کد خبر: ۳۵۸۹۳۵
۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶
0
دولت طالبان در کابل به زودی نهایی می شود و ترکیب آن اولین نشانه ای است که نشانگر روش اداره این کشور توسط این گروه است.
چهار پرسش کلیدی درباره آینده افغانستان
دولت آینده افغانستان چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟
فارن پالیسی گزارش داد، دولت طالبان در کابل به زودی نهایی می‌شود و ترکیب آن اولین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد این گروه چگونه می‌خواهد افغانستان را اداره کند و با دنیا مراوده داشته باشد. دولتها، به ویژه در غرب، در مورد اینکه آیا رژیم طالبان را به رسمیت بشناسند یا خیر به میزان فراگیری آن توجه زیادی خواهند داشت.

این موضوع نه تنها به تعداد زنان و افراد غیر طالبان که در دولت حضور دارند، مربوط می‌شود بلکه به میزان قدرت آن‌ها نیز ارتباط دارد. علائم اولیه دلگرم کننده نیست. یکی از رهبران ارشد طالبان روز چهارشنبه گفت که دولت جدید شامل مقامات دولت قبلی نخواهد شد و زنان پست‌های ارشد ندارند.

همانطور که لین اودونل از فارین پالیسی گزارش می‌دهد، طالبان قرار است یک شورای رهبری ۱۲ نفره تشکیل دهد. خلیل حقانی از شبکه حقانی، یکی از مهمترین پست‌ها را خواهد داشت. او کسی است که در حملات متعدد طالبان که تلفات جمعی زیادی در افغانستان داشت، نقش داشته است.

آیا جامعه بین المللی به افغان‌ها کمک خواهد کرد؟
افغانستان با بحران اقتصادی روبرو خواهد بود که به دلیل تحریم‌های جدید غرب علیه رژیم طالبان وضع می‌شود. طالبان فاقد تجربه سیاسی برای مقابله با بحران‌های پیش رو به تنهایی است. اما اگر به زودی به این بحران رسیدگی نشود، ممکن است طالبان به تلاش برای تثبیت قدرت خود روی آورد. احتمال دار مقاومت خشونت آمیز ایجاد شود و ناآرامی و فشار اقتصادی می‌تواند باعث ایجاد پناهجویان جدید شود. بنابراین، کمک‌های مالی بین المللی بسیار مهم است.

تا کنون، نشانه‌های خوبی وجود دارد. رویترز این هفته گزارش داد که وزارت خزانه داری آمریکا مجوزی صادر کرده است که به واشنگتن و شرکای آن اجازه می‌دهد تا بدون ارتباط با طالبان، کمک‌های بشردوستانه را مستقیماً برای مردم افغانستان ارسال کنند. در همین حال، طالبان مانع از تحویل تدارکات گروه‌های امدادی نشده است. به احتمال زیاد طالبان این رویکرد را به منظور به خطر نینداختن چشم انداز‌های شناسایی در پیش گرفته است.

اما چنین کمک‌هایی نمی‌تواند ۱۰ میلیارد دلار ذخیره خارجی بانک مرکزی افغانستان را که در خارج از این کشور مسدود شده است، برای دولت طالبان جبران کند. همچنین کمک‌های اولیه کشور‌های ثروتمند مانند چین که تصمیم به اقدام سریع برای به رسمیت شناختن دولت جدید دارند نیز نمی‌تواند جبران کننده‌ی نیاز مالی دولت افغانستان باشد.

ظرفیت ضدتروریسم واشنگتن چقدر است؟
دولت بایدن قصد دارد تهدیدات تروریستی را بدون اینکه حضور پررنگ تری در صحنه داشته باشد، رصد کند. احتمالاً واشنگتن آمادگی دارد تا در صورت لزوم با حملات هوایی دست به اقدام بزند. از آنجا که آمریکا هیچگونه توافق اساسی با هیچ یک از همسایگان افغانستان ندارد، باید از امکانات نظامی موجود در خاورمیانه استفاده کند. مقامات آمریکایی در مورد میزان تمایل خود برای همکاری با طالبان به منظور مبارزه با تروریسم مطمئن نیستند، اگرچه ممکن است واشنگتن انعقاد توافقنامه‌های اشتراک اطلاعات با همسایگان افغانستان را دنبال کند.

احتمالاً مقابله با تروریسم ایالات متحده بر اهدافی متمرکز است که امکان دارد تهدیدی برای واشنگتن باشند. این بدان معناست که واشنگتن بر القاعده و داعش تمرکز خواهد کرد تا بر گروه‌های جهادی جنوب آسیا مانند طالبان پاکستانی و لشکر طیبه که مستقیماً آمریکا تهدید نمی‌کنند. اما این گروه‌های اخیر که با پیروزی طالبان تقویت شده اند، احتمالا از این گروه الهام می‌گیرند تا حملات خود را افزایش دهند. حتی اگر واشنگتن در دستیابی به اهداف خود در افغانستان موفق شود، تهدید‌های تروریسم منطقه‌ای اگر تشدید نشود، پابرجا خواهد ماند.

سرانجام، حملات ضدتروریستی با خطرات جدی همراه است. ممکن است غیرنظامیان کشته شوند، همچنین اگر القاعده هدف قرار گیرد، احتمال بروز تنش بین این گروه با طالبان وجود دارد که این موضوع به معنای بروز تنش‌های بیشتر در منطقه است.

سرنوشت مقاومت پنجشیر چه خواهد شد؟
پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که در حال حاضر تحت کنترل طالبان نیست. در روز‌های اخیر، جنگ بین طالبان و مقاومت شدت گرفته است. مقاومت تنها با چند هزار عضو و شانس کمی که برای برخورداری از حمایت خارجی دارد، به احتمال زیاد در جنگ گسترده پیروز نخواهد شد و طالبان دست بالا را خواهد داشت. در صورت مذاکره برای حل و فصل مسائل بین طالبان و نیرو‌های مقاومت در پنجشیر، این ولایت می‌تواند تا حدی خودمختاری کسب کند. این نتیجه‌ای است که به نفع مقاومت است، اما به نفع طالبان هم هست، زیرا این گروه می‌تواند حسن نیت خود را به جامعه بین المللی نشان داده و حمایت آن را به دست آورد.

ارتباط هند با طالبان
خوب است بدانید که در حال حاضر کشور‌ها تلاش دارند روابط خود را با طالبان سامان دهند. به طور مثال هند با طالبان در تماس است. به طوری که روز سه شنبه، دیپاک میتال، سفیر هند در قطر با شیرمحمدعباس استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه دیدار کرد. این اولین ملاقات رسمی بین دو طرف بود. اگرچه اکثر بازیگران منطقه‌ای سال‌ها پیش کانال‌های ارتباطی خود را با طالبان باز کردند، اما دهلی نو به دلیل ارتباط این گروه با پاکستان از آن فاصله گرفت.

دهلی نو برای نخستین بار در ماه ژوئن با طالبان ارتباط گرفت و این امر راه را برای دیدار این هفته هموار کرد. دهلی نو در برخورد با طالبان محتاط خواهد بود، اما این دیدار نشان دهنده تغییر سیاست هند است. همچنین قابل توجه است که رهبران طالبان مصاحبه با تلویزیون‌های هند را آغاز کرده اند. روز سه شنبه ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان تصریح کرد که دولت طالبان هیچ تهدیدی برای دهلی نو نخواهد داشت.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: