April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۷۴۳۱
۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
0
بارش شهابی برساوشی یکی از بارش‌های شهابی مشهور سالیانه است، پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۲۳:۳۰ تا جمعه ۲۲ مرداد ساعت ۲:۳۰ بامداد اوج بارش شهابی برساوشی بوده که در آسمان شب قابل مشاهده است.
شهاب‌باران آسمان در ۲۱ مرداد
 
به گزارش پول نیوز بارش شهابی برساوشی یکی از بارش‌های شهابی مشهور سالیانه است و این بارش به دلیل وقوع در فصل تابستان، با وجود شب‌های با هوای نسبتاً مناسب از یک سو و از سوی دیگر به دلیل عبور آذرگوی‌های ویژه این بارش، بسیار مورد توجه رصدگران رخداد‌های نجومی است که هر سال از اواخر تیر تا اوایل شهریور در آسمان شب قابل مشاهده است.

پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ساعت ۲۳:۳۰ تا جمعه ۲۲ مرداد ساعت ۲:۳۰ بامداد بهترین زمان برای دیدن و اوج این بارش شهابی است.

منشأ بارش شهابی برساوشی که از مهم‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه است، ذرات به جا مانده از دنباله‌دار سوییفت-تاتل است.

کانون این بارش در ناحیه صورت فلکی برساوش و در نزدیکی مرز آن با ناحیه صورت فلکی ذات‌الکرسی واقع شده است، به همین دلیل است که به آن بارش شهابی برساوشی می‌گویند.

صورت فلکی برساوش pereseus صورت فلکی نیم‌کره شمالی آسمان است، برساوش جزو ۴۸ صورت فلکی بطلمیوسی و ۸۸ صورت فلکی مدرن است، این صورت فلکی کمی دورتر و حدوداً در قسمت شرقی زن بر زنجیر (آندرومدا) قرار گرفته است.

شهاب‌باران آسمان در ۲۱ مرداد

مژگان مطیعی‌فر با اشاره به این موضوع که منشأ این بارش شهابی دنباله‌دار سوییفت-تاتل است، اظهار داشت: این دنباله‌دار در جو زمین موادی را به جای گذاشته است، این مواد هر سال با برخورد به ذرات جو درخشان می‌شوند و با سرعت سرسام‌آور حدود ۲۱۰ هزار کیلومتر در ساعت به جو زمین برخورد می‌کنند و می‌توانیم شاهد این درخشندگی باشیم.

کارشناس نجوم افزود: دنباله‌دار‌ها هر کدام یک دوره‌ای دارند، سوییفت دنباله‌داری است که دوره ۱۳۳ ساله دارد و در هر گذر موادی را به جا می‌گذارد که به آن رد دنباله‌دار می‌گویند و هر زمان از سال که زمین در مدار گردش خود به دور خورشید در این قسمت قرار می‌گیرد با این مواد روبه رو می‌شود.

وی در خصوص کانون بارش شهابی بیان داشت: ناظری که از روی کره زمین آسمان را مشاهده می‌کند همه این بارش‌ها را در یک نقطه از آسمان می‌بیند که آن هم مربوط به صورت فلکی برساوش است و این نام‌گذاری بر همین اساس است.

مطیعی‌فر با توضیح این مطلب که امکان مشاهده این رویداد در چه مکان‌هایی و با چه شرایطی امکان‌پذیر است، ادامه داد: برای مشاهده و ثبت شهاب‌ها نیاز به تلسکوپ یا ابزار رصدی خاصی نیست، کافی است که از مناطقی که آلودگی نوری و غباری دارند فاصله بگیریم که در شهر اصفهان فاصله تقریباً ۱۰۰ کیلومتری مناسب است، فقط افق باز باشد و مانعی برای دید وجود نداشته باشد، ماه امسال در وضعیت هلال شامگاهی است و مزاحم مشاهده این بارش شهابی نخواهد بود.

کارشناس نجوم در خصوص تعداد شهابی که می‌توان مشاهده کرد، عنوان داشت: ZHR یا میزان بارش سرسویی این بارش شهابی ۶۰ شهاب در یک ساعت است، ولی زیر سقف یک آسمان کاملاً تاریک حتی تا ۱۰۰ شهاب در یک ساعت هم می‌توان مشاهده کرد.

وی در خصوص فعالیت‌هایی که منجمان آماتور می‌توانند انجام دهند، خاطرنشان کرد: عکاسی از شهاب‌ها، ترسیم دست آزاد یا اسکچ از رد شهاب‌ها، تعیین درخشش هر شهاب، میزان جابه‌جایی آن‌ها در آسمان و یادداشت نام صورت فلکی مسیر عبور شهاب‌ها از جمله این فعالیت‌ها است.

مطیعی‌فر در پایان با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: برنامه رصد عمومی برای این منظور همچون گذشته پیش‌بینی نشده است و برای حفظ سلامت جامعه و تلاش کادر درمان توصیه می‌شود کسانی هم که قصد تماشای این رویداد را دارند با حداقل نفرات برگزار شود.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: