April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۲۴۳
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
0
تخصیص کارت اعتباری تا سقف ۳۰ میلیون تومان از اخباری است که اخیراً دبیر انجمن لوازم‌خانگی ایران از اجرایی شدن آن سخن گفته است؛ طرحی که در راستای مقابله با رکود و رونق بخشی به این بازار عنوان می‌شود.
جزئیات کارت اعتباری ۳۰ میلیون تومانی خرید لوازم خانگی
ارائه کارت اعتباری خرید لوازم خانگی با بهره چهار درصد با اقساط شش ماهه، نه ماهه و یک ساله از جمله تسهیلاتی است که هر یک از مصرف‌کنندگان با توجه به شرایط اعتبارسنجی توسط بانک، می‌توانند از اعتبار این کارت استفاده کنند.

اقدامی که با وجود عرضه محصول در فروشگاه‌ها و مراکز مورد نظر تولیدکنندگان، علاوه بر تحریک تقاضا و رونق بخشی در بازار، قیمت را برای مصرف کننده منصفانه‌تر می‌کند.

گفتنی است انجمن لوازم خانگی طی امضای قراردادی که با یکی از بانک‌ها انجام داده است باید تولیدکنندگان اعضای انجمن، فروشگاه‌ها و مراکز عرضه خود را در سایت مورد توافق دو طرف ثبت کنند و پس از آن با معرفی انجمن با بانک عامل قراردادی امضا نمایند. ضمن آنکه تولیدکنندگان هم در سامانه، مراکز فروش و عرضه محصول خود را ثبت کرده و سپس با اطلاع رسانی بانک، متقاضیان با مراجعه به سایت مورد نظر بانک، اعتبارسنجی شده و کارت را دریافت می‌کنند.

در این حال؛ وعده داده می‌شود تخصیص این کارت، با تسریع درروند ثبت مراکز عرضه و فروش لوازم‌خانگی در سامانه و همچنین تقاضای اعتبارسنجی این طرح در مدت یک هفته اجرایی خواهد شد.

آیا از تسهیلات خرید لوازم‌خانگی استقبال می‌شود؟

اما موضوع قابل تأمل آن است که چه عواملی باعث ارائه چنین طرح‌هایی می‌شود؟ آیا از چنین تسهیلاتی استقبال خواهد شد و تا چه میزان باعث رونق بخشی به بازار لوازم خانگی خواهد بود؟

اجرای طرح‌های این‌چنینی، گامی در جهت رونق یک بازار به شمار می‌آید. بازاری که بنا به دلایلی با کسادی فراوانی همراه شده است.

برخی دلیل این شرایط را به عدم واردات مربوط می‌کنند که موانعی چون تحریم‌ها، دشواری نقل و انتقالات مانع واردات و سبب بالا رفتن قیمت اجناس شده‌اند.

عده‌ای از فعالان بازار لوازم خانگی هم بر این باورند که افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید موجب این گرانی‌ها شده است. بسیاری از تولیدکنندگان نیز عدم اختصاص ارز برای واردات مواد اولیه را یکی دیگر از دلایل اصلی گرانی لوازم‌خانگی می‌دانند. دیدگاه عده‌ای هم آن است که افزایش قیمت لوازم‌خانگی غیرمنصفانه و بیشتر از هزینه‌های تولید است و در این شرایط تولیدکنندگان لوازم‌خانگی از کاهش ۷۰ درصدی خرید و فروش در بازار و رکود شدید این بازار خبر می‌دهند.

محمدی یکی از فعالان این بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ار کسادی شدیدی می‌گوید که بر این بازار حاکم شده است.

به گفته وی، گرانی دلار، بلاتکلیفی مذاکرات وین و تداوم شیوع کرونا ازجمله دلایل این شرایط است و تعطیلی‌های مکرر ناشی از ویروس کرونا خلل بزرگی در بازار لوازم‌خانگی به وجود آورده است.

این فعال بازار لوازم خانگی اظهار می‌کند: تحریم‌ها نیز عامل بزرگ برای افزایش نرخ ارز و در نتیجه نرخ نهایی کالای تولید شده است. به طوری که با وجود ممنوعیت واردات کالای خارجی، نرخ کالاهای ایرانی بسیار گران شده است در صورتی که برخی از این اجناس، کیفیت قابل قبولی ندارند. از این رو تعدادی از خانواده‌ها برای خرید اجناس قاچاق، کشش بیشتری دارند. چون از لحاظ قیمتی کمتر و از طرفی با توجه به فرهنگ ایرانی، برخی جنس خارجی حتی بی‌نام و نشان را نسبت به کالای داخلی ترجیح می‌دهند.

محمدی تصریح می‌کند: در میان همه عوامل اشاره شده گرانی دلار دلیل اصلی افزایش نرخ لوازم خانگی داخلی است؛ زیرا اغلب مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها وارداتی است و با نرخ دلار محاسبه می‌شود. با وجود تورم فعلی، میزان درآمدها و برخی از امیدواری‌ها نسبت به کاهش نرخ دلار، مردم دست از خرید کشیده‌اند مگر آنکه برای مورد ضروری هزینه کنند.

وی می‌افزاید: هرچند بسیاری از فروشندگان هم طرح‌های مختلفی برای راغب کردن مشتریان گذاشته و تخفیفات بالایی هم قائل می‌شوند ولی قدرت خرید مردم به قدری پایین است که چنین طرح‌هایی هم پاسخگو نیست.

محمدی در رابطه با طرح اخیر انجمن لوازم‌خانگی می‌گوید: با هدف تشویق خریداران به خرید محصولات ایرانی و رفع رکود بازار، وام قرض‌الحسنه کارمزد چهار درصد به شکل کارت اعتباری خرید پرداخت می‌شود؛ مقدار وام حداقل پنج میلیون و حداکثر ۳۰ میلیون تومان اعلام شده است. اما با وجود زمان کوتاهی که برای بازپرداخت آن در نظر گرفته شده است احتمال می‌رود استقبال چندانی از آن نشود.

خریداران به دنبال اقساط طولانی‌مدت تر هستند

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن لوازم خانگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به طرح کارت اعتباری ۳۰ میلیون تومانی اظهار می‌کند: با وجود کارمزد اندکی که برای این وام در نظر گرفته شده است ولی با توجه به بازپرداخت شش تا ۱۲ ماهه آن، انگیزه چندانی برای مردم ایجاد نمی‌کند؛ زیرا در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان، اجناس خود را با اقساط بلندمدت حتی تا ۶۰ قسط ارائه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که اغلب افراد به دنبال اقساط طولانی مدت‌تر هستند، از تسهیلات اشاره شده‌ای که لازم است در زمان اندکی بازپرداخت آن انجام گیرد کمتر استقبال می‌کنند. خوشبختانه تولید لوازم‌خانگی داخلی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد؛ به طوری که سال گذشته حدود ۱۵ میلیون لوازم خانگی در ایران تولید شد و امسال هم تاکنون به میزان ۴۰ درصد افزایش تولید این محصولات نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که رقمی بسیار خوب محسوب می‌شود.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی در رابطه با وضعیت خریدهای مردم و درکل شرایط بازار می‌گوید: مردم ناچار به سازگار شدن با شرایط موجود هستند. هر فردی بر اساس توان مالی خود خریدش را انجام می‌دهد. به عنوان مثال یخچال با قیمت چهار میلیون تا ۶۰ میلیون تومان در بازار موجود است که افراد با توجه به شرایط اقتصادی خود خرید می‌کنند.

غزنوی در پاسخ به میزان افزایش نرخ لوازم‌خانگی در طول ۳ سال اخیر اظهار می‌کند: نرخ ارز نسبت به سال ۹۷ رشد ۷ برابری داشته است اما قیمت لوازم خانگی بر این اساس، افزایش نداشته است. به عبارتی بازار لوازم‌خانگی نسبت به دیگر بازارها، افزایش قیمت کمتری داشته است. با این حال به دلیل شرایط مالی مردم، تقاضا در بازار کاهش داشته است.

وی معتقد است از مهم‌ترین راهکارهایی که به رونق بازار لوازم خانگی و تحریک تقاضا در این بخش می‌انجامد ارائه وام ارزان‌قیمت از سوی دولت برای خرید لوازم‌خانگی است. وامی که با بهره اندک بازپرداخت طولانی‌مدت باشد.
 
منبع: منیبان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: