کد خبر: ۳۶۳۳۹۲
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
0
نماینده کرج، فردیس و اشتهارد جزئیاتی جدید از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را تشریح کرد.
کسانی که فرزند دوم بیاورند خودرو جایزه می‌گیرند!
مهدی عسگری، نماینده کرج، فردیس و اشتهارد به برگزاری بیش از ۳۰۰۰ ساعت جلسات کارشناسی متعدد برای بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس اشاره کرد و گفت: در نخستین روز‌های کاری دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی طرحی که بعدا با عنوان «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» نامگذاری شد، با امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان اعلام وصول شد و طبق اصل۸۵ در کمیسیون ویژه و با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی و صنفی، مورد بررسی قرار گرفت.


افزایش محدوده سنی افراد متاهل برای استخدام


نماینده کرج، فردیس و اشتهارد ادامه داد: یکی از مسائل مهم کشور موضوع پیری جمعیت و سقوط نرخ باروری است که هرم سنی جمعیت کشور را به زودی معکوس ساخته و تبعات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

عسگری در ادامه افزود: اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی به زوجین زیر ۲۵ سال و وام ۱۴۰ میلیونی به زوجین با سنین بالاتر، افزایش ۷.۵ برابری حق عائله‌مندی در مدت پنج سال، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به ازای تأهل، افزایش دو درصد امتیاز در جذب و استخدام به ازای تأهل و تربیت و آموزش مهارت‌های سبک زندگی ایرانی - اسلامی در کلیه مقاطع تحصیلی و بستر‌های یادگیری، گزیده‌ای از مواد مربوط به جوانانِ در آستانه ازدواج یا زوجین جوان است.

وی در خصوص درمان زوجین نابارور و پیشگیری از ناباروری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: تحت پوشش بیمه‌ای قرارگرفتن درمان تمامی زوج‌های نابارور، اجرای آزمایش‌های علمی در مورد مواد و فرآورده‌های وارداتی تراریخته موثر در ناباروری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید اقلام و تجهیزات درمان ناباروری و استقرار متخصصان طب سنتی در مراکز ناباروری، بخشی از مواردی است که در حوزه درمان زوجین نابارور در این قانون به آن پرداخته شده است.


انتقال نیمی از مالکیت مسکن به مادر خانواده


نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در خصوص حمایت از عموم مادران در قانون مذکور گفت: انتقال نیمی از مالکیت زمین یا واحد مسکونی به مادر، فروش بدون نوبت و بدون قرعه‌کشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران، پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت زنان، نیم‌بها شدن هزینه موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی ورزشی و سینما‌ها برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر به همراه خانواده، برخی از قوانینی است که در حوزه مادران به آن توجه شده است.


اعطای دورکاری به مادران باردار


عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: مرخصی زایمان ۹ ماه کامل که به درخواست مادر می‌تواند تا دو ماه آن قبل از تولد باشد، اعطای دورکاری به مادران باردار حداقل به مدت ۴ ماه، کاهش سن بازنشستگی مادر به مدت یک سال به ازای تولد هر فرزند و برای تولد فرزند سه به بعد، یک و نیمسال، از جمله قوانینی است که در حمایت از مادران شاغل در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به آن پرداخته شده است.


کاهش عوارض ساخت‌وساز


عسگری به ارائه تسهیلات مسکن در این قانون اشاره کرد و گفت: تامین زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با دو سال تنفس و هشت سال قسط‌بندی پس از تولد فرزند سوم، اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای ودیعه و یا خرید مسکن خانواده فاقد مسکن دارای فرزند سوم با باز پرداخت ۲۰ ساله، کاهش عوارض ساخت‌وساز تا ۵۰ درصد برای خانواده سه فرزند و تا ۷۰ درصد برای خانواده چهار فرزند و اختصاص ۷۰ درصد ظرفیت منازل مسکونی سازمانی به کارکنان فاقد مسکن با حداقل سه فرزند، تسهیلات ارائه شده در خصوص تأمین مسکن خانواده‌های ایرانی است.

او ادامه داد: حمایت از گروه‌های مردمی، تسهیلات آموزشی، مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات شغلی، خدمات اجتماعی، برنامه‌های آموزش عمومی، برنامه‌های آموزشی بهداشت و درمان و مقوله فرهنگ‌سازی از جمله جهت‌گیری‌های اساسی است که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به آن اشاره و تاکید شده است.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در پایان گفت: طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان از سوی مجلس، روز گذشته در نشست شورای نگهبان به تایید رسید. با اجرای دقیق این قانون، تحولی جدی در راستای حمایت از خانواده و مادران، بهبود نرخ باروری و جلوگیری از سونامی پیری جمعیت، مورد انتظار است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: