در گفت و گو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۵۹۸۶۷
۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
هر چه خوش‌بینی به این مذاکرات بیشتر شود، در کوتاه‌مدت ریال تقویت و بورس تضعیف خواهد شد و برعکس.
مذاکرات وین و تاثیر آن بر بازار بورس
در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس پس از افت ۳۶هزار و ۵۳۵واحدی (۲.۶درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۹۱هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۲.۶درصدی مواجه شد.

آخرین قیمت ۵۰نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آن‌ها افزایش یافته و ۴۲۹نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۶هزار و ۸۰۰میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها رقمی در حدود هزار و ۲۴۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.
 
تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز عرضه ۹۵ هزار و ۴۷۹ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر، وکیوم باتوم و PDA TAR را تجربه می‌کند. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز میزبان عرضه ۵۵ تن عایق رطوبتی و ۳۲ هزار تن قیر است.

بازار فرعی بورس کالای ایران هم شاهد عرضه ۱۱ هزار و ۱۲۸ تن براده آلومینیوم، براده چدن، تخته پالت، شمش بلوم، ضایعات باطری، ضایعات فولادی و نرمال پارافین است.
 
در همین رابطه مهدی قلی پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص حواشی بورس و پیش بینی بورس گفت: چشم‌انداز بازار به‌سختی قابل پیش‌بینی است. هرروز اخبار جدیدی از بازار بورس منتشر می‌شود.

قلی پور با اشاره به مهمترین اخبار تاثیرگذار بر بورس در این روز‌ها اتفاقات و اخبار پیش روی مذاکرات برجامی است.

این کارشناس در خصوص میزان خوشبینی به مذاکرات وین توضیح داد: هر چه خوش‌بینی به این مذاکرات بیشتر شود، در کوتاه‌مدت ریال تقویت و بورس تضعیف خواهد شد و برعکس. منفی‌های چند هفته گذشته بازار هم نشان می‌دهد که خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات زیادتر شده است. البته عرضه‌های اولیه سنگین، زمزمه‌های قیمت‌گذاری دستوری و اخباری مبنی بر رشد نرخ اوراق بدهی دولتی هم نفس بازار را گرفته است.

اقتصاد ایران در سه سال گذشته، دو موج بزرگ تورمی و کاهش ارزش پول ملی در سال ۹۷ و همچنین در سال ۹۹ را پشت سر گذاشته و در سال ۱۴۰۰ هم همچنان با تورم و رشد نقدینگی دست و پنچه می‌زند. نرخ تورم نقطه به نقطه با ثبت رقم ۴۹درصدی در آمار نقطه‌به‌نقطه در اسفند ماه گذشته، یکی از بالاترین رکورد‌های این متغیر در تاریخ بعد از انقلاب را ثبت کرد و رشد نقدینگی هم با جهش ۴۰‌درصدی، رکورد‌دار شد.

با سقوط ارزش پول ملی و رشد فزاینده تورم، بازار سهام نه‌تن‌ها قادر به کسب بازدهی مثبت واقعی (تورم‌زدایی‌شده) نیست بلکه به سختی قادر است خود را به قطار رشد قیمت کالا و خدمات و ارز‌های خارجی برساند. با این حال، تجربه نزدیک اخیر در بورس تهران موجب می‌شود اکثر سرمایه‌گذاران از منظر متفاوتی به شرایط بنگرند.

اگر فرض کنیم که مذاکرات وین به سرعت موجب احیای برجام شود و این موضوع کاهش قیمت دلار را پدید آورد، بازارسهام نیز به تناسب کاهش نرخ دلار روند کاهشی پیش می‌گیرد تا زمانی که سرمایه‌گذاران بتوانند قیمت تثبیت شده دلار را به دست آورند.

احیای برجام، قیمت دلار با ریزش مواجه شده و رشد بازارسهام متوقف می‌شود و ممکن است به صورت کوتاه‌مدت روند اصلاحی نیز به خود بگیرد. بازارسرمایه به مذاکرات وین نگاه می‌کند چراکه کاهش نرخ دلار در صورت مذاکرات می‌تواند بر روی بازار سرمایه تاثیر زیادی داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: