کد خبر: ۳۵۸۱۳۲
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
0
اکنون صنعت بیمه یکی از سودآورترین صنایع به شمار می‌آید که پابه‌پای بانکداری و فین‌تک از منابع تامین مالی بلند مدت در بخش خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند.
صنعت بیمه یکی از سودآورترین صنایع کشور
به گزارش پول نیوز، بیشتر مردم تمایلی به فکر کردن در مورد اتفاقات ناخوشایند را ندارند و امیدوارند همه چیز در اصطلاح به صورت گل و بلبل پیش برود. افراد به صورت معمول محافظت در برابر ریسک‌های احتمالی را در پایین فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند مگر اینکه توسط نهادی مجبور به این کار شوند. ضرورت استفاده از بیمه را افرادی که دچار خسارت شده‌اند بیش از سایرین درک می‌کنند. بیمه حمایت بالایی را به اشخاص، خانواده‌ها و کسب‌وکار‌ها در سخت‌ترین مشکلات ارائه می‌دهد اگرچه مزایایی که بیمه به همراه دارد، رضایت فوری مشتریان را به همراه ندارد، زیرا در بیشتر تراکنش‌های بیمه‌ای محصول قابل لمسی ارائه نمی‌شود و تنها ارزش رد و بدل شده یک تعهد در قبال زیان احتمالی است.
 
بیمه موضوع جدیدی نیست و تاریخچه آن به زمان باستان برمی‌گردد. اولین شکل بیمه به نام دریانوردان چینی که برای محدود کردن خسارت‌های احتمالی وارد شده به قایق‌ها و کشتی‌هایشان، کالا‌های خود را در چندین قایق بارگیری می‌کردند، ثبت شده است. پس از آن، بازرگانان بابلی جهت تامین کالا و کشتی وام با بهره بالا می‌گرفتند و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه از جمله طوفان و حمله دزدان دریایی، وام دریافتی بازرگانان بخشیده می‌شد و وام‌دهنده ریسک عدم پرداخت بازرگان را تقبل می‌کرد. به این ترتیب بیمه حمل و نقل دریایی، اولین رشته بیمه شناخته می‌شود. بعد از آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶ میلادی، جهت غلبه بر هزینه خسارت‌های سنگین، تقسیم کردن آن میان تعداد زیادی از افراد مورد توجه قرار گرفت و بیمه آتش‌سوزی نیز وارد خانواده بیمه شد.
 

صنعت بیمه یکی از سودآورترین صنایع کشور


بیمه نوین به شکلی که امروز شاهد هستیم، حدود ۳۰۰ سال عمر دارد. در طول قرن‌ها، بیمه به کسب‌وکاری مدرن جهت محافظت از افراد در برابر خطرات مختلف تبدیل شده است و اکنون صنعت بیمه یکی از سودآورترین صنایع به شمار می‌آید که پابه‌پای بانکداری و فین‌تک از منابع تامین مالی بلند مدت در بخش خصوصی و دولتی محسوب می‌شود. در واقع شرکت‌های بیمه به افراد کمک می‌کنند تا بخشی از ریسک‌ها را مدیریت کنند. آن‌ها با دریافت حق بیمه متعهد می‌شوند مبلغی از پیش تعریف شده را در صورت بروز بلایای طبیعی و غیر طبیعی، پرداخت کنند.

شرکت‌های بیمه‌ای از طریق تجمیع و توزیع ریسک‌های متعدد، به خلق ارزش می‌پردازند. حق بیمه از تمامی افراد و شرکت‌های بیمه شونده دریافت می‌شود و پرداخت خسارت میان معدود بیمه‌شوندگانی توزیع می‌شود که دچار مشکل شده‌اند. بیمه را می‌توان شبیه یک استخر سرمایه‌گذاری درنظر گرفت که افراد زیادی در پر کردن آن مشارکت می‌کنند، اما تمامی اعضا با مشکل مواجه نخواهند شد.

صنعت بیمه یکی از صنایعی است که علی رغم بحران‌های اقتصادی جهانی به وجود آمده، به رشد خود ادامه می‌دهد و بازدهی بالایش را حفظ می‌کند. بیمه آمادگی تحول را دارد و متخصصان پیش‌بینی می‌کنند درصد تحول این صنعت در ۵ سال آینده با نرخ تحول آن در طول ۵۰ سال گذشته برابری کند. پتانسیل ایجاد تحول از یک سمت و برخی عوامل و پیشران‌ها از سمت دیگر، تقاضای دیجیتالی شدن این صنعت را افزایش می‌دهد؛ بنابراین صنعت بیمه یکی از صنایعی است که باوجود کاستی‌های مختلف، همواره به رشد خود ادامه داده، اما درحال حاضراین حرکت رنگ و بوی دیگری هم به خود گرفته به‌طوریکه صنعت بیمه در مدت عمر خود چنین تفاوت‌های مهمی را تجربه نکرده است.

اکنون بازیگران جدیدی هم وارد عرصه صنعت بیمه شده و درآینده‌ای نه چندان دور با حضور آن‌ها وضع این صنعت با دگرگونی‌هایی هم روبه‌رو خواهد شد.

زیرابه‌نظر می‌رسد که این بازیگران، با نوآوری ها، تغییرات اساسی در زنجیره بیمه و مدل کسب و کارایجاد خواهند کرد.
به نظر می‌رسد که این تغییرات، انتظار مشتریان را از صنعت بیمه افزایش داده و حرکت این صنعت به سمت ناوری‌های دیجیتال به یک الزام تبدیل شده است.»
 
 
در همین رابطه مهدی مهدوی مدیرعامل بیمه سرمد در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: وقتی در مورد بحث دیجیتالی شدن صنعت بیمه صحبت می‌شود یعنی تحول دیجیتال و سخت‌ترین کار در هر سازمانی متحول کردن آن است.

وی فزود: در صنعت بیمه یک سری تغییرات و اتفاقاتی رخ می‌دهد که فواید و معایبی به همراه دارد. تاسیس شرکت‌های بیمه جدید نوعی از آن تغییرات است که باید برای فعالیت، بازارسازی مناسبی صورت گیرد.

مدیرعامل بیمه سرمد عنوان کرد: درحال حاضر تمامی مدیران عامل و هیات مدیره‌های شرکت‌های بیمه‌ای تمایل به تحول دارند، اما وقتی تعریف درستی از یک موضوع وجود نداشته باشد درآن موضوع موفق نخواهیم بود.

وی ابراز کرد: در صورتی که فقط شرکت‌های بیمه تاسیس شوند و بازارسازی مناسبی صورت نگیرد، همه‌ی شرکت‌های بیمه درگیر می‌شوند؛ بنابراین مدل تاسیس شرکت‌های بیمه جدید یک امر مهمی است که باید به آن دقت بسیاری کرد.

مهدوی اظهارکرد: اگر تمام فرآیند‌های صدور بیمه نامه در بستر اینترنت انجام شود آن بیمه نامه، الکترونیک است و درایران در نظام بانکی به صورت واقعی به بانکداری الکترونیک رسیده ایم، اما صنعت بیمه در فناوری از نظام بانکی ضعیف‌تر است.

وی مطرح کرد: حضور استارتاپ‌های بیمه‌ای در صنعت بیمه بسیار امر مبارک و اقدامات بیمه مرکزی هم در این رابطه قابل تحسین است که مردم میتوانند از میان شرکت‌های بیمه بهترین بیمه نامه را انتخاب و خریداری کنند، اما باید به این نکته هم توجه کرد که این استارت آپ‌ها با ایراداتی روبه‌رو هستند، اما سعی میکنند به نوعی بازار را در دست گیرند.

مدیرعامل بیمه سرمد گفت: فرآیند صدور بیمه نامه‌ای که در استارت اپ‌ها هم انجام می‌شود به صورت آفلاین است و گام قبلی بیمه دیجیتال، بیمه الکترونیک است که صنعت بیمه هنوز وارد این بخش هم نشده است.

مهدوی خاطر نشان کرد: افزایش شرکت‌های بیمه، این بازار را رقابتی‌تر می‌کند، اما اگر بازارسازی صورت نگیرد، شرکت‌های بیمه برای گرفتن بازار به پرتفوی یکدیگر چنگ می زنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: