April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
حمایت اقتصاددانان از وزیر پیشنهادی اقتصاد؛
کد خبر: ۳۵۷۹۲۱
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
0
مجید شیخی، جعفر قادری و بهمن آرمان از اقتصاددانان کشور از برنامه‌های سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد حمایت کردند.
خاندوزی در اقتصاد توانمند است
به گزارش پول نیوز، مجید شیخی با اشاره به برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم، بیان داشت: عمده مشکلات در ۴۲ سال گذشته مربوط به اقتصاددان‌ها و اقتصاد خوانده‌های حامل نظریات غربی است که در کابینه دولت‌ها نفوذ داشتند و هیچ موفقیتی در اقتصاد نداشتیم.

این استاد اقتصاد با تاکید براینکه نیاز به یک اقتصاددان متناسب با شرایط و اقتضائات کشور داریم گفت: خاندوزی جوانی با انگیزه، باهوش و آشنا به مسائل اقتصاد کشور است و نسبتا به اقتصاد اسلامی مسلط است. بایستی در برنامه‌ها مبنا را بر اجرای اقتصاد اسلامی بگذارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادی خاندوزی را خوانده‌ام، تاکید کرد: گزینه ریاست وزارت اقتصاد برنامه قابل قبولی ارائه کرده و نکات مثبت زیادی دارد البته نواقصی هم دیده می‌شود که نباید معقول بماند. مثل اجرای طرح بانکداری اسلامی و اصلاح نظام بانکی کنونی باید در دستور کار قرار گیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اصلاح بازار بورس خاطرنشان کرد: برای مردمی کردن اقتصاد باید به ارتقا ساختار تعاون درکشور توجه کرد. همچنین نباید در مدیریت اقتصاد کلان کشور مجوز بانک خصوصی که تولید کننده تورم و خلق پول هستند، داده شود.

شیخی با تاکید بر اینکه وزیر اقتصاد باید هماهنگی اقتصاد کلان دولت را برعهده بگیرد، عنوان کرد: در همین راستا برای حفظ ارزش پول ملی و کاهش تورم و جلوگیری از نوسانات ارزی، نیاز به انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه داریم و باید این مسائل مورد توجه قرار گیرد.


قادری: خاندوزی در اقتصاد توانمند است


جعفر قادری هم با برشمردن ویژگی‌ها برنامه گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی دولت سیزدهم، اظهارداشت: خاندوزی یکی از گزینه‌های جوان برای تصدی وزارت در این دولت است که از قوه و نیروی جوانی خوردار بوده و می‌تواند برای عملیاتی کردن و اجرای برنامه‌های جهادی موثر باشد.

این اقتصاددان با بیان اینکه خاندوزی اقتصاد را خوب می‌شناسد و به لحاظ تئوری توانمند و قدرتمند است، تاکید کرد: با قرار گرفتن افراد مجرب در کنار وی، مشکلات ناشی از اجرا را می‌توان مرتفع کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ظرفیت مالیات در کشور عنوان کرد: برنامه‌های خاندوزی برای اصلاح معافیت‌ها و توسعه پایه‌های مالیاتی و نظام بانکی در جهت حمایت از تولید سازنده است. می‌توان با هدایت تسهیلات و نحوه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، چرخه تولید و اشتغال را رونق بخشید که در برنامه‌های خاندوزی مشاهده می‌شود. امیدواریم این ایده‌ها و برنامه‌ها به درستی عملیاتی شود.


بهمن آرمان، اقتصاددان: خاندوزی باید در واگذاری‌ها، دخالت جریان‌های سیاسی را مهار کند


یک اقتصاددان با اشاره به اینکه «در هیچ کشوری واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی بر اساس قیمت انجام نمی‌شود؛ بلکه واگذاری برمبنای برنامه ارائه‌شده، رخ می‌دهد»، گفت: «باید نکته این در عملکرد خاندوزی مهم خواهد بود و او باید دخالت جریان‌های سیاسی در واگذاری‌ها را مهار کند».

بهمن آرمان افزود: «وزیر اقتصاد، در عمل یک سیاست‌گذار محسوب می‌شود، «برنامه‌های اعلامی وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم این ظرفیت را دارد که برخی از کاستی‌های اقتصادی کشور را رفع کند که به‌نوعی سیاست‌گذاری است؛ اما در صورت اعتماد مجلس به خاندوزی، کیفیت تیمی که با وی همراه می‌شوند، در تحقق برنامه‌های اعلامی بسیار مؤثرند».

او ادامه داد: «به بیانی دیگر، وزیر اقتصاد یک سیاست‌گذار است و نه مجری؛ تضمین اجرای این برنامه‌ها، نحوه راهبری وی و نحوه عملکرد مدیرانی است که برای نهاد‌های زیرمجموعه انتخاب می‌کند».

آرمان با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد برای بخش‌هایی نظیر نظام مالیاتی و گمرکی، بانک و بازار سرمایه، گفت: «البته چند نکته را باید در برنامه‌ها موردتوجه قرار داد. نخستین مسئله، بازار سرمایه است. واقعیت این است که در جهان، بورس‌ها، نهاد‌های تجهیز منابع مالی فرایند توسعه اقتصادی هستند. درحالی‌که بورس تهران، عمدتاً، مکان سوداگری مالی و نقل و انتقال سهام وجوه است. در جهان ۷۰ درصد تأمین مالی از بازار سرمایه انجام می‌شود و در ایران، فقط حدود ۵ درصد که رقم بسیار اندکی است».

این اقتصاددان، درباره نحوه راستی آزمایی برخی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: «به‌عنوان نمونه، با توجه به مصوبه‌ای که اخیراً سازمان بورس و اوراق بهادار برای تأسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه محور ابلاغ کرده، تأکید بر تأسیس این شرکت‌ها، می‌تواند به تأمین مالی ساخت آزادراه‌ها، نیروگاه‌ها و بخش‌هایی که ارتباط با تحریم‌ها و نه منابع ارزی ندارند، می‌توان، امکان تحقق‌بخشی از سیاست‌های بورسی وزیر پیشنهادی اقتصاد را اجرایی دانست.»

این استاد دانشگاه با اشاره به مسئله خلق پول توسط سیستم بانکی نیز عنوان کرد: «سپرده‌های مدت‌دار نزد بانک‌ها در اغلب کشور‌ها به‌عنوان شبه پول در نظر گرفته می‌شود که بانک‌ها تعهدی در قبال نقد کردن آن‌ها پیش از سررسید ندارند و در بورس، به‌عنوان اوراق بهادار معامله می‌شوند. این مسئله نیز تحقق بخش دیگری از برنامه‌های خاندوزی را ممکن می‌سازد».

آرمان درباره مسئله اصلاح نظام مالیاتی تصریح کرد: «حتی در مناظره‌ها و مصاحبه‌های زمان انتخابات نیز از آقای رییسی وعده مالیات هدفمند را شنیدیم که برعهده وزیر اقتصاد و تیم منتخب آن است. اگر مالیات بخش تولید حتی به ۱۰ درصد کاهش و مالیات فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی افزایش یابد، مسئله مهمی است و در صورت تحقق آن، پیامد‌های مثبت زیادی در ساختار اقتصادی کشور خواهد داشت».
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: