یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «پول نیوز»:
کد خبر: ۳۵۷۷۷۲
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
0
یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: متاسفانه وزیر راه و شهرسازی در حالی برای تصدی این وزارتخانه رای اعتماد گرفت که در سخنرانی خود در مجلس از وزارت نفت سخن می گفت و این بیانگر این است که وی همچنان با تفکر وزارت نفت وارد این وزارتخانه شده است.

 گرانی

 

به گزارش پول نیوز،انتظار می رفت با روی کار آمدن دولت جدید گرانی از بازار فاصله بگیرد، اما این در حالی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم بسیاری از بازارهای مالی با تنش مواجه شدند.

 

تیم اقتصادی دولت رئیسی بیگانه با کنترل بازارهای مالی

 

تیم اقتصادی دولت سیزدهم از نگاه بسیاری از کارشناسان چندان حاذق نیستند، اما این در حالی است که اقتصاد کشور در شرایط موجود نیاز به جراحی اقتصاد دارد، از این رو در شرایط موجود خوش بینی به این تیم شاید بسیار خوش بینانه باشد. از این رو خبرنگار ما برای بررسی وضعیت تیم اقتصادی رئیسی اقدام به تهیه گزارشی کرده است که متاسفانه بسیاری از کارشناسان به نام اقتصادی کشور بررسی این تیم را مناسب ارزیابی نکردند.

 

تیم اقتصادی دولت، بازار مسکن را از این وضعیت لاعلاج نجات دهند

 

رضا میرزاهدی در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان اینکه مسکن به عنوان سرپناه و قلب دوم افراد است، گفت: شخصی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب می شود و تیمی که در زیرمجموعه این وزارتخانه انتخاب می شوند و سرپناه و زندگی مردم را در اختیار می گیرند، باید به قدری عملکرد قوی داشته باشند و از نظرات متخصصان استفاده کنند که درنهایت بتوانند مسکن را از این وضعیت لاعلاج نجات دهند.

 

وی با انتقاد از گرانی بی سابقه در بازار مسکن ادامه داد: امروز در شرایطی که قیمت یک متر آپارتمان در یک منطقه متوسط تهران حدود 60 میلیون تومان و قیمت هر متر اجاره بها در یک منطقه ضعیف تهران حدود 5 تا 6 میلیون تومان است، سوال این است که این کابینه اقتصادی دولت و تیم وزارت راه و شهرسازی چگونه می خواهند این وضعیت را ساماندهی کنند.

 

این مدرس دانشگاه افزود: برخلاف اینکه تصور می شود بخش نفت منبع درآمدزای دولت است، اما درواقع بخش مسکن به عنوان یکی از صنایع مهم درآمدزا است که درصورت مدیریت صحیح می تواند بیشتر از بخش نفت درآمدزایی داشته باشد.

 

افزایش بی رویه و لحظه ای قیمت کالاها

 

میرزاهدی همچنین با انتقاد شدید از افزایش بی رویه و لحظه ای قیمت کالاها در کشور بیان کرد: تنها در بخش مسکن شاهد این گرانی نیستیم و هر روزه شاهد افزایش قیمت کالاها هستیم، این در حالی است که برای تغییر قیمت یک کالا باید موارد متعددی از قبیل تولید ناخالص، سرانه درآمد مردم، سرانه های اقتصادی، مسائل زیربنایی و اساسی و... را در نظر بگیرند.

 

وی در ادامه گفت: در شرایطی که تولید ناخالص ما منفی است، چگونه ممکن است قیمت کالایی مثل شیر را ناگهان 50 درصد افزایش دهند و این گونه مسائل از لحاظ اقتصادی با هم همخوانی ندارند. افزایش روزانه قیمت مایحتاج اساسی مردم از قبیل گوشت، برنج، روغن، لبنیات و... در حالی رخ می دهد که به دلیل این گرانی ها کارد به استخوان مردم رسیده است.

 


بیشتر بخوانید: نظام پولی نخ نما شده در دولت رئیسی بازنگری می‌شود؟


 

میرزاهدی افزود: در این شرایط نابهنجار که درآمد کمتر از 10 میلیون تومان زیر خط فقر است، امروز 75 درصد مردم ایران در شرایط زیر خط فقر زندگی می کنند. نرخ دلار به محدود 28 هزار تومان رسیده و این نشان می دهد که با حرف و حدیث نمی توانیم به جایی برسیم و باید درخصوص سیاست های خارجی خود به منظور رفع تحریم ها تجدیدنظر کنیم.

 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه برای رونق تولید ملی باید عرضه و تقاضا با هم متناسب باشند، ادامه داد: در غیر این صورت اگر عرضه بیشتر شود، تولید ضعیف می شود و اگر تقاضا افزایش یابد، تورم و دلالی ایجاد می شود.

 

وی بروز این روند را ناشی از حضور دلالان در اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: ما امروز دچار این معضل هستیم و نمونه بارز آن را در صنعت خودرو مشاهده می کنیم که افسارگسیختگی بی سرو سامانی از نظر رشد بی رویه قیمت ها در آن وجود دارد و قیمت خودروی غیراستانداردی نظیر پراید به بیش از 150 میلیون تومان رسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: