April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
وزیر اقتصاد در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی بیان کرد:
کد خبر: ۳۵۸۳۴۶
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
0
وزیر اقتصاد گفت: نظام بانکی وثیقه محور ثروتمندان را به فقرا ترجیح می‌دهد و منابع را از کسانی که بیشترین نیاز را دارند سلب می‌کند و نابرابری‌ها را تعمیق می‌دهد.
نظام بانکی نابرابری را تعمیق کرده است
به گزارش پول نیوز، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی، درباره موضوع خلق پول و پشتیبانی از تولید افزود: بانک‌های کشور ۹۷ درصد پول و نقدینگی را منتشر می‌کنند و تخصیص می‌دهند. گاهی بانک‌ها به جای صرف این پول‌ها در بخش‌های مولد با انحراف پول از بخش واقعی، باعث تخریب اقتصاد می‌شوند.

خاندوزی درباره حکمرانی شرکتی و نظارت بر بانک‌ها افزود:اگر منافع بانک‌ها اقتضا نکند که وارد تولید شوند نهاد نظارتی باید در این خصوص اقدام کند.

وی اضافه کرد: بانک‌ها ممکن است در تخصیص اعتبارات بیشتر پول خود را صرف ساخت مجتمع‌های فروشگاهی بزرگ و یا تأمین واحد مسکونی برای نهاد‌های سهامدار بانک و یا ایجاد حباب در بازار ثانویه صرف کنند و یا صرف نرخ بهره روی سپرده‌های کنند که دارایی واقعی به ازای آن وجود ندارد که این کار باعث افزایش نقدینگی مخرب می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: نظام حکمرانی باید بین مدیرانی که منابع خود را صرف تولید می‌کنند و مدیرانی که به این شکل خلق نقدی می‌کنند تمایز قائل باشد.

وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین از جمله قرارداد‌های هوشمند و پول دیجیتال افزود: این موارد به مدیران کمک می‌کند تا ترازنامه خود را کنترل کنند.

خاندوزی گفت: همچنین استفاده از فناوری‌های نوین باعث شفافیت و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی می‌شود که با همکاری بانک مرکزی این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی درباره مدل کسب و کار بانک‌ها بیان کرد: بانک‌ها به جای تامین مالی و اعطای تسهیلات به تولید بهتر است که تامین مالی زنجیره ارزش را از طریق خط اعتباری دنبال کنند که هم هزینه کمتری دارد و هم به هدف نزدیکتر است.

خاندوزی درباره محور تفکیک کارکردی در بانک‌ها گفت: امروز همه بانک‌ها کارکرد مشابهی در زمینه سرمایه‌گذاری دارند در حالی که باید با بازنگری در قانون بانکداری به سایر عملیات بانکی مانند کارکرد‌های تجاری و توسعه‌ای توجه شود.

وی به محور فراگیری یا شمول مالی اشاره کرد و افزود: نظام بانکی وثیقه محور ثروتمندان را به فقرا ترجیح می‌دهد و منابع را از کسانی که بیشترین نیاز را دارند سلب می‌کند و نابرابری‌ها را تعمیق می‌دهد.

خاندوزی گفت: این موضوع به فراگیری یا شمول مالی نیاز دارد که در ۷۰ کشور جهان سند ملی شمول مالی پیاده سازی و یا تدوین شده است.

وزیر اقتصادی اضافه کرد: در وزارت اقتصاد ما مقدمات سند ملی فراگیری مالی را تهیه کردیم که پیشنهاد آن به هیئت وزیران ارسال خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: