کد خبر: ۳۶۳۰۷۲
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
0
بیش از یک سال و نیم از عرضه سهام دولت در بانک‌ها بیمه‌ها به نام صندوق دارایکم و پالایشگاه‌های مختلف به نام صندوق پالایش یکم گذشته است و درحالی که خریداران پالایشی حتی یک روز هم رنگ سود به خود ندیدند.
پالایشی یکم؛ دریغ از هزار تومان سود
تبعات وعده و وعید‌هایی که در روز‌های اوج بازار سرمایه در اوایل سال گذشته داده شد هنوز تمام نشده و سهام داران بسیاری در صف‌های فروش زندانی شده اند.

در این میان نیز افرادی بودند که دست به خرید سهام دولت کردند که در قالب صندوق‌های مختلف ارائه می‌شد. درواقع در آن روز‌ها اعلام شد که این صندوق‌ها قرار است عدالت را بین مردم برقرار کنند و سودده باشند.

در این راستا وعده عرضه سه صندوق دولتی در قالب ETF از سوی دولتمردان داده و قرار شد صندوق نخست بانکی و بیمه ای، صندوق دوم پالایشی و صندوق سوم خودرویی و فلزی باشد.

دولت بنا داشت باقیمانده سهم خود در برخی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت‌های خودرویی و فولادی را در بازار عرضه و از این طریق سهام خود را به مردم واگذار کند. این صندوق‌ها با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم واگذار شد و هر ایرانی دارای کد ملی می‌توانست خریدار آن‌ها باشد.


دارایکم، لب مرز!

بر این اساس، صندوق اول با نام دارا یکم در اوایل تابستان سال گذشته عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد. در پذیره نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم راستا با روز‌های صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.

سوددهی دارایکم به گونه‌ای بود که حتی با وجود سقوط چشمگیر شاخص کل بورس از دو میلیون واحد به کمتر از یک میلیون واحد، این صندوق همچنان در سود قرار داشت. البته به نظر می‌رسد ریزش پی در پی این روز‌های بورس دامن این صندوق را هم گرفته است و برای نخستین مرتبه از زمان عرضه دارایکم تا لحظه‌ای که این گزارش نوشته شده است قیمت این صندوق لب مرز قرار گرفته و درحال حاضر با قیمت ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود.


قیمت پالایشی یکم نزدیک به نصف!

مسیر سوددهی پالایشی یکم از همان ابتدا کاملا از دارایکم جدا شد. پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس بود که عرضه آن با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه‌ای برای ریزش بازار شد! این صندوق عرضه شد، اما عرضه آن همزمان با ریزش بازار بود. هر واحد این صندوق نیز در روز عرضه ۱۰ هزار تومان قیمت داشت، اما در روز‌های ریزشی بازار به ۵۰۰۰ تومان، یعنی نصف قیمت روز عرضه نیز رسید.

درحال حاضر نیز این صندوق کمی بیش از ۶۷۰۰ تومان قیمت دارد.


وعده‌ها و انتظارات محقق نشده

این درحالی است که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار بار‌ها اعلام کرده بود که سهم‌های دولتی نیز باید دارای بازارگردان باشند و دولت نیز مانند هر ناشر دیگری باید از سهم خود حمایت کند. اتفاقی که به نظر نمی‌رسد محقق شده باشد.

از سوی دیگر قرار شد سهم جدید پالایشی یکم یا سهم‌های دیگر به سهام داران ETF هبه شود. وعده‌ای که قرار بود به تصویب سران قوا برسد، اما از حدود هفت ماه قبل تا کنون در خاموشی فرورفته و دیگر خبری از جبران خسارت خریداران ETF‌های دولت نشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: