April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۶۰۸۷۶
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
کارشناس بازار سرمایه و بورس بیان کرد: ابهاماتی در بهبود وضعیت اقتصادی و بازار بورس ایران با ورود به بورس بین المللی وجود دارد.
ورود به بورس بین المللی و تاثیر بر تحریم‌ها
حسن گلمرادی عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران و کارشناس بازار سرمایه و بورس در خصوص ورود ایران به بورس بین المللی در گفتگو با پول نیوز عنوان کرد: ورود به بازار‌های بین المللی از جمله بورس‌های منطقه‌ای و بین المللی منافع و معایب خاص خود را دارد و مستلزم بسترسازی‌های لازم است.

گلمرادی با اشاره به ایجاد بستر‌های لازم جهت ورود به بورس بین المللی معایب و مزایایی دارد، توضیح داد: در شرایطی که بستر‌های لازم فراهم نباشد ورود به بازار‌های مالی بین المللی ممکن است منافع کشور را تامین نکند و به جای جذب منابع مالی برای اقتصاد داخلی عملا سکوی خروج سرمایه از کشور باشد.

این کارشناس درباره بهبود اوضاع اقتصادی در شرایط تحریم با ورود به بورس بین المللی اذعان کرد: بنابراین در خصوص این موضوع باید با نظرات کارشناسی دقت لازم عمل آید. در شرایط فعلی که بحث تحریم‌ها وجود دارد این موضوع که ورود ایران به بورس‌های بین المللی بتواند در روند بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشد جای ابهام و سوال وجود دارد.
 
بیشتر بخوانید: 

سیاست‌های حمایتی در راستای حامی و پشتیبان تولید است



با توجه به روند بین المللی شدن بازار‌های مالی، توسعه روز افزون تجارت و پیشرفت‌های تکنولوژی اطلاعات، بیش از پیش سرعت گرفته است. بی تردید امروزه بیشترین مقدار سرمایه از طریق بازار‌های بورس در تمام جهان مبادله می‌شود. اقتصاد‌های ملی به شدت متأثر از عملکرد بورس اوراق بهادار است. بعلاوه بورس به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری در دسترس، هم برای سرمایه گذاران کلان و هم برای عموم مردم شده است؛ لذا در این مطالعه ضمن بررسی تأثیر متغیر‌های کلان اقتصادی بر ارزش کل سهام معامله شده در کشور‌های منتخب، تأثیر ارزش کل سهام معامله شده در کل دنیا بر ارزش کل سهام معامله شده در ایران از طریق متغیر‌های درآمدنفتی، درآمد سرانه، تورم، تولیدات صنعتی، نرخ ارز، نرخ سود بانکی برآورد شده است.

در بازار سرمایه نوسانات گسترده موجب ورود و خروج انبوهی از سرمایه می‌گردد. تحمل این حرکت سرمایه حتی در اقتصاد‌های توسعه یافته که در آن‌ها روابط ساختاری به نسبت منظمی برقرار است، دشوار به نظر می‌رسد. در کشور‌های در حال توسعه، ضربه‌های وارد شده بر اقتصاد به دلیل ضربه‌های بازار بورس، در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته عمق بیشتری دارد. تغییر بازده ریسک سرمایه گذاری ناشی از نوسانات متغیر‌های کلان اقتصادی، می‌تواند گزینه‌های سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار دهد.

با توجه به مشکلات بازار اولیه در ایران سرمایه گذاری بیشتر به بازار ثانویه معطوف شده است. این گونه است که رشد شاخص‌های بورس با رشد اقتصادی کشورمان همخوانی ندارد و به همین دلیل است که سرمایه گذاران واقعی گرایش زیادی به سمت این بازار از خود نشان نمی‌دهند و منابع اقتصادی به درستی به تحرک در نمی‏آیند. زمانیکه بازار بورس با رکود مواجه شود مردم سرمایه‌های خود را در بازار‌های دیگر (مثلاً در بازار مسکن، سکه و طلا) سرمایه گذاری می‌کنند. با توجه به سؤالات و فرضیه‌های این پژوهش دلیل اینکه درآمد نفت را انتخاب کردیم این بود که اقتصاد ایران تحت تأثیر درآمد‌های نفتی می‌باشد. نوسانات بورس تأثیر مثبت و معناداری داشته در واقع خود بازار بورس بین الملل تأثیر چندانی بر بازار بورس ایران نداشته است. با حضور در بازار بورس بین الملل، بورس ایران رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند که از طریق جهانی شدن می‌تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. جهانی شدن بورس و پیوستن به دهکده جهانی گامی در جهت بهبود و توسعه بازار و در نهایت رشد اقتصادی کشور خواهد بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: