صنعت بیمه یکی از صنایعی است که باوجود کاستیهای مختلف، همواره به رشد خود ادامه داده، اما درحال حاضراین حرکت رنگ و بوی دیگری هم به خود گرفته به طوری که صنعت بیمه در مدت عمر خود چنین تفاوتهای مهمی را تجربه نکرده است.
اکنون بازیگران جدیدی هم وارد عرصه
صنعت بیمه شده و درآیندهای نه چندان دور با حضور آنها وضع این صنعت با دگرگونیهایی هم روبهرو خواهد شد. زیرابهنظر میرسد که این بازیگران، با نوآوری ها، تغییرات اساسی در زنجیره بیمه و مدل کسب و کارایجاد خواهند کرد.
به نظر میرسد که این تغییرات، انتظار مشتریان را از صنعت بیمه افزایش داده و حرکت این صنعت به سمت فناوریهای دیجیتال به یک الزام تبدیل شده است.
در همین رابطه عسگر معزی معاون بیمههای اموال و مسئولیت بیمه آرمان
در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: وقتی درمورد دیجیتالی شدن صنعت بیمه صحبت میشود یعنی تحول دیجیتال و سختترین کار در هرسازمانی متحول کردن آن است.
وی افزود: اگر تمام فرآیندهای صدور بیمه نامه در بستر اینترنت انجام شود آن
بیمه نامه، الکترونیک است و در ایران در نظام بانکی به صورت واقعی به بانکداری الکترونیک رسیده ایم، اما صنعت بیمه در فناوری از نظام بانکی ضعیفتر است.
معزی عنوان کرد: هنوز بیمه نامه الکترونیک در صنعت بیمه وجود ندارد، فرآیند صدور بیمه نامهای که در استارت اپها هم انجام میشود به صورت آفلاین است و گام قبلی بیمه دیجیتال، بیمه الکترونیک است که صنعت بیمه هنوز وارد این بخش هم نشده است.
معاون بیمههای اموال و مسئولیت بیمه آرمان گفت: تفاوت بیمه الکترونیک با دیجیتال را در آنالیز کردن دیتا و هوش مصنوعی است اینکه شرکت بیمهای بتواند بر اساس دادههایی که از کاربردارد به وی پیشنهاد بیمه نامه بدهد یعنی در فرآیند دیجیتال قراردارد.
وی ابراز کرد: در فرآیند دیجیتالی،
شرکتهای بیمهای فقط بیمه نامه صادر نمیکنند بلکه روند رفتاری مشتری را بررسی میکنند و براساس آن به وی بیمه نامه پیشنهاد میدهند به همین دلیل است که در همه جای دنیا بیمه بانک به وجود آمد.
معزی خاطر نشان کرد: امروز لحظهای است که شرکتها در
صنعت بیمه با چالش نوآوری در دیجیتال شدن روبروشده اند و اگر به سمت دیجیتال شدن نروند حتی اگر شرکت بسیار موفقی هم باشند در هرصورت در آینده شکست خواهند خورد.