کد خبر: ۳۶۲۷۹۷
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
0
محققان دانشگاه هاوایی شی آسمانی ۲ M ۰۴۳۷ b را رصد کرده‌اند که یکی از جوان‌ترین سیاره‌های شناخته شده است. این سیاره فقط چند میلیون سال دارد.
رصد یک سیاره جوان با عمر چند میلیون ساله
سیاره جوان مذکور در ابر‌های مولکولی Taurus قرار دارد و به اندازه‌ای جوان است که هنوز گرمایی مشابه مواد مذاب آتشفشانی از تولد آن منتشر می‌شود.

نکته مهم اینجا است که شانس رصد مستقیم یک سیاره تازه متولد شده بسیار نادر است. البته محققان برای رصد آن و جهت برطرف کردن تأثیر اتمسفر زمین در مشاهدات از ابزار‌های نوری ویژه استفاده کنند، اما برای مطالعه این سیاره مجبور نخواهند بود از ستاره میزبان یا ترفند‌های دیگر استفاده کنند. از آنجا که فاصله ۲ M ۰۴۳۷ b تا ستاره‌ای که دور آن مدار می‌زند حدود صد بار کمتر از فاصله زمین تا خورشید، استفاده از چنین روشی احتمال تداخل را کاهش می‌دهد.

محققان نخستین بار در ۲۰۱۸ میلادی این سیاره را با استفاده از تسلکوپ Subaru رصد کردند، اما حدود ۳ سال با استفاده از تلسکوپ‌های مختلف در هاوایی آن را رصد و به ستاره میزبانش مرتبط کردند.

مشاهدات بیشتر این سیاره اطلاعات بیشتری درباره شیوه شکل گیری آن فراهم می‌کند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: