کد خبر: ۳۵۹۵۶۹
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
0
روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده، وابسته به چند عامل مهم ازجمله نرخ سود (بهره) در اقتصاد است.

وضعیت بورس در شروع هفته چگونه است؟

به نظر می‌رسد بازار سرمایه ۲ الی ۳ ماهی در همین محدوده در جا بزند تا تکلیف نرخ بهره و مذاکرات سیاسی مشخص شود همچنین عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در مهرماه مشخص‌تر گردد. البته با استراتژی سرمایه‌گذاری برای یک سال، کماکان بازار سرمایه در میان بازار‌های مالی، جذاب‌تر است.

 

نرخ ارز، عامل اثرگذار دیگر بر روند بازار سرمایه است. اخبار مذاکرات  هم تفاوت محسوسی در بازار ارز نخواهد داشت. در چند ماه اخیر، نرخ ارز نوسان چندانی نداشته، البته امکان دارد بعد از به ثمر رسیدن مذاکرات و کاهش فشار تحریم‌ها، در حوزه صادرات و فروش نفت هم عملکرد بهتری داشته باشیم و تا با افزایش درآمد فروش نفت، از فشار کسری بودجه کاسته شود.

 

از منظر تکنیکال بازار سرمایه به محدوده‌ای رسیده که کمی استراحت و در جا زدن در این محدوده طبیعی است اما؛ باید دید از منظر بنیادی، این بازار پتانسیل رشد بیشتر و لمس سقف‌های بالاتر را در کوتاه‌مدت دارد یا نه.

 

کامل ابراهیمیان کارشناس ارشد بازار سرمایه، بیان کرد: روز دوم خردادماه امسال که شاخص کل بورس به کف رسیده بود، نسبت P بر E فوروارد بازار حدود ۵ واحد بود و ضمناً هنوز مجامع شرکت‌ها برگزار نشده بود؛ بنابراین بسیاری از سهم‌های بازار در موقعیت ارزنده‌ای بودند انتشار گزارش‌های جذاب سال مالی ۱۳۹۹ به‌ویژه در صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی و پالایشی و معدنی فلزی، هم در افزایش جذابیت بازار سرمایه مؤثر بود که شاهد ورود نقدینگی و خرید گسترده در این گروه‌های پیشرو به بودیم همراهی بازار‌های جهانی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری فصل مجامع با تقسیم سود‌های مناسب، منجر به رشد شاخص کل تا نزدیکی کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد گردید.

 

وی ادامه داد: با رشد بازار تا این محدوده، نسبت P بر E فوروارد بازار به تقریباً ۸ واحد رسید و بالطبع، در این نقطه برخی سرمایه‌گذاران اقدام به فروش و شناسایی سود کردند.

 

این کارشناس بازارسرمایه افزود: روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده، وابسته به چند عامل مهم ازجمله نرخ سود (بهره) در اقتصاد است. گزارش وضعیت تحقق بودجه در ۵ ماه اول امسال نشان می‌دهد که منابع بودجه در این ۵ ماه ۱۵۰هزار میلیارد تومان بوده و مصارف بودجه، حدود ۳۱۶هزار میلیارد تومان بوده است!

 

ابراهیمیان اظهارکرد: به عبارتی در ۵ ماه اول سال کسری بودجه ۱۶۶ همت کسری در تأمین منابع بودجه داشته‌ایم و این کسری بودجه، ضرورت انتشار اوراق و فروش فوری آن در ماه‌های آتی را نمایان‌تر می‌کند. فروش اوراق هم‌زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که نرخ بازدهی اوراق افزایش یابد و بعید نیست که نرخ بهره در اقتصاد ما رشد کند که البته انتظار افزایش چشمگیری هم نمی‌رود اما؛ درهرحال افزایش نرخ بهره، به معنای احتمال اصلاح نسبت P بر E بازار سرمایه خواهد بود.

 

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: نرخ ارز، عامل اثرگذار دیگر بر روند بازار سرمایه خواهد بود. با توجه به اخبار مذاکرات، انتظار تلاطم محسوسی در بازار ارز نمی‌رود. شخصاً معتقدم نرخ ارز چند ماه آتی، نوسان چندانی نداشته باشد و در همین محدوده‌ی فعلی نوسان نماید، امیدوارم بعد از به ثمر رسیدن مذاکرات و کاهش فشار تحریم‌ها، در حوزه صادرات و فروش نفت هم عملکرد بهتری داشته باشیم و تا به مدد افزایش درآمد فروش نفت، از فشار کسری بودجه کاسته شود.

 

وی ادامه داد: این روز‌ها نفت در محدوده بالای ۷۰ دلار تثبیت‌شده و احتمال افزایش قیمت نفت تحت تأثیر تقاضای نفت به سبب مهار کرونا وجود دارد. در بازار‌های جهانی هم به نظر می‌رسد قیمت فلزات و محصولات پتروشیمی، ریزشی نداشته باشد و در همین محدوده تثبیت شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی روند بازار سرمایه تصریح کرد: با این شرایط، به نظر می‌رسد بازار سرمایه ۲ الی ۳ ماهی در همین محدوده در جا بزند تا تکلیف نرخ بهره و مذاکرات سیاسی مشخص شود همچنین عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در مهرماه مشخص‌تر گردد. البته با استراتژی سرمایه‌گذاری برای یک سال، کماکان بازار سرمایه در میان بازار‌های مالی، جذاب‌تر است.

 

ابراهیمیان در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: هنوز سهم‌های ارزنده بسیاری در بازار ما وجود دارد. در یک اقتصاد تورمی، باید سبدی متشکل از سهم‌هایی که هم‌روند سودآوری آن‌ها صعودی است و هم نسبت P بر E پایینی دارند. ترکیبی از سهم‌های پتروشیمی و پالایشی با P بر E تحلیلی در محدوده ۵ تا ۶ واحد، سهم‌های معدنی و فلزی با P بر E کمتر از ۷ و سهم‌های مناسب گروه بانکی و گروه غذایی و زراعت با توجه به برنامه گسترده دولت در حوزه حمایت از صنعت کشاورزی، برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: