April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۲۱۴۵
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
0
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: از تیم جدید سازمان بورس که از افراد با تجربه در ارکان بازار سرمایه برخوردار هستند انتظار می‌رود با تکیه بر سابقه بورسی خود، در اسرع وقت به رفع مشکلات این بازار و عادی شدن شرایط در بازار سرمایه اقدام کنند.
مطالبات سهامداران و عادی شدن شرایط بورس، اولویت تیم جدید مدیریتی باشد
حسن شجاعی با اشاره به تغییرات مدیریتی اخیر در شورای عالی و سازمان بورس گفت: این رخداد را می‌توان به فال نیک گرفت، چرا که بررسی روند معاملات بازار سرمایه از سال گذشته تا کنون نشان می‌دهد شرایط در این بازار عادی و معمول نیست و باید تحولاتی به لحاظ ساختاری و مدیریتی در ارکان تصمیم‌ساز و نظارتی بازار سرمایه بوجود آید.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: از سوی دیگر نگاهی به کارنامه تیم جدید سازمان بورس نشان می‌دهد همه این افراد از سابقه و تجربه کافی حضور در ارکان بازار سرمایه برخوردار می‌باشند و این موضوع بیانگر این مطلب است که قائدتا این افراد با مشکلات و معضلات بازار سرمایه آشنا هستند و انتظاری که از آن‌ها می‌رود این است که با تکیه بر سابقه بورسی خود، در اسرع وقت به رفع مشکلات این بازار و عادی شدن شرایط در بازار سرمایه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به مشکلات اقتصادی کشور بویژه در حوزه کسری بودجه و تامین مالی منابع مورد نیاز، نباید به بازار سرمایه صرفا به عنوان ابزاری جهت فروش اوراق دولتی نگریسته شود، چرا که رسالت اصلی این بازار تامین مالی ارزان، سریع و شفاف صنایع و بنگاه‌های تولید است؛ از این رو باید سازوکار بازار سرمایه به‌گونه‌ای تنظیم شود که علاوه بر بازگشت اعتماد و اعتبار به بازار سرمایه، هم مردم و سرمایه‌گذاران از حضور در این بازار نفع ببرند، و هم صنایع و بنگاه‌های تولیدی به آسان و ارزان‌ترین روش به تامین مالی منابع مورد نیاز خود از بازار سرمایه بپردازند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: از سوی دیگر در سالی که به تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی نامگذاری و بر این اصل مهم و مورد نیاز اقتصاد کشور و جامعه تاکید دارد، نیز باید شرایطی توسط تیم جدید مدیریتی سازمان بورس فراهم شود تا از ظرفیت‌های بازار سرمایه در راستای تحقق شعار امسال استفاده شود.

وی گفت: از سوی دیگر مطالباتی نیز در جامعه سهامداری مشاهده می‌شود که در سال‌های قبل کمتر مورد توجه قرار گرفته است که از جمله این موارد می‌توان به تعادل‌بخشی به بازار سرمایه، صیانت از حقوق سهامداران، بهبود زیرساخت‌های معاملات، سامان دادن و تسریع در صدور مجوزها، پیگیری راه‌اندازی کانون سهامداران حقیقی، افزایش تنوع ابزار‌های سرمایه‌گذاری در این بازار، تجدیدنظر در دستورالعمل و عملکرد بازارگردان‌ها، اصلاح قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه و از میان بردن قوانین زائد، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این بازار بویژه با هدف تغییر رویکرد و روش سرمایه‌گذاری از مستقیم به غیرمستقیم و ... اشاره کرد.
 


لزوم سامان‌بخشی به سهام عدالت

 
شجاعی تصریح کرد: از سوی دیگر جامعه ۵۰ میلیون نفری سهامداران عدالت نیز از سال گذشته در بلاتکلیفی در بازار سرمایه بسر می‌برند؛ چرا که امکان فروش سهام عدالت بویژه برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، در این بازار وجود ندارد.

وی گفت: علاوه بر این سود مجامع سال گذشته سهامداران عدالت هم به طور کامل پرداخت نشده است و از جزئیات و نحوه پرداخت سود سهام عدالت در سالجاری نیز با وجود اتمام مجامع شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت خبری نیست. این در حالی است که حق و حقوق وراث متوفیان سهام عدالت نیز در ابهام است و شرکت‌های غیربورسی سبد سهام عدالت نیز تعیین تکلیف نشده‌اند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اضافه کرد: همچنین موضوعات مربوط به مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، تعیین هیات مدیره و عملکرد سال‌های گذشته این شرکت‌ها و آینده فعالیت سرمایه‌گذاری‌های استانی در کنار توقف طولانی‌مدت نماد برخی از این شرکت‌ها در بورس و نیز عدم پذیرش سرمایه‌گذاری‌های استانی تهران و البرز در بازار سرمایه هم از دیگر ابهاماتی است که کماکان در این بازار ادامه دارد.

شجاعی تصریح کرد: از این رو از تیم جدید مدیریتی سازمان بورس انتظار می‌رود با توجه به تجربیات و کارنامه خوبی که از فعالیت در ارکان بازار سرمایه با خود به سازمان بورس آورده‌اند، در اسرع وقت به حل مشکلات این بازار بویژه در راستای صیانت از حقوق همه سهامداران و همچنین حل موضوعات مرتبط با سهامداران عدالت اقدام کنند و تعادل را به بازار سرمایه بازگردانند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: