April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با «پول نیوز» خبر داد:
کد خبر: ۳۵۷۹۲۰
۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
0
یک کارشناس پولی و بانکی با اشاره به اولویت های سیستم بانکی گفت: در سیستم بانکی آنچه اولویت دارد این است که در زمان ارائه تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی، سیاست گذار بر روی این موضوع تمرکز کند که نحوه تخصیص این تسهیلات به چه صورت است.

روند رو به رشد بورس در هفته های آینده

 

احمد قدسی در گفت و گو با «پول نیوز» در این راستا تشریح کرد: به این معنا که آیا تسهیلات بانکی کشور صرف فعالیت هایی می شود که در اقتصاد ایجاد ارزش افزوده می کند و با بزرگتر کردن اقتصاد، به افزایش رشد تولید ناخالص داخلی کمک می کند، یا اینکه تسهیلات ارائه شده صرف خرید و فروش دارایی ها و سفته بازی می شود.

بازار ثانویه امروز 

وی با بیان اینکه خریدوفروش دارایی ها به معنی خرید و فروش سهام در بازار ثانویه یا خرید و فروش زمین و فعالیت های املاک و از این دست موارد است، ادامه داد: بنابراین آنچه که مهم و شایسته است، این است که اگر بخواهیم اقتصاد کلان خود را اصلاح کنیم، سیستم بانکی به عنوان مهمترین عنصری که تخصیص منابع را در کشور انجام می دهد، باید منابع را به سمت بخش های مولد و پیشران ببرد و به این بخش ها اختصاص دهد و تمام تمرکز سیاست گذار باید بر روی این نکته باشد.

قدسی با تاکید بر اینکه تمام امور دیگر در اولویت های بعدی هستند، اضافه کرد: به طور مشخص رییس جمهور وعده ساخت یک میلیون مسکن را در سال داده و تامین مسکن جزو نیازهای اساسی کشور است و باید محقق شود، اما این هدف به جز با همراهی نظام بانکی محقق نخواهد شد. لذا برای اجرای چنین طرحی اگر بتوانند بانک ها را پای کار بیاورند که تسهیلات مناسب برای ساخت مسکن اختصاص یابد، اقدام بسیار خوبی خواهد بود.

وی افزود: از آنجایی که مسکن بخش های دیگر اقتصاد را از صنایع کوچک و بزرگ گرفته تا صنعت لوازم خانگی را به حرکت در می آورد و در این صنایع تحریک تقاضا صورت می گیرد و در عین حال منجربه ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی می شود، لذا یک صنعت پیشران است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بنابراین اگر این طرح اجرایی شود، برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، باید سالانه بیش از 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش مسکن اختصاص یابد، در عین حال باید به بخش های دیگر هم چنین تسهیلاتی تخصیص یابد. اتفاقی که طی چند سال اخیر نیفتاد و مشخص نیست بخش زیادی از تسهیلاتی که بانک ها ارائه کردند، صرف چه اموری شد و باید این امر در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد.

قدسی با تاکید بر اینکه برخلاف تصورات موجود، سیستم بانکی به مثابه کل به لحاظ نظری در اعطای تسهیلات بانکی با محدودیت مواجه نیست، تشریح کرد: یعنی اینطور نیست که گمان کنیم منابع محدود است و سیستم بانکی نمی تواند تسهیلات زیادی را پرداخت کند. چون منابع برای سیستم بانکی نامحدود است و سیستم بانکی از طریق خلق پول و ایجاد پول جدید تسهیلات پرداخت می کند. از طرفی اساسا کل حجم پولی و نقدینگی به صورت سپرده های بانکی در سیستم بانکی است.

وی اضافه کرد: به طوری که اسکناس حدود 2 تا 3 درصد کل نقدینگی را شامل می شود و این جمله بی معناست که مردم پول خود را در بانک سپرده گذاری کنند. چون درواقع همه پول ها در بانک سپرده گذاری شده است و حالتی غیر از این وجود ندارد و زمانی هم که مردم بخواهند پول خود را خرج کنند، پول ها از یک حساب وارد حساب دیگری در همان سیستم بانکی می شود و پول هرگز از سیستم خارج نمی شود. لذا اصولا می توانیم در تحلیل خود از اسکناس صرف نظر کنیم.

به گفته قدسی، کل حجم پول و نقدینگی در سیستم بانکی سپرده گذاری شده و منابع بانک ها عملا دچار محدودیت نیست و نمی توانیم ادعا کنیم که بانک ها توان پرداخت تسهیلات را ندارند. چون اساسا دادن تسهیلات و ایجاد مصارف جدید محدود به سیستم بانکی است.

وی خاطر نشان کرد: سیستم بانکی برای ایجاد تسهیلات جدید مقید به منابع قبلی خود نیست. پس بانک ها از لحاظ منابع محدودیتی ندارند و می توانند در این پازل قرار بگیرند.

بورس امروز 8 شهریور 1400

بازار سرمایه که در هفته‌های اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته بود روز گذشته را با فراز و فرود معاملاتی پشت سر گذاشت به طوری که سهامدارانی که در شروع بازار در صف خرید بودند در پایان کار راهی صفوف فروش شدند.

شاخص کل بورس با وجود پیش‌بینی‌ها در نهایت وارد فاز نزولی شد تا با افتی بیش از دو هزار واحد پرونده خود را ببندد. پرحاشیه‌ترین روز بورس در هفته‌های اخیر سه رکورد کاهشی منفی را رقم زد. در این روز بیشترین ارزش معاملات خرد سهام از ۵ بهمن ۹۹، بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها از ۱۸ بهمن ۹۹ و سبقت تعداد نمادهای با صف فروش از تعداد سهام با صف خرید پس از ۱۵ روز کاری با روند نزولی همراه شدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: