April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۶۹۴۵
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
0
اجرای ۱۰۰ هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری در اراضی آبی کشاورزی در سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده است.

پیش بینی توسعه ۱۰۰ هزار هکتاری سامانه های نوین آبیاری در سال جاری

 

به گزارش پول نیوز، مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ما گفت: در صورت تخصیص اعتبارات مصوب، ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی در سال جاری به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شوند.

فریبرز عباسی افزود: برای اجرا و توسعه طرح سامانه های نوین آبیاری، امسال ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض مصوب شده و باید دید تا انتهای سال چه میزان از این اعتبارات تخصیص می یابد.

وی، اعتبار تسهیلات مصوب این طرح در سال گذشته را ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: سال گذشته از این مبلغ نزدیک به ۵۰ درصد محقق شد.

عباسی ادامه داد: سهم دولت در توسعه سامانه های نوین آبیاری در سال ۹۹ حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بود و امسال نیز قرار است تا ۸۵ درصد هزینه های اجرای این طرح بر عهده دولت باشد که در قالب تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

وی درباره سطح اجرای سامانه های نوین آبیاری از آغاز سال جاری، گفت: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، کل سطح اجرایی سامانه های نوین آبیاری در اراضی آبی از ابتدای شروع این طرح تاکنون را دو میلیون و ۵۲۵ هزار هکتار عنوان کرد.

عباسی درباره جزییات اجرای روش های نوین آبیاری نیز اذعان داشت: سال گذشته بر اساس موافقتنامه بودجه ای، ۶۰ درصد روش های آبیاری موضعی یا قطره ای سطحی و قطره ای زیر سطحی، ۲۰ درصد روش بارانی و ۲۰ درصد کم فشار در اراضی آبی کشاورزی اجرا شد.

وی افزود: امسال بنا به دلایلی همچون هزینه های اجرایی کمتر و استقبال کشاورزان از سیستم های آبیاری کم فشار، برای اجرای ۴۰ درصد روش آبیاری موضعی، ۴۰ درصد کم فشار و ۲۰ درصد بارانی برنامه ریزی کرده آیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و بخش زیادی از منابع آب و خاک کشور شور هستند، گفت: در اراضی و مناطقی که دارای منابع آب شور هستند، سامانه های آبیاری کم فشار و قطره ای کارایی بیشتری دارند.

وی توضیح داد: در مناطقی که بسیار گرم و تبخیر زیاد است، سیستم های بارانی که مستعد تبخیر هستند توصیه نمی شود و در چنین مناطقی سیستم های آبیاری موضعی یا قطره ای مناسب ترند.

عباسی، افزایش راندمان آبیاری و افزایش بهره وری را از مزایای اجرای طرح سامانه های آبیاری نوین برشمرد و اظهار داشت: سامانه های نوین آبیاری در برخی مناطق تا دو برابر افزایش بهره وری آب دارند.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی درباره سهم باغات در اجرای این سامانه های آبیاری گفت: سال گذشته حدود ۴۰ درصد روش های آبیاری موضعی در باغات و عمده روش های بارانی در مزارع اجرا شد هر چند برای گیاهانی با کاشت ردیفی نیز روش موضعی مورد استفاده قرار گرفت.

وی اذعان داشت: با توجه به ۲.۵ میلیون هکتار سطح باغات کشور، امسال ۳۰ تا ۳۵ درصد کل سامانه های نوین آبیاری در باغات و ۶۵ تا ۷۰ درصد در مزارع اجرا خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: