کد خبر: ۳۵۹۴۴۵
۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
0
مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران با برشمردن عوامل اثرگذار بر رشد اقتصادی، این عدد را در نیمه دوم سال جاری صفر برآورد کرد و گفت: بر اساس گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، اصلاح بودجه ۱۴۰۰ فعلا در دستور کار نیست و صرفا دولت با کاهش تخصیص‌ها، بودجه را کنترل خواهد کرد.
رشد اقتصادی ایران در نیمه دوم صفر خواهد بود
ابراهیم بهادرانی با اعلام پیش‌بینی‌های خود در مورد شاخص‌های کلان اقتصادی در نیمه دوم سال جاری گفت: با وضعیت کنونی بودجه سال ۱۴۰۰ در ایران، خیلی نمی‌توان منتظر تحولات اقتصادی بالایی در اقتصاد ایران آن هم در نیمه دوم سال بود، مگر اینکه دولت در بودجه تجدیدنظر کند که البته رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که نیازی به اصلاح بودجه وجود ندارد.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه به جای اصلاح بودجه سال جاری، رو به تخصیص کم منابع آورده است، افزود: با تخصیص کم، دستگاه‌های دولتی مدام با سازمان برنامه و بودجه درگیر خواهند شد؛ چراکه همه وزارتخانه‎‌ها به دنبال تخصیص کامل بودجه‌های خود هستند؛ بنابراین بهترین راه این است که در بودجه، تجدیدنظر اساسی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگرچه بودجه سال جاری در ظاهر به بازنشستگان کمک کرده و سطح دستمزد آن‌ها را افزایش داده است، اما با تورمی که ناشی از اختصاص این منابع حاصل می‌شود، باید چندین برابر این رقم را از جیب دیگر خود پس بدهند؛ بنابراین حتی این بودجه، به نفع اقشار آسیب‌پذیر هم نیست.

بهادرانی با بیان اینکه باید سیاست‌های بانکی نیز با بودجه هماهنگ شود تا تورم را بتوان کنترل کرد، اظهار داشت: تورم ناشی از عملکرد حاکمیت و نظام است و همه تقصیر در افزایش آن را نباید به دولت نسبت داد؛ بلکه اکنون باید به عنوان یک گام فوری، بودجه را اصلاح کرد.


مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: همچنین در رابطه با رشد اقتصادی نیز باید گفت که در دو سال گذشته رشد اقتصادی به دلیل تخلیه آثار تحریم‌ها، رشد مثبتی نبوده است؛ اما اگر از ظرفیت‌های خالی استفاده کنیم، می‌توان مقداری رشد ایجاد کرد؛ پس این رشد حاصله به دلیل انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید نبوده است؛ بلکه با توجه به عدم امکان فروش نفت از سوی ایران و نبود ارز، بسیاری از صنایع به استفاده از ظرفیت‌های داخلی رو آورده‌اند که منجر به حرکت برخی صنایع شده است.

وی ادامه داد: صنعت و معدن ایران ۷.۷ درصد در سال ۹۹ رشد کرده؛ این در حالی است که موضوع کرونا نیز اندکی تعدیل شده و صادرات روان‌تر شده است؛ در عین حال رشد کشاورزی نیز خیلی بالا نبوده و به دلیل خشکسالی نتوانستیم بیش از ۴ درصد رشد کنیم، بنابراین امیدواریم که با رفع خشکسالی‌ها رشد این بخش هم به ۸ درصد برسد.

بهادرانی گفت: ایران باید در رشد بخش خدمات، اعداد و ارقام بالایی را به ثبت برساند این در حالی است که متاسفانه امسال رشد خدمات منفی شده و باید دولت کاری کند که بخش خدمات رشد بیشتری را تجربه کند؛ به نحوی که اگر بخش خدمات رشد کند، وضعیت رشد اقتصادی بیشتر شود؛ ضمن اینکه در بخش صنعت نیز باید شرایط را به گونه‌ای پیش برد که صنایع بیشتر فعال شده و منابع ارزی لازم برای تامین مواد اولیه آنها، اختصاص یابد.

وی افزود: بر این اساس نمی‌توان رشد بالایی را برای نفت، صنایع و معادن، ساختمان و آب و برق متصور شد؛ ضمن اینکه در بخش خدمات نیز رشد بالا نیست؛ چراکه اگر رشد بخش‌های صنعتی بالا باشد، خدمات هم رشد خواهد کرد.

مشاور عالی رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: اکنون رشد مصرف بخش خصوصی صفر شده است و ۴۸ درصد مصرف ما در سال ۹۹ مربوط به بخش خصوصی است که این بخش هم باید وضع بهتری را تجربه کند، در حالیکه اکنون این شرایط مهیا نیست؛ در عین حال بخشی از این مصرف، مربوط به دولت است که دولت با کمبود بودجه مواجه است؛ ضمن اینکه سرمایه گذاری در اقتصاد ایران با توجه به شرایط کشور به لحاظ فاکتور‌های اقتصادی عملا صورت نمی‌گیرد.

وی به خالص صادرات و واردات اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم کارخانجات کار کنند، باید صادرات بیشتر و واردات مواد اولیه و ماشین آلات رشد کند؛ پس وقتی که رشد این بخش متوقف است، از بعد تقاضا نیز وضعیت اقتصاد ایران جالب نیست.

بهادرانی به استفاده بهینه از سرمایه گذاری‌های انجام شده اشاره کرد و گفت: متاسفانه با شرایطی که وجود دارد، بهره وری ما نقش زیادی در رشد اقتصادی ندارد؛ در حالیکه ۳ درصد رشد را باید بهره وری نیروی کار و سرمایه داشته باشد که با شرایطی که وجود دارد، بهره وری بالا نخواهد بود؛ پس رشد اقتصادی ما در سال ۱۴۰۰ ممکن است حتی منفی باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: