کد خبر: ۳۶۱۱۸۷
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
0
ریال، نفت و طلا می‌توانند پشتوانه ارز‌های دیجیتال باشند، اما برای سهولت جابجایی و شفافیت میزان عرضه توکن از زیرساخت بلاک چین استفاده می‌شود.
نفت پشتوانه رمزارز ایران می‌شود؟
با وجود همه مخالفت‌ها از سوی کشورهای بزرگ مثل امریکا و چین با ارزهای دیجیتال شاهد هستیم که خیلی از کشورها به ارز دیجیتال ملی روی خوش‌نشان داده‌اند. ایران نیز در خصوص رمزارز ملی قدم‌هایی برداشته است. ارز دیجیتال ملی با پشتوانه غیر ارزی گزینه مناسبی برای کشورهایی مثل ایران است که در این خصوص عباس آشتیانی فعال حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مفهوم تکنولوژی بلاک چین این اجازه را می‌دهد که به صورت شفاف دربسته توزیع‌ شده و قابل مشاهده برای همه موجودیت‌ها رمزنگاری داشته باشیم. موجودیت رمزنگاری امروز به اسم رمز ارز، کوین، توکن یا هر چیز دیگری شناخته می‌شود. این رمز ارزها، کوین‌ها یا توکن ها در بستر بلاک چین تولید می‌شوند. هر کدام ارزش خود را از چیز دیگری می‌گیرند. بعضی از این ارزهای دیجیتال قابلیت استخراج دارند. مثل بیت کوین که ارزش آن بر مبنای عرضه، تقاضا و خدماتی است که ارائه می‌شود. بعضی از آنها سنجاق (Pin) شده‌اند و معادل‌سازی می‌شوند. به طور مثال می‌توانیم در شبکه بلاک چین کوین یا توکنی داشته باشیم که نهاد منتشر کننده یا ناشر بگوید، معادل یک گرم با عیار ۷۵۰ است. برای همه مشخص می‌شود که این کوین چه ارزشی دارد. ممکن سازنده کوین را معادل یک بشکه نفت ارزش‌گذاری کنند. ناشر می‌تواند، ارزش کوین یا توکن خود را سنجاق کند.
 
نفت پشتوانه رمزارز ایران می‌شود؟

بانک‌های مرکزی در جایگاه ناشر ارزهای دیجیتال

 

آشتیانی اظهار کرد: زمانی که بانک‌های مرکزی در حکم ناشر قرار می‌گیرند، می‌تواند ارزش توکن یا کوین به وجود آمده را معادل ارزش واحد پول ملی کشور خودشان مشخص کنند. ناشر رمز ارز ملی بانک مرکزی هست که هر توکن منتشر شده را سنجاق به یک یا چند واحد ریال کرده است. رمز ارزهای سنجاق شده، این ویژگی را دارند که قابل بازخوانی هستند. به این معنا که هر کس مدعی شود، رمز ارزش ع معادل یک گرم طلا ۷۵۰ عیار هست، زمانی که دارنده رمز ارز به شخص ناشر مراجعه کنند، می‌تواند کوین یا توکن خود را ارائه کند و معادل پشتوانه‌اش را دریافت کند. این مکانیسم فنی هست که رمز ارزهای سنجاق شده، تبعیت می‌کنند.
 


ارزهای دیجیتال با پشتوانه غیر ارزی

 

وی افزود: از ویژگی‌های شفافیت و سهولت نقل‌وانتقال در شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند. ویژگی‌هایی که به صورت سنتی در گذشته بوده، وجود دارد. ریال، نفت و طلا می‌توانند پشتوانه ارزهای دیجیتال باشند اما برای سهولت جابجایی و شفافیت میزان عرضه توکن از زیرساخت بلاک چین استفاده می‌شود.
 


آینده رمز ارزهای ملی در کشورها

 

این فعال حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین تأکید کرد: در آینده اقتصاد دیجیتال و سهولت کسب‌وکارهای داخلی و استفاده از ارزش شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال ملی استفاده می‌شوند. بازار کریپتوکارنسی در شبکه بلاک چین بیش از دو تریلیون دلار ارزش دارد. برای استفاده بهتر از این بازار می‌توان از رمز ارزهای سنجاق شده، به ارزش پول ملی کشورها استفاده کرد. کشورها برای اینکه بتواند سهم به سزایی در اقتصاد دیجیتال داشته باشند، به این سمت می‌روند. کشورها به این سمت می‌روند که بانک‌های مرکزی رمز ارز سنجاق شده بر اساس واحد پولی خودشان ارائه کنند.
 


تفاوت ریال و ارز دیجیتال با پشتوانه ریال

 

آشتیانی خاطرنشان کرد: ارزهای دیجیتالی سنجاق شده به واحد پولی ریال هیچ تفاوتی با ریال ندارند. در حال حاضر هم ریال به صورت دیجیتال در کشور وجود دارد. دارایی ما در کارت عابر بانک همان ریال دیجیتال است و اگر بانک مرکزی قصد داشته باشد، رمز ارز در شکل اسکناس چاپ کند، تفاوتی ندارد که ریال را در قالب سکه چاپ کند یا به شکل دیجیتال در حساب‌های بانکی ما باشد. در نهایت اگر به صورت رمز نیز باشد، از نظر اقتصادی، قانون‌گذاری و کارکرد شکل ریال هیچ تفاوتی بر پارامترهای اقتصادی ندارد. صرفاً شکل ریال عوض می‌شود و ماهیت آن تغییر نمی‌کند.

وی در پایان گفت: گزارش‌های جهان نشان می‌دهد که سهم رشد اقتصادی کشورها، برای اقتصاد دیجیتال بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. کشور ما هم باید وارد حوزه شود. بانک مرکزی باید ریال رمزنگاری شده را برای تسهیل کسب‌وکارها راه‌اندازی کند تا سهم بیشتری برای کسب‌وکارهای و توسعه اقتصادی ایجاد کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: