April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۵۰۴
۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
0
صبح امروز حکم علیرضا زاکانی به عنوان شهردار پایتخت بالاخره امضا شد.

زاکانی شهردار تهران شد| بیوگرافی زاکانی

به گزارش پول نیوز، رئیس شورای شهر تهران از امضاء حکم «علیرضا زاکانی» شهردار جدید تهران خبر داد و گفت: روز یکشنبه زاکانی در صحن شورا حاضر و رسما فعالیت خود را در شهرداری آغاز می‌کند.

بیوگرافی علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی (زادهٔ ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در شهر ری) سیاستمدار اصولگرا،رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱ مرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، نماینده قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تا زمان پذیرش استعفا از نمایندگی مجلس در ۲۳ مرداد ۱۴۰۰، شهردار تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او، مسئول پیشین سازمان سازمان بسیج دانشجویی و در پی آن حادثه کوی دانشگاه، و عضو شورای عالی جمعیت هلال احمربوده و نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام را برعهده داشته‌است. او فعالیت مطبوعاتی نیز دارد و علاوه بر دو دوره عضویت در هیئت منصفه دادگاه مطبوعات، صاحب وب سایت خبری جهان نیوز و هفته نامه پنجره است.زاکانی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، از سوی شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از صدور حکم در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد .

زندگی شخصی زاکانی

حسین زاکانی پدر علیرضا از پهلوانان و داوران کشتی ایران بود[۷] که پس از بازنشستگی عضو ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت جهان پهلوان تختی بود.

همسر علیرضا زاکانی، معصومه پاکتچی است. پاکتچی پیش از ازدواج با زاکانی، همسر یک شهید بوده و یک فرزند نیز داشته‌است.پاکتچی دارای تحصیلات سطح ۳ حوزه علمیه می‌باشد که سالیان متمادی در مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران مشغول به فعالیت می‌باشد. وی از سال ۱۳۸۶ مسئولیت واحد خواهران بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود را عهده‌دار بوده و تندیس مهدی‌یاوران را در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در زمینه مدیریت در سال ۹۱ دریافت کرده‌است.

زاکانی دارای ۳ فرزند دختر به نام‌های طیبه، مریم و زینب است. دختر اول او در دوره دبیرستان و دو دختر بعدی پس از ورود به دانشگاه ازدواج کردند.مریم زاکانی دومین فرزند اوست که لیسانس مهندسی کامپیوتر را از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس علوم انسانی دیجیتال را از اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان دریافت کرده‌است. او یکی از اولین گروه فارغ‌التحصیلان این رشته در این دانشگاه است و به همراه همسرش حسین حیدری به ایران بازگشته است.

تحصیل فرزند زاکانی در سوئیس

رسانه‌های متعددی در باب تحصیل دختر علیرضا زاکانی و تولد نوه وی در سوئیس منتشر کرده‌اند. مریم زاکانی برای دریافت مدرک فوق‌لیسانس خود در رشته علوم انسانی دیجیتال به دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان رفت. او هنگامی که مشغول به تحصیل در ترم دوم فوق‌لیسانس بود، فرزندش را به دنیا آورد؛ به همین دلیل گفته می‌شود که نوه زاکانی دو تابعیتی است.[۱۵] زاکانی در واکنش به این اخبار اطلاعیه ای را از ستاد خود منتشر کرد که دختر وی هیچ‌گونه بورسیه تحصیلی از داخل و خارج ایران دریافت نکرده و هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه و کشور محل تحصیل ندارد و فقط به جهت سابقه ممتاز تحصیلی در این دانشگاه به صورت رایگان مشغول به تحصیل شده‌است.

آفتاب یزد در واکنش به این خبر نوشت: دانشگاهی که دختر زاکانی در آن تحصیل کرده، تحت حمایت دولت فدرال سوئیس است و این دانشگاه با وجود دولتی بودن در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس مقداری شهریه از دانشجویان خود دریافت می‌کند. این دانشگاه ترمی حدود ۸۰۰ فرانک شهریه از دانشجویان دریافت می‌کند، یعنی برای چهار ترم شهریه دانشگاه حدود ۳۲۰۰ فرانک می‌شود.

گزینه شهرداری و عدم تأیید رئیس شورا

بر پایه گزارش خبرگزاری رسمی صدا و سیما، علیرضا زاکانی در رقابت نهایی با مازیار حسینی، دیگر نامزد سمت شهرداری تهران موفق شد، ۱۲ رای از آرای منتخبان اصولگرای شورای شهر تهران را کسب کند و به عنوان گزینه نهایی هدایت شهرداری تهران انتخاب گردد. وی پیش از این با ۹ رای در مقابل ۸ رای مازیار حسینی به دور دوم رفت. پس از این انتخاب، رئیس شورای شهر ششم تهران اخبار منتشر شده مبنی بر انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران را تأیید نکرد. مهدی چمران  اخبار منتشر شده دربارهٔ انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران را تأیید نکرد.رسانه فرارو به نقل از اعتماد آنلاین لیست رای‌دهندگان را منتشر نمود که در بین آن‌ها نرجس سلیمانی و مهدی چمران به علیرضا زاکانی رای نداده بودند.

انتخاب به عنوان شهردار

اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران سرانجام روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، علیرضا زاکانی را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای به عنوان نوزدهمین شهردار تهران برگزیدند.

اعتراضات به انتخاب وی

پس از انتخاب وی به عنوان نوزدهمین شهردار تهران، اعتراضات متععدی نسبت به این موضوع از سوی افراد و رسانه‌های مختلف عنوان شد. وی به عنوان یک چهره تندرو، هیچگونه سابقه مدیریتی در کارنامه خود ندارد.پیش از این علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت. عبدالناصر همتی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در مناظره‌های انتخاباتی بارها زاکانی را نامزد «پوششی» و «سوپر پوششی» خواند که زاکانی نیز در پاسخ وی را نامزد «روکشی» خطاب کرد.[۱۰۵] از سویی، زاکانی در رشته توئیتی نوشت که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در نظر داشته که او را در کابینه جدید به عنوان وزیر رفاه یا وزیر بهداشت بگمارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: