April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۲۲۱
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
0
در حالی که شاخص کل امروز در نیمه اول معاملات با بالاترین حد خود در ۱۱ماه گذشته رسیده بود، با افزایش فشار فروش مواجه شد و افتی دو هزار واحدی را تجربه کرد. همچنین فاکتور‌های دیگر بازار نیز پایان روند صعودی شاخص کل در کوتاه مدت را تایید می‌کنند. این گزارش سعی می‌کند به تشریح مهم‌ترین عوامل افت امروز شاخص کل بپردازد.
شاخص بورس در معاملات امروز افتی دو هزار واحدی را تجربه کرد
 
 
به گزارش پول نیوز، در معاملات بورس امروز، شاخص کل در اوایل نیمه دوم معاملات از ارتفاع یک میلیون و ۵۸۵هزار واحد گذر کرد و به سقف خود از مهر ماه سال ۹۹ رسید. با این وجود افزایش فشار فروش در ادامه معاملات، باعث شد که این شاخص با بیش از دو هزار واحد افت به عدد یک میلیون و ۵۷۷هزار واحد برسد. به این ترتیب در پایان بورس امروز ۳۰۵نماد بیش از سه درصد افت کردند و ۱۸۰نماد با صف فروش دومین روز معاملاتی هفته را بدرقه کردند.

از مهم‌ترین نکات بازار امروز می‌توان به خروج هزار و ۱۰۰میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار اشاره کرد. این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که ۱۸ بهمن سال ۹۹، آخرین باری بود که خروج پول بیشتر از این مبلغ رقم خورد. همچنین ارزش کل معاملات بورس امروز از ۱۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان عبور کرد که مبلغ در هفت ماه گذشته بی‌سابقه است. ترکیب این دو داده تا حدودی نشان می‌دهد که امروز متوسط قدرت خرید خریداران، کمتر از متوسط قدرت فروش عرضه‌کنندگان بازار بوده است. عوامل مختلفی می‌تواند در رخ دادن این اتفاق دخیل باشد که این گزارش به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازد.
 
بازگشایی شبندر؛ جرقه شروع ریزش
شاید بتوان نخستین دلیل این افت را بازگشایی نماد شبندر پس از حدود سه ماه غیبت دانست. با اعلام این خبر توسط ناظر بازار درست در زمانی که شاخص کل در ارتفاع ۱،۵۸۴هزار واحدی قرار داشت، بسیاری از فعالین بازار اقدام به فروش سهام خود در دیگر نماد‌ها کردند تا پس از بازگشایی، شبندر را به پرتفوی خود اضافه کنند. با این وجود معاملات شبندر که در مثبت ۱۰۰درصد به تعادل رسیده بود توسط ناظر بازار ابطال شد تا این اقدام تیر خلاصی بر روند صعودی بازار باشد. لازم به ذکر است که در کنار نقد‌هایی که به فرآیند‌های نامشخص بازگشایی وجود دادر، شواهد از صحت عمل ناظر در عدم بازگشایی این نماد حکایت دارند.
 
فرار زیان دیده‌ها
واضح است که بازگشایی شبندر دلیل سقوط امروز بازار نبود. در تیر ماه و آذر ماه سال گذشته بسیاری از سهامداران در همین محدوده شاخص کل وارد بازار شدند. حالا که شاخص کل دوباره به این حوالی بازگشته است، ممکن است بسیاری از این افراد با سر به سر شدن قیمت خریدشان به قیمت‌های کنونی، تصمیم به فروش سهام‌های خود و خروج از این بازار گرفته باشند. در نتیجه این اتفاق یکی از عللی است که فشار عرضه را در بازار تشدید کرده است.

احتیاط بازار در شرایط نا اطمینانی
یکی دیگر اتفاقاتی که سبب افزایش فشار عرضه شد، رشد ۴۴درصدی شاخص کل از سوم خرداد ماه تا ششم شهریور ماه سال جاری بود. طبیعی است که در این دوره زمانی، بسیاری از فعالین بازار سود‌های خوبی کسب کرده‌اند و حالا در شرایط نامطمئن و شاید پرریسک شاخص کل بورس، با فروش بخشی از سهام خود، شناسایی سود کنند.

نشست بغداد؛ گام‌های اولیه برای بازگشت به برجام
از دیروز نشستی امنیتی به میزبانی بغداد و با حضور نمایندگان همسایگان عراق و همچنین امارات، مصر و فرانسه در حال برگزاری است که هدف آن مسائل امنیتی منطقه غرب آسیا است. در حاشیه این نشست، اتفاقاتی به وقوع پیوسته است که می‌توان تاثیر آن را در بازار امروز شاهد بود. به نظر می‌رسد عراق علاقه‌مند است تا با میانجی‌گری بین ایران و عربستان سعودی، روابط این دو کشور را بهبود ببخشد. بهبود ارتباط عربستان به عنوان یکی از مخالفین اصلی برجام با ایران، می‌تواند به روند توافق ایران با غرب هم کمک کند. همه این شرایط باعث شده که حتی اگر چشم‌انداز تورمی ایران کاهشی نباشد، در افزایش آن تردید وجود داشته باشد.

پایان رشد شاخص کل در کوتاه مدت
مجموع همه این اتفاقات می‌تواند سیگنال پایان روند صعودی بازار در کوتاه مدت را به فعالین آن مخابره کند. هر چند سهم‌هایی ریالی وجود دارند که از رشد اخیر بازار جا مانده‌اند ویا در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند، اما ممکن است این سهم‌ها نیز قربانی جو منفی بازار شوند و آن‌طور که باید، با اقبال روبرو نشوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: