بررسی عملکرد بازار سرمایه در ۱ آبان ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۶۲۴۸۰
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
شاخص بورس در اولین روز از معاملات آبان ماه ۱۴۰۰، با افت تمام شاخص‌های معاملاتی همراه شد.
افت بورس در نخستین روز هفته رقم خورد
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ریزش ۲۸ هزار و ۶۸۸ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز سرخپوش شد و با افت ۹ هزار و ۱۸۳ واحدی به ۳۸۸ هزار و ۷۸ واحد رسید.

فرابورس نیز منفی شد و کانال ۲۰ هزار واحدی را از دست داد. شاخص کل فرابورس با افت ۲۹۰ واحدی ۱۹ هزار و ۹۵۷ را ثبت کرد. پارسان، پارس و شپدیس سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند و فولاد، اپال و کالا سبزترین نماد‌ها در روز سرخ بورس امروز بودند.

ارزش معاملات بورس امروز ۵ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس ۹ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان بود. از ابتدای امسال تا پایان مهرماه تعداد ۹۸۹ میلیارد و ۵۴۸ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۷۹۵۴ هزار و ۸۳۲ میلیارد ریال در بیش از ۱۰۸ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۵۵۸ دفعه طی ۱۳۸ روز معاملاتی در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.

این درحالی است که تعداد ۹۸ میلیارد و ۵۷۳ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۷۵۳ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفته است.

شاخص بازار اول هم در این مدت با ۱۰۹ هزار و ۲۵۴ واحد افزایش در این مدت به رقم یک میلیون و ۷۸ هزار و ۳۵۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۰۹ هزار و ۳۷ واحد رشد به عدد ۲ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۷۸۵ واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۱۱.۲۷ درصد رشد و شاخص بازار دوم با ۸.۰۳ درصد افزایش همراه شدند.
 
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با افت ۲۸ هزار و ۶۸۸ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۰۷ هزار و ۶۶۸ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۶ میلیارد و ۸۴۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۸۲۹ میلیارد تومان در بیش از ۴۴۱ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های سیمرغ، داده گستر عصر نوین –‌های وب و داروسازی اکسیر بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های پارس مینو، پارس الکتریک و بانک ملت بیشترین افت را تجربه کردند.

در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۲ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ورقه به‌ارزش ۹ هزار و ۸۰۷ میلیارد تومان در ۲۳۰ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۹۰ واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۹ هزار و ۹۵۷ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، تولید ژلاتین کپسول ایران و ریل پرداز نو آفرین امروز بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های پالایش نفت شیراز، صنایع مادیران و ذوب روی اصفهان بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 
 
در همین رابطه محمود قاضی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز اظهار کرد: در گام اول افزایش عرضه و در گام دوم افت تقاضا سبب می‌شود تا قیمت کامودیتی‌ها افت کند، اما این روند ممکن است یک یا دو سال به طول انجامد. از ماه‌ها قبل در بازار‌های جهانی اختلالاتی در زنجیره تامین مواد اولیه به وجود آمد، این مشکل به طور عمده به بالا بودن هزینه حمل و نقل برمی گشت، به طوری که به موجب آن بسیاری از کارخانه‌ها نتوانستند مواد اولیه خود را به موقع تامین کنند. از این رو بخشی از افزایش قیمت‌های جهانی از این محل ایجاد شد.

وی افزود: وجود خشکسالی جهانی، قطعی گسترده برق در چین به دلیل مشکل تامین انرژی و به دنبال آن افزایش ۳۰ درصدی قیمت سیمان در چین، همگی دست به دست هم دادند تا توجه بازار‌های جهانی به یک هشدار بزرگ در این خصوص جلب شود. به این معنی که نبود تامین انرژی به اندازه کافی می‌تواند به ایجاد اختلال بزرگ تری در عرضه بیانجامد.

این تحلیلگر بازار ادامه داد: کمبود برقِ آبی در سال جاری و نیز پایین بودن سطح ذخیره گاز اروپایی‌ها و به دنبال آن پایین آمدن تولید چین، همگی دست به دست هم دادند تا قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها افزایش یابد.

وی مطرح کرد: رشد قیمت‌های جهانی شمشیری دو لبه است؛ به این معنی که بالا رفتن قیمت‌ها به دلیل اختلال در نظام عرضه و مشکل تامین انرژی، سبب می‌شود تا رشد اقتصادی در اقتصاد‌های بزرگ اتفاق بیفتد و به دنبال آن تقاضا کاهش یابد.

قاضی در پایان خاطر نشان کرد: در نظر داشته باشید که با رشد دوباره قیمت ها، تعادل عرضه و تقاضا از بین می‌رود. در این نقطه تا قیمت‌ها بخواهند دوباره به روال عادی برگردند، شاهد یک هیجان و نوسان رفت و برگشتی جدید در قیمت‌های جهانی خواهیم بود؛ این روال زمانبر است و ممکن است تا سال آینده به طول بیانجامد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: