April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۰۴۷۴
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
0
فعالان بخش خصوصی در جلسه‌ای مشترک با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار رفع چالش‌های «بهبود فضای کسب‌وکار و صنعت مانند قیمت گذاری دستوری، سلب اختیار اتاق‌ها در صدور کارت بازرگانی، تعدد سامانه‌ها، بی‌عدالتی در تامین مواد اولیه زنجیره تولید و غفلت از معادن کوچک‌مقیاس» توسط مجلس شدند.
۵ خواسته بخش خصوصی از مجلس
بازگرداندن اختیار صدور کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی از جمله درخواست‌های فعالان بخش خصوصی در نشست با عزت‌اله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود. بطوریکه محمدرضا نجفی‌منش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران در این نشست با اشاره به اینکه فرآیند صدور کارت بازرگانی برای دهه‌ها در اختیار اتاق بازرگانی بوده است، افزود: این فرایند را اکنون از اتاق، به عنوان یک نهاد مردمی، گرفته‌اند و فرآیند آن را بسیار سخت کرده‌اند. درخواست ما این است که مجلس صدور کارت بازرگانی را به بخش خصوصی بازگرداند.

عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری از دیگر مواردی است که فعالان بخش خصوصی در این نشست مطرح کردند. به گفته نجفی منش سیاست قیمت گذاری تولیدکنندگان را دچار مشکلات عمیق و جدی کرده و فعالان اقتصادی را در تنگنا قرار داده است.

در نظر گرفتن کمیسیون‌های مشورتی اتاق از دیگر مواردی است که محمدرضا بهرامن، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به آن اشاره کرد و در این خصوص افزود: اهمیت حضور کمیسیون‌های اتاق به عنوان یک بخش تخصصی در تصمیم‌سازی بخش صنعت در مجلس از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین منظور تشکیل کمیسیون‌های مشورتی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌تواند از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.
ضرورت برنامه‌ریزی برای ایجاد رشد اقتصادی

در ادامه این جلسه، مسعود حجاریان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران طی سخنانی به ضرورت برنامه‌ریزی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای رشد اقتصادی اشاره کرد و رشد اقتصادی و رشد ابعاد شرکت‌ها را مستلزم تامین مالی صحیح و مناسب آن‌ها دانست. او گفت: تامین مالی به معنای تامین بدهی است و برای این منظور شرکت‌ها باید به اندازه کافی، سرمایه در اختیار داشته باشند. بر این اساس، تامین مالی بنگاه‌های کوچک باید از طریق بانک‌ها صورت گیرد و راه اصلی تامین مالی بنگاه‌های بزرگ ورود به بازار سرمایه و تغییر ماهیت به سهامی عام است. باید برای رشد اقتصادی و افزایش ابعاد اقتصادی بنگاه‌ها و ضرورت ایجاد آمادگی در صنایع برای ورود به بازار سرمایه برنامه‌ای مشخص تنظیم و تعریف شود.
استفاده از فرصت‌های حضور در سازمان شانگ‌های

در ادامه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن ابراز تمایل برای همکاری با فعالان بخش خصوصی از طریق حضور نمایندگان اتاق تهران در کمیسیون‌های مرتبط در مجلس، پیشنهاد کرد که این موضوع طی انجام مکاتبه‌ای به رئیس مجلس اعلام شود.

تالارپشتی هم‌چنین با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده، از جمله سلب اختیار اتاق‌ها در صدور کارت بازرگانی گفت که این موضوع را طی برگزاری جلسات مشترک با سازمان توسعه تجارت بررسی خواهد کرد.

او به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های اشاره کرد و گفت: عضویت ایران در این سازمان، فرصت مناسبی برای بخش خصوصی ایجاد کرده و لازم است به منظور بهره‌گیری کارآمد از ظرفیت ایجاد شده، فعالان اقتصادی، پیشنهادات خود را در این زمینه به نمایندگان در مجلس اعلام کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به برخی طرح‌های در حال بررسی در مجلس نظیر طرح عدم پلمپ واحد‌های تولیدی و عدم زندانی فعالان اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی، اشاره کرد و خواستار آن شد که اعضای اتاق طرح‌های مذکور را بررسی و نظرات کارشناسی و اصلاحات پیشنهادی خود را به مجلس منعکس کنند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: