کد خبر: ۳۶۳۲۶۸
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
0
مهندس رضا نظری‌مهر ضمن تمجید از حرکت وزیر نفت و عذرخواهی از مردم در ماجرای اختلال در سامانه توزیع سوخت در کشور، این حرکت مهندس جواد اوجی را فرهنگ‎سازی مناسبی برای سایر مدیران و مسئولان کشور دانسته است.
عذرخواهی آقای وزیر ...! آیا روشی نو در ساختاری نو در راه است؟
مهندس رضا نظری‌مهر مدیر مسئول پایگاه خبری نبض نفت

مهندس رضا نظری‌مهر مدیر مسئول پایگاه خبری نبض نفت در یادداشت ویژه خود در خصوص عذرخواهی وزیر نفت از مردم به خاطر اختلال در عرضه سوخت در کشور تاکید کرد بستن چشم‌ها بر حقایق نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه مسیر حل مشکلات را غیرقابل عبور می‌کند. وی در این یادداشت ضمن تمجید از حرکت مهندس جواد اوجی عذرخواهی وزیر از مردم را فرهنگ‌سازی مناسبی برای سایر مدیران و مسئولان در کشور دانسته است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

در چند روز گذشته سیستم سوخت جایگاه‌ها در سراسر کشور دچار مشکلی شد که نتیجه آن عدم سوخت رسانی به موقع به مردم و تشکیل صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت رسانی کل کشور بود. این امر موجب نگرانی‌های زیادی در سطح جامعه و در عین حال سختی‌ها و آسیب‌هایی در جامعه شد حتی شایعات و برخی پیام‌ها در فضای مجازی نیز به سرعت به این وضعیت دامن زدند.

اما نقص، مشکل و کوتاهی از سوی هر ارگانی که باشد خواه سازمان پدافند غیر عامل، خواه سیستم جایگاه‌داران و یا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وزارت نفت، آنچه در این یادداشت مورد توجه واقع شده اقدام و ایجاد فرهنگی جدید از ساختاری جدید بوده است.

آقای وزیر بدون اینکه درصد مقصرنمایی سایرین را نشان دهد و در پی مبرا نمودن خود و سازمان خود از این موضوع برآید و یا در مسیر حاشیه‌سازی قرار گیرد، در عین حال که شخصا پیگیر حل موضوع بود و نظارت مستقیم بر این موضوع داشت در پیامی کوتاه و شفاف و بدون کتمان کردن موضوع، از کوتاهی به عمل آمده و انتظار مردم در صف‌های جایگاه‌های سوخت عذرخواهی کرد.

این ساختار که کمتر در سطوح مدیران کشور در سال‌های اخیر ملاحظه شده و علی‌رغم بسیاری از مشکلاتی که به سطح جامعه و مردم کشیده شده ، مشاهده نشد و حتی در همین موضوع اختلال در جایگاه‌های سوخت تعدادی از ارگان‌های ذیربط از ابتدا شروع به مقصرنمایی سایرین کردند و سعی کردند اینگونه نشان دهند که کمترین کوتاهی در مدیریت خویش نداشته‌اند.

اینکه بالاترین سطح مدیریت یک وزارتخانه مسئولیت این موضوع را پذیرفته و با بیان واضحی حاضر به عذرخواهی از مردم باشد در واقع فرهنگ‌سازی صورت گرفته تا سایر مدیران نیز در مواجه با کوتاهی یا نقص‌های موجود در سیستم خود و انتقادهایی که صورت می‌پذیرد به صورت واقع‌بینانه رفتار کنند و به جای پذیرش موضوع شروع به اتهام‌زنی به سایر افراد یا نهادها نکننده و حتی به جای حل موضوع درصدد توجیه و از آن فراتر، حمله به منتقدان یا خواسته مردم برنیایند.

آنچه مسلم است پذیرش موضوع و قبول کردن کوتاهی یا نقص در ساختارها اولین گام برای حل چنین مشکلاتی است و قطعاً بستن چشم‌ها بر حقایق نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه مسیر حل مشکلات را غیرقابل عبور نیز خواهد کرد.

از آنجا که رسانه‌ها یکی از مهمترین منابع اعلام انتقادات و آشکارسازی مشکلات و نواقص موجود در ساختارها و جامعه می‌باشند و پایگاه خبری نبض نفت نیز همواره به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی کشور در صدد ارائه رفتار صادقانه رسانه‌ای در حوزه تخصصی نفت بوده ضمن قدردانی از اقدام اخیر وزیر نفت و حمایت از ترویج چنین فرهنگ‌هایی در سطوج اجرایی و مدیرتی کشور و از آن مهم‌تر تداوم این امر، ایجاد چنین فضایی را برای کشور بسیار مثبت و سازنده می‌دانیم.

به عنوان یک فعال رسانه‌ای اهمیت دادن به خواسته‌های مردم و صنعت‌گران را به مدیران کشور توصیه می‌کنیم.

از سوی دیگر لازم است نقدی بر فرهنگ عمومی جامعه داشته باشیم که با وجود مشکلاتی که در چند روز اخیر در سیستم جایگاه‌های سوخت کشور ملاحظه شد رفتار برخی از افراد جامعه، به چنین مشکلاتی بیشتر دامن زده و موجب نگرانی‌های بیشتر در سطح عمومی و حتی آسیب به سایرین می‌شوند.

بسیاری از کسانی که وارد صف‌های سوخت می‌شوند نیاز لحظه‌ای و یا کوتاه مدت به آن نداشته و گاهی اوقات باک‌های بنزین خودرو آنها از نیمه هم بیشتر می‌باشد و با تصور اینکه شاید تا هفته‌ها سوخت در کشور نداشته باشیم در چنین شرایطی به طولانی شدن صف‌ها بیشتر و بیشتر هم دامن می‌زنند.

تجربه چند ساله اخیر از برنج و مرغ و تخم مرغ و ... در نهایت نشان داد که هیچ گاه جامعه به کمبود طولانی مدت دچار نشده و تنها کم صبری برخی از اقشار موجب ایجاد صف‌هایی شد که نیازمندان واقعی به آن اقلام را در آن زمان بیشتر دچار آسیب کرد.

همانطور که از دولت و سازمان ذیربط انتظار می رود مشکل جامعه و مردم را در اسرع وقت حل نمایند می بایست در فرهنگ خودمان هم کمی تامل نماییم تا کمتر موجب آزار و اذیت سایرین گردیم...
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: