کد خبر: ۳۵۷۹۱۶
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
0
سخنگوی گمرک گفت: پیش بینی می‌شود با توجه به نزدیکی فصل برداشت تره بار و تعیین نیاز افغانستان از ایران تبادل دو کشور از مرز میلک از میانگین ۲۰۰ کامیون عبور کند و به ۳۰۰ کامیون برسد.

تجارت ایران و افغانستان مجدد از سرگرفته شد

 

به گزارش پول نیوز، سید روح الله لطیفی در خصوص آخرین وضعیت مرزهای مشترک ایران و افغانستان و تجارت دو کشور گفت: با توجه به درگیری‌های اخیر در کشور افغانستان و کاهش ۱۵ درصدی وزن تجارت ایران و افغانستان در حال حاضر آخرین آمارها حاکی از آن است که تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ تجارت ایران و افغانستان به حدود هزار و ۳۰۰ کامیون در روز رسیده است.

وی افزود: بیش از ۵۰۰ کامیون در مرز ماهیرود و حدود ۶۰۰ کامیون در مرز دوغارون و ۱۸۵ کامیون در مرز میلک تردد داشتند که در مرز میلک ۹۷ کامیون ورودی از افغانستان و ۸۸ کامیون خروجی بوده که از این تعداد ۲۲ کامیون شامل محموله صادراتی، ۱۵ کامیون محموله ترانزیتی، ۱۷ کامیون سیمان، ۳۳ کامیون شامل تانکر و ۵ کامیون مرجوعی بوده است.

سخنگوی گمرک گفت: در مرز میلک با ورود و خروج ۱۸۵ کامیون مجدداً به میزان تردد قبل از درگیری‌ها در این مرز نزدیک می‌شویم و ۷ و نیم درصد کاهش نسبت به قبل وجود دارد که به سرعت در حال بازگشت به حالت قبل است و در مرز ماهیرود نیز تا ۶۰ درصد نسبت به قبل رشد داشته است.

لطیفی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به نزدیکی فصل برداشت تره بار و تعیین نیاز افغانستان از ایران تبادل دو کشور از مرز میلک از میانگین ۲۰۰ کامیون عبور کند و به ۳۰۰ کامیون برسد.

وی گفت: با رسیدن فصل برداشت تره بار افزایش تبادل میان دو کشور را خواهیم داشت و با تغییرات اخیر در افغانستان نیز روند صعودی تبادل رخ می‌دهد و تجار این اطمینان را خواهند داشت که روند تجاری از مرز افزایش می‌یابد.

سخنگوی گمرک در توضیح روند تجارت از دیگر مرزهای مشترک دو کشور افزود: در مرز ماهی رود نیز افزایش ۶۰ درصدی تجارت را شاهد هستیم و تجارت در مرز دو غارون در خراسان رضوی نیز با توجه به اتمام درگیری‌ها در مسیر هرات به اسلام قلعه روند رو به رشدی دارد و میزان تجارت در حال بازگشت به حالت عادی است.

لطیفی تصریح کرد: صادرات ما به افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که افغانستان پنجمین کشور مقصد صادراتی کالاهای کشور در چند سال اخیر بوده است.

وی افزود: میزان واردات افغانستان در سال گذشته ۷ تا ۸ میلیارد دلار بوده است که ۲.۳ میلیارد دلار آن از ایران بوده که نشان می‌دهد یک سوم کالاهای مورد نیاز این کشور از ایران تأمین شده است.

سخنگوی گمرک گفت: به دلیل محصور بودن افغانستان در خشکی و مشترکات زبان و فرهنگی با ایران پیش بینی می‌شود میزان تجارت در کوتاه مدت حفظ شود و در دراز مدت نیز روند آن بستگی به چگونگی تحولات در افغانستان دارد.

لطیفی بیان کرد: کل تجارت ما به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۹۹ حدود ۶۵۰ میلیون دلار بوده است در حالی که صادرات ما به افغانستان نزدیک به ۴ برابر صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ۲.۳ برابر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بوده است که نشان دهنده نیاز دو کشور به یکدیگر است و تعامل به نفع دو کشور خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: تاریخ همواره نشان داده که ایران در کنار ملت افغانستان بوده است و امیدواریم با بازگشت آرامش به کشور افغانستان روند تجارت به این کشور نیز افزایش یابد.

 

منبع: مهر

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: