در گفتگو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۵۹۳۴۷
۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
عملکرد ضعیف در اجرای قانون مالیات بر مسکن خالی، می‌تواند در آینده به یکی ازمشکلات بازار مسکن بدل شود.
حل بحران و کاهش التهاب در بازار مسکن
محسن فلکی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص درستی مالیات بر خانه‌های خالی توضیح داد: اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی و افزایش مالیات اگر به درستی و طبق برنامه ریزی واطلاعات کامل و صحیح و مبنی بر عدالت اجرایی شود، می‌تواند به عرضه بیشتر واحد‌های خالی کمک کند و یک سیاست درستی با نظارت دقیق را به دنبال دارد و همچنین مسکن از حالت کسب درآمد به مصرفی در می‌آید.

فلکی با اشاره به داشتن ضعف در اجرای این قانون اذعان کرد: ولی اگر در اجرای این قانون ضعیف عمل شود و عدالت رعایت نشود خود این قانون مالیات بر مسکن خالی می‌تواند در آینده به یکی ازمشکلات بازار مسکن بدل شود.

این کارشناس درباره اصلح قانون مالیات بر مسکن خالی، اظهار کرد: قانون گذاری و اصلاح قوانین در حوزه مسکن مستلزم بررسی ابزار مجری برای اجرای این طرح است، و سوال مهم اینجاست که آیا واقعا دولت و دستگاه‌های اجرایی اطلاعات و آمار دقیقی از واحد‌های خالی دارند؟

مالیات بر عایدی سرمایه طرح مجلس است که پس از تصویب کلیات آن، اجرای کامل آن تا اواخر شهریور ماه نیز بصورت رسمی و نهایی در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارائه می‌شود.
همچنین، به جز مالیات بر عایدی سرمایه طبق بودجه سالجاری باید صاحبان خانه‌های لوکس که ارزش آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، تا بهمن سالجاری مالیات بپردازند.

طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند بود.

در این زمینه، وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و اسکان را راه اندازی کرد تا وضعیت سکونت در خانه‌ها از لحاظ خالی بودن مشخص شود که طبق گفته مسئولان سازمان امور مالیاتی، در ماه جاری از اولین خانه خالی مالیات اخذ می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: