بررسی عملکرد بازار سرمایه در ۲۰ شهریور ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۵۸۹۱۸
۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
0
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۴ هزارواحدی روبرو شد.
بیشترین رشد قیمت سهام بانکی به سرمایه رسید
شاخص بورس صبح با افزایش ۱۱ هزار و ۸۳۴ واحدی به یک میلیون و ۵۳۷ هزار واحد رسید، شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش یک‌هزار و ۵۰۳ واحدی همراه بود.

تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت 11:00) در بازار امروز ۵۹ نماد صف خرید و ۵۰ نماد صف فروش هستند. نماد‌های «برکت»، «شستا»، «سپید»، «شبندر»، «فملی»، «کدما» و «شپنا» در گروه پرتراکنش‌های بورس نماد‌های «وهامون»، «مدیریت»، «سپیدار»، «فرابورس»، «دی»، «گدنا» و «رافرا» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.
 

شاخص کل امروز

بر اساس آمار‌های معاملاتی، در نیمه اول بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با افزایش مواجه بودند. شاخص کل با ۱۰۲۲۷ واحد افزایش معادل ۰.۶۷ درصد به یک میلیون و ۵۳۶ هزار و ۲۳۵ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۲۵۵۳ واحد افزایش معادل ۰.۶۷ درصد به ۳۸۳ هزار و ۵۴۲ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۶۵ واحد افزایش معادل ۰.۰۴ درصد به ۴۶۶ هزار و ۲۶۳ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۰۴ واحد افزایش معادل ۰.۰۴ درصد به ۲۹۴ هزار و ۲۱۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۹۹۶۶ واحد افزایش معادل ۰.۵۱ درصد به یک میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۵۸ واحد، شاخص بازار اول با ۱۰۰۲۰ واحد افزایش معادل ۰.۸۸ درصد به یک میلیون و ۱۵۴ هزار و ۴۲۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۲۷۰۹ واحد افزایش معادل ۰.۴۲ درصد به ۳ میلیون و ۳ هزار و ۷۶۷ واحد رسید.

ارزش و حجم معاملات
 

به این ترتیب، در نیمه اول داد و ستد‌های امروز بورس، در ۴۶۹ هزار و ۲۶۹ نوبت معاملاتی، ۴ میلیارد و ۳۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۴۱۶ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

نماد‌های تاثیرگذار

۷ نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه اول بازار در روز جاری عبارت بودند از: فملی، رمپنا، شستا، پارسان، شبندر، وغدیر و وپارس.

تعداد صف‌های خرید و فروش

در نیمه اول بازار امروز از ۶۷۳ نماد حاضر، ۶۹ نماد (۱۰ درصد) در صف خرید و ۷۰ نماد (۱۰ درصد) در صف فروش بودند.

برترین عرضه و تقاضا

۷ نماد با برترین تقاضا در بورس در نیمه اول بازار امروز: کیمیاتک، رمپنا، کمند، پارند، فمراد، شسینا و افران.
۷ نماد با برترین عرضه در بورس در نیمه اول بازار امروز: ددامح، افران، کدما، سنیر، ختور، برکت و وسخراج.

بیشترین و کمترین قیمت

۷ نماد با بیشترین افزایش قیمت در بورس در نیمه اول بازار امروز: اتکام، وملی، خمحور، فاما، رمپنا، ددام و لپارس.
۷ نماد با بیشترین کاهش قیمت در بورس در نیمه اول بازار امروز: چکاوه، سقاین، کپارس، سنیر، ختور، امید و سخاش.

این در حالی رخ داده است که در طی هفته گذشته رشد بورس بسیار بی رمق بوده، بصورتی که شاخص کل بورس در آخرین روز‌های هفته گذشته با افزایش ۵۷۷ واحدی به یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید، شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۶۲۵ واحدی همراه بود.
 
 
در روز ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ بورس ریزش ۱۵ هزار واحدی داشت که بنا به گفته تحلیلگران بخشی از اخبار منتشر شده در خصوص مذاکرات وین است که چند سالی است که این اخبار منتشر می‌شود و هر بار هیچ گشایشی رخ نمی‌دهد و متاسفانه بازار سرمایه ایران دچار بیش واکنشی به اخبار سیاسی شده است.
 
شاخص کل بورس که معاملات امروز را با روندی صعودی آغاز کرده و توانسته بود به رقم یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد نیز برسد، در ساعت میانی و پایانی، روندی نزولی به خود گرفت و تا رقم یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد کاهش یافت.
 
در ادامه شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با رشد ۴ هزار و ۵۱۰ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۳۰ هزارواحد قرار به کار خود پایان داد و بیش از ۸ میلیارد و ۶۱۱ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان در بیش از ۸۴۰ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های تولید محور خودرو، صنعتی آما و گروه مپنا بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های صنایع کاغذسازی کاوه، سیمان قائن و سیمان شاهرود بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۳ میلیارد و ۲۴۵ میلیون ورقه به‌ارزش ۱۰ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان در ۶۰۰ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۴۲ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۲ هزار و ۸۱۱ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های توکاریل، سرمایه‌گذاری و خدمت مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری و سرمایه‌گذاری سبحان بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های زرین معدن آسیا، صنعت روی زنگان و بازرگانی و تولیدی مرجان کار بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نماد‌های معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا و پتروشیمی پردیس شد و در مقابل شرکت‌های مخابرات ایران، فولاد خوزستان و گروه دارویی برکت با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازار‌های فرابورس ایران هم با معامله ۳ میلیارد و ۲۴۵ میلیون ورقه به‌ارزش ۱۰ هزار و ۷۱۷ میلیارد تومان در ۶۰۰ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۴۲ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۲ هزار و ۸۱۱ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نماد‌های معاملاتی پتروشیمی زاگرس، فرابورس ایران و بیمه پاسارگاد شد و در مقابل شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، آهن و فولاد ارفع و بانک دی بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: