانین لازم داشته باشد اما متاسفانه تا به امروز علیرغم پیگیری‌های متعدد وزیران پیشین راه و شهرسازی قوانین نخ‌نما شده مورد بازنگری و یا اصلاح بهارستان نشینان قرار نگرفته است.

دوئل قیمت مسکن با نرخ تورم

جالب است بدانیم که رشد قیمت مسکن در مرداد ماه همچنان از میزان تورم عمومی کشور کمتر است اما نشان از آن دارد که برخی سرمایه گذاران آتش تورم را احساس نموده اند لیکن این نگاه را با ریزش شاخص بورس همزمان با تعدیل نرخ ارز و اعلام آمار کاهش شدید واردات به کشور در ماه گذشته چگونه می توان تفسیر کرد؟

از سوی دیگر باید یادآور شد که سیگنال های متفاوت و متناقض ارسال شده توسط دولتمردان جدید
و نزدیک شدن به یک نقطه عطف بسیار مهم و تعیین کننده در سکانداری چهار سال آینده کشور این دو عامل مهمترین دلایل سردرگمی در نگاهها و به تبع آن سرگیجه در بازارها است. به گونه ای که بسیاری از سرمایه گذاران در ماه‌های گذشته از این بازار کوچ کرده اند که می تواند شوک بزرگی در آینده ای نه چندان دور به بازار وارد کند.

زنگ هشدار پیمانکاران ساختمانی به صدا در آمد

 لیست اجاره بهای واحد تجاری  در مناطق مختلف  تهران  به شرح زیر است. توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است، چراکه قیمت واحد تجاری در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

آدرس  

متراژ

عمر بنا (سال)

قیمت اجاره

( تومان )

قیمت ودیعه (تومان)

محله قلهک، خیابان فکوریان

۹۰

۲۵

۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

محله میرداماد، خیابان میرداماد

۱۵۰

۲۰

۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

محله مولوی ، خیابان لشگر

۱۲

۲۲

۱٫۲۰۰٫۰۰۰

۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

محله هفت تیر ، خیابان مفتح جنوبی

۴۷

۲۰

---------

۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

محله تهرانپارس ، خیابان زفرقندی

۶۰

۹

۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

محله سعادت آباد ، خیابان کاج

۸۰

۹

۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰


پیمانکاران و فعالان حوزه ساختمان توجه ویژه داشته باشند که توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده بر حسب قيمت يک متر مربع بنا در مردادماه نشان می دهد واحدهاي مسکوني در دامنه قيمتي " ۱۵۰ تا ۲۰۰" ميليون ريال به ازاي هر متر مربع بيشترين معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است،همچنین دامنه قيمتي " ۲۰۰ تا ۲۵۰ " و " ۲۵۰ تا ۳۰۰ " ميليون ريال به ترتيب با ۱۶ و۱۲درصد در رتبه های بعدی هستند و حدود ۶۰% واحدهاي مسکونی به قيمتی کمتر از متوسط قيمت هر متر مربع ۳۱ میلیون تومان معامله شده اند .

لازم به ذکر است با توجه به عوامل مختلف این آمار تا یک سال آینده دچار تحول بنیادین خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: