April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۴۳۱
۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
0
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: با توجه به مشکلات موجود در مهار ویروس در برخی کشورها، احتمال به صفر رسیدن میزان شیوع کرونا بسیار بعید است.
احتمال به صفر رسیدن کرونا دور از انتظار است/جهش ویروس کرونا با واریانت دلتا
علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای طولانی شدن پاندمی کرونا مطرح است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل را باید نبود برنامه مناسب برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹ دانست.

وی با بیان اینکه ابعاد ناشناخته کرونا همچنان بسیار زیاد است، افزود: شواهد موجود با توجه به خصوصیت و تغییر عملکرد ویروس، نشانه‌هایی از قطع کامل زنجیره شیوع نمی‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان چهار سناریو را پیش روی کرونا پیش بینی می‌کنند، افزود: بروز واریانت‌های مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری و بیماری زایی ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود از جمله این احتمالات است.

ناجی ادامه داد: با توجه به مشکلات موجود در مهار ویروس در برخی کشورها، احتمال به صفر رسیدن میزان شیوع کرونا بسیار بعید است.

وی افزود: به طور کلی مقابله با کرونا دو بال مداخلاتی درمانی و غیردرمانی دارد و به نظر می‌رسد در هیچکدام از این دو حوزه اقدامات مطلوب انجام نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این موضوع که در بخش درمانی تمرکز بر واکسیناسیون است اذعان کرد: تنها برخی از کشور‌ها روند مناسبی در تزریق واکسن علیه کرونا دارند بنابراین با توجه به شکل پاندمی بیماری و انتقال گسترده ویروس این کشور‌ها هم نمی‌توانند به تنهایی به موفقیت برسند، به طوری که در کشور‌هایی مثل انگلستان و آمریکا با وجود واکسیناسیون گسترده به دلیل جهش‌های ویروس در کشور‌های کم برخوردار از واکسن، باز هم شاهد افزایش موارد ابتلاء هستیم.

ناجی با بیان اینکه تمام شواهد بیانگر این است که تمام کشور‌های دنیا در مقابله با کرونا سوار بر یک کشتی‌اند و باید هماهنگ با یکدیگر پیش بروند، تصریح کرد: از سوی دیگر در مداخلات غیردرمانی از جمله رعایت فاصله فیزیکی، پوشش ماسک و دیگر موارد پیشگیری از بیماری هم عادی انگاری و فرار مردم از رعایت پروتکل‌ها رقم خورده است.

وی در ادامه با اشاره به جهش ویروس کرونا با واریانت دلتا خاطرنشان کرد: وقتی واریانت دلتا وارد یک جمعیت می‌شود، در افرادی که واکسینه نشدند، می‌تواند چرخش زیادی داشته باشد و مشاهده می‌شود که اکثر بستری‌ها در بیمارستان‌ها به صورت خانوادگی است.

ناجی افزود: نکته نگران کننده این است که میزان شکست ایمنی بدن این جهش در افرادی که واکسینه شده و ایمنی دارند، بیشتر از واریانت‌های دیگر ویروس است، به گونه‌ای که شکست ایمنی بدن در جهش‌های قبلی حدود ۵.۹ درصد، اما در این واریانت حدود ۱۹ درصد است.

وی با اشاره به احتمال کاهش اثربخشی و کفایت انواع واکسن‌های کرونا در برابر واریانت دلتا، بر ضرورت رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد.
ناجی در پایان یادآور شد: تقویت بهداشت فردی و اجتماعی مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و مسافرت نرفتن، نکاتی است که در این شرایط و کمک به کاهش زنجیره کرونا بسیار مهم است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: