April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۸۹۹۹
۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
0
رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا در دو نوبت در کشور در ۱۷ شهریور به یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز رسید که بیشترین واکسن تزریقی در ۲۴ است و به نظر می‌رسد با توجه رسیدن نوبت دُز دوم بسیاری از افراد و واردات مناسب محموله‌های واکسن، باید در انتظار رکورد شکنی بیشتر در روزهای آینده باشیم.
آیا رکورد شکنی تزریق روزانه واکسن کرونا ادامه خواهد داشت؟
افزایش تزریق‌های روزانه واکسن کرونا به صورت چشم‌گیر از ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ شروع شده و در آن روز، ۸۸۴ هزار و ۸۱۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. این روند افزایشی در روز‌های ۱۷ و ۱۸ شهریور ماه نیز ادامه پیدا کرد و در روز ۱۷ شهریور رکورد بیشترین تعداد واکسن‌های تزریق شده در دو نوبت در کشور شکسته شد.

هرچند امروز ۱۸ شهریور ماه اندکی این تعداد کاهش یافته و به تزریق ۹۵۸ هزار و ۹۳۳ دُز واکسن کرونا در دو نوبت رسیده و معمولا در روز‌های پایانی هفته با اندکی کاهش در تزریق مواجه هستیم، اما به نظر می‌رسد در روز‌های آینده این روند با سرعت مناسبی ادامه پیدا کند. در ۲۴ ساعت اخیر، ۵۷۰ هزار و ۸۹۱ دُز واکسن در نوبت اول و ۳۸۸ هزار و ۴۲ دُز در نوبت دوم در کشور تزریق شده است.

در مجموع تاکنون ۲۱ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۲۹ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۹۸ نفر نیز دُز دوم را در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور تا ظهر ۱۸ شهریور ماه، به ۳۲ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۲۷ دُز رسیده است.

با توجه به این‌که اغلب واکسن‌های تزریقی در کشور از نوع سینوفارم و برکت هستند که زمان دُز دوم آن‌ها ۲۸ روز یا یک ماه بعد است، نوبت دُز دوم بسیاری از این افراد که از ۱۷ تا ۲۰ مرداد واکسینه شده‌اند، فرا رسیده است. در این زمینه باید توجه داشت که در محدوده ۱۷ تا ۲۰ مرداد چه تعداد افراد واکسن کرونا تزریق کرده‌اند که در روز‌های آینده باشد در انتظار تزریق دُز دوم باشند. در ۱۷ مرداد، ۴۶۳ هزار و ۷۵۸ دُز واکسن در نوبت اول، در ۱۸ مرداد، ۴۱۲ هزار و ۶۵۸ دُز واکسن در نوبت اول، در ۱۹ مرداد، ۵۱۷ هزار و ۸۸۲ دُز واکسن در نوبت اول و در ۲۰ مرداد، ۳۷۳ هزار و ۱۸۳ دُز واکسن در نوبت اول تزریق شده است؛ بنابراین به طور میانگین، در این بازه زمانی نزدیک به ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در نوبت اول تزریق شده که در حال حاضر نوبت دوم آن‌ها فرا رسیده و در نتیجه باید در روز‌های آینده شاهد رکورد تزریق باشیم و نباید تعداد تزریق روزانه کمتر از ۴۰۰ هزار دُز در روز شود.

به نظر می‌رسد با توجه به واردات مناسب واکسن‌های کرونا در روز‌های اخیر، فرآیند توزیع و تزریق باید پرشتاب‌تر ادامه پیدا کند. با توجه به صحبت‌های "انوشیروان محسنی بندپی" استاندار تهران مبنی بر دو شیفت شدن مراکز واکسیناسیون در تهران، حداقل می‌توان به این امیدوار بود که واکسیناسیون کرونا در استان تهران با شتاب بیشتری پیش برود.

فرآیند واردات نیز از طرفی ادامه دارد و به گفته "علی رضا رییسی"، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا این روند در روز‌های آینده تا پایان شهریور و البته در مهر ماه با واردات محموله‌های پر حجم واکسن ادامه خواهد داشت.

رییسی در این زمینه گفت: دیشب (۱۷ شهریور) ۵۰۰ هزار دُز، امروز ۵ میلیون دُز و هفته گذشته حدود ۱۰ میلیون دُز واکسن وارد شد و همچنین یکشنبه و پنجشنبه هفته آینده حداقل دو محموله ۵ میلیون دُز وارد می‌شود و احتمالا اواسط هفته نیز یک محموله ۳.۲ میلیون دُز‌ی خواهیم داشت. همچنین هفته آینده حدود ۱۵ میلیون دُز دیگر وارد می‌شود و در مجموع تا آخر شهریور ۲۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: در مهر ماه نیز ورود ۳۰ میلیون دُز واکسن به کشور قطعی شده است. با این حساب، دُز اول واکسن برای گروه هدف شامل ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کامل می‌شود و برای دُز دوم هم مشکلی وجود ندارد. از طرفی این بدون احتساب تولید داخلی است که خوشبختانه سرعت گرفته و تاکنون حدود ۴ میلیون دُز از تولید داخل به دست ما رسیده و با استقبال مواجه شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: از ابتدا تاکنون تقریبا حدود ۴۹ میلیون دُز واکسن کرونا وارد شده و در هفته آینده حدود ۱۵ میلیون دُز وارد می‌شود. برنامه ما این است که حدود هزار و ۸ مرکز تجمیعی واکسیناسیون را دو برابر کرده و همچنین اکثر مراکز را دو شیفت کرده تا سرعت واکسیناسیون را بالاتر برده و از مرز ۱.۵ تا ۲ میلیون دُز تزریق در روز بگذریم.

با این حال، بسیاری از استان‌ها از شیوه توزیع واکسن گلایه‌هایی دارند که بهتر است وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سرعت در این زمینه بررسی لازم را انجام بدهد تا فرآیند توزیع واکسن بین استان‌ها سرعت بیشتری بگیرد. همچنان بهترین شیوه برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ در جهان، پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته واکسیناسیون گسترده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: