April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۶۵۰
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
0
محققان دانشگاه کرتین استرالیا موفق به تولید انرژی پاک از نانو بلوری‌هایی شدند که مقرون به صرفه بوده و می‌تواند برای تولید انرژی پاک در مقیاس‌های بزرگ استفاده شود.

تولید انرژی پاک در مقیاس‌های بزرگ با استفاده از فناوری نانو

محققان دانشگاه کرتین استرالیا، یک الکترو کاتالیست جدید، ارزان‌ و کارآمدتر برای تولید هیدروژن سبز از آب شناسایی کرده‌اند که می‌تواند در آینده راه‌های جدیدی را برای تولید انرژی پاک در مقیاس بزرگ به روی محققان باز کند. 

به طور معمول، دانشمندان از کاتالیزور‌های فلزات گرانبها مانند پلاتین برای تسریع واکنش برای تجزیه آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کنند. در حال حاضر محققان دانشگاه کرتین نشان داده‌اند افزودن نیکل و کبالت به کاتالیزور‌های ارزان‌ و بی‌اثرتر، عملکرد آن‌ها را افزایش می‌دهد که این امر باعث کاهش انرژی مورد نیاز برای تقسیم آب و افزایش عملکرد هیدروژن می‌شود.

گووهوا جیا، محقق ارشد دانشکده علوم مولکولی و زندگی دانشگاه کرتین گفت این کشف می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای برای تولید سوخت سبز پایدار در آینده داشته باشد.

براساس تحقیقات انجام شده می‌توان از نانوبلور‌های دو بعدی آهن-گوگرد که معمولا به عنوان کاتالیزور واکنش الکتریکی ناشی از هیدروژن از آب عمل نمی‌کنند، استفاده و مقادیر کمی یون نیکل و کبالت به آن اضافه کرد. زمانی که این کار انجام می‌شود، گوگرد آهن با عملکرد ضعیف به یک کاتالیزور کارآمد تبدیل خواهد شد.استفاده از این مواد بسیار ارزان، کارآمد و قابل دسترس‌تر از مواد معیار فعلی است.

تحقیقات انجام شده نه تنها پالت موجود از ترکیبات احتمالی ذرات را گسترش می‌دهد، بلکه یک کاتالیزور جدید و کارآمد را معرفی می‌کند که ممکن است در برنامه‌های دیگر مفید باشد.

همچنین راه‌های جدیدی را برای تحقیقات آینده در بخش انرژی باز خواهد کرد و استرالیا را در خط مقدم تحقیقات و برنامه‌های کاربردی انرژی‌های تجدید پذیر و پاک قرار می‌دهد.

طبق گفته‌های دکتر جیا مراحل بعدی گسترش و آزمایش کار تیم در مقیاس بزرگتر برای آزمایش قابلیت تجاری آن است. همچنین تنها ۲۱ درصد انرژی از تجدیدپذیر‌ در بازار انرژی ملی تولید می‌شود که به وضوح نشان می‌دهد استرالیا برای انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک به تلاش بیشتری نیاز دارد اما این تغییر تنها زمانی امکان پذیر است که دانش بخش تحقیق به راه حل‌ها و کاربرد‌های واقعی در بخش انرژی تبدیل شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: