April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۶۴۷
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نرخ ارز و سکه تغییرات شدیدی در قیمت نخواهند داشت و بورس نیز شرایط بهتری را تجربه کند.
طلا بخریم یا سهام؟

در اواخر هفته گذشته که شاهد روند صعودی نرخ ارز و سکه در بازار بوده ایم قیمت ارز و سکه برای بسیاری از افراد مهم است.

هفته گذشته شاهد رویداد سیاسی تاثیر گذاری در کشور بودیم. این رویداد سبب شد قیمت ارز به مدت محدود روند صعودی داشته باشد، اما در آخرین روز معاملات دولت رویه کنترل قیمت ارز را اتخاد کرد و روند افزایشی متوقف شد.

بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که روند نرخ‌ها در این هفته بسیار وابسته به وقایع پیش رو خواهد بود که بسته به تاثیرآ ن‌ها بر اقتصاد کشور می‌تواند قیمت ارز و طلا را کاهش یا افزایش دهد.

حال در این گزارش با توجه به اطلاعات قیمتی که در هفته گذشته در بازار ارز، سکه و بورس حاکم بود نظر فعالان و کارشناسان این عرصه را برای بررسی روند بازار در هفته پیش رو را جویا شدیم که آیا تدابیر دولت در عمل به کمک بازار خواهد آمد یا خیر؟ البته با توجه به رویداد‌های تاثیر و تورمی که در کشور وجود دارد شاید این پیش بینی‌ها به صورت کامل تحقق نیابد که این امر نیز طبیعتا جزء جدانشدنی بازار است که گاهی سرمایه گذاران را غافلگیر می‌کند.

هفته‌ای پر تلاطم که بر بورس گذشت

هفته‌ای که گذشت هفته‌ای پرتلاطم برای بورس بود. هفته‌ای که نیمه اول آن سراسر قرمز و نیمه دوم آن بازار سراسر سبزی را شاهد بودیم و خیلی‌ها از فراموشی شدن بورس توسط دولت مردان اظهار ناامیدی می‌کردند. اما در اواسط هفته با برگزاری جلسه وزیر اقتصاد و صحبت‌های دیگر دولت مردان و رئیس جدید سازمان بورس، روند ناامیدی و نزولی بازار موقتا متوقف و روندی صعود بر بازار حاکم شد.

عوامل کمی و کیفی بر نرخ ارز، قیمت آن را لحظه‌ای کرده است

مجید شیخی کارشناس اقتصادی درمورد وضعیت نرخ ارز در روز‌های آینده گفت: نرخ ارز در بازار آزاد متاثر از متغیر‌های کیفی و کمی است و به همین دلیل نمی‌توان روند نرخ آن را به صورت دقیق پیش بینی کرد، اما جدیت دولت در تامین ارز مورد نیاز کشور و اقدامت اخیر بانک مرکزی بر کاهش نرخ ارز اثرات مثبتی بر بازار دارد از طرف دیگر عوامل واسطه در بازار ارز با ابزار سرمایه‌های سرگردان وجود دارند. چه بسا اقدامات دولت در تنطیم بازار ارز و تامین نیاز ارزی وارد کنندگان باعث بهبود وضعیت بازار ارز شود، اما با وجود عناصر دلالدر بازار ارز نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آینده بازار ارزمبنی بر کاهش نرخ داشت.

او افزود: معمولا متغییر‌های زمانی با وقفه خودشان را نشان می‌دهند و به زور کلی نرخ کنونی ارز در بازار حاصل رفتار‌های بخش دولی و خصوصی در چند سال گذشته است که با وقفه شاهد آن هستیم. کاهش مستمر ارزش پول خود بر افزایش نرخ ارز دامن می‌زند، چون عملا ارزش پول داخلی کاهش یافته است. از طرفی افزایش نرخ ارز بر تورم کشور تاثیر گذاشته است و برعکس این موضوع هم همین مصداق را دارد.
شیخی افزود: خبر‌های مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح شد که همین موضوع سبب شد عوامل فعال واسطه در بازار ارز می‌توانند بر تقاضا بازار فشار بیاورند و می‌توانند به صورت رانتی بر تخلیه بازار ارز رو بیاورند که به دنبال آن نرخ ارز روند فزاینده‌ای خواهد داشت.
نوسان جزئی نرخ سکه ادامه دارد
محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درمورد وضعیت بازار طلا در روز‌های آینده، گفت: قیمت طلا با توجه به نوسانات نرخ اونس و ارز روند کاهشی و افزایشی در هفته گذشته تجربه کرد، اما به طور کلی این نوسانات شدید نبود و بازار با ثباتی را پشت سر گذاشته ایم.

کشتی آرای در خصوص حباب سکه نیز گفت: حباب سکه نیز با توجه به کاهش تقاضا افت داشت و در روز پنجشنبه در محدوده ۲۵۰ هزار تومان بود.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: با توجه به کنترل بانک مرکزی بر نرخ ارز و همچنین رویداد‌های که در خلیج فارس در روز چهار شنبه (۱۲ آبان) قیمت ارز تغییرات چندانی را نداشته باشد و در همین محدوده باقی بماند.

او پیش‌بینی کرد هفته آینده قیمت اونس جهانی طلا در محدوده قیمتی هفته گذشته باقی بماند و نرخ ارز هم به دلیل نشانه‌های مثبت موجود در بازار تغییری نکند و در نتیجه بهای سکه و طلا با نوسان جزئی همراه باشد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نزدیک به چهار هفته است که قیمت سکه و طلا در سطح مشخصی قرار دارد و می‌توان گفت ثبات در بازار حاکم است و انتظار داریم قیمت‌ها در این محدوده باقی بماند.

بازار سرمایه مثبت می‌شود!

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بازار در هفته کاری پیش رو اظهار کرد: در رابطه با وضعیت شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته آینده به نظر می‌رسد که روند این دو شاخص و به طور کل روند بازار مثبت باشد، اما مهم‌تر از مثبت بودن شاخص‌ها میزان حجم معاملات است. حجم پایین معاملات در بازار مثبت نشانه ثبات تلقی نمی‌شود. اگر در روز‌های مثبت حجم معاملات نیز افزایشی باشد روند صعود قطعا ادامه‌دار خواهد بود، موضوعی که فعلا شاهد آن نیستیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: طبق تحلیل تکنیکال الگویی به اسم سه سرباز سفید در هر دو شاخص قابل ملاحظه است. سه سرباز سفیدی که در قالب سه کندل نشان از گارد صعودی شاخص‌ها دارند. بر این اساس شاخص کل بورس می‌تواند یک رشد حدودی ۲ درصدی را داشته باشد و از سوی دیگر شاخص هم وزن نیز می‌تواند یک رشد ۴ درصدی را تجربه کند.

تاجبر در رابطه با صنایع پیشتاز هفته کاری پیش رو بیان کرد: عمدتا شرکت‌های صادر کننده و شرکت‌های تولید کننده کامودیتی که با نرخ‌های جهانی دلار درگیر هستند می‌توانند شرایط بهتری داشته باشند، زیرا که هم شاهد افزایش قیمت‌های جهانی و هم تثبت نرخ دلار هستیم. از سوی دیگر در گروه خودرو اخباری مبنی بر حذف قیمت‌گذاری دستوری و ورود خودرو به بورس کالا به گوش می‌رسد که می‌تواند بر جو روانی این گروه تاثیر گذار باشد و به این دلیل این گروه می‌تواند از جمله صنایع پیشتاز هفته کاری پیش روی باشد؛ بنابراین اول گروه صادراتی و کامودیتی محور‌ها و بعد گروه خودور و بانک‌ها از جمله صنایع پیشتاز خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر بازار در هفته کاری پیش رو گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که بر بازار تاثیر گذار خواهد بود استمرار حمایت دولت و مسئولان از بازار سرمایه و جلب اعتماد سرمایه گذاران به بازار است. جلسه‌ای که وزیر اقتصاد برگزار کرد مقداری بر شرایط اثرگذار بود و حداقل سرمایه گذاران متوجه شدند که دولت بازار سرمایه را می‌بیند، زیرا که بازار شرایط بدی را پشت سر گذاشت. مورد بعد موضوع حذف قیمت گذاری دستوری در رابطه با خودرو است. موضوع دیگر حمایت دولت از واریز مبلغی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار تزریق شود و تعیین و تکلیف و اجرای آن است، که می‌تواند بر کل بازار تاثیر گذار باشد. اما در کل باید گفته شود که بازار از لحاظ بنیادی در حال حاضر در مطلوب‌ترین شرایط خود قرار دارد.

با توجه به گفته کارشناس بازار سرمایه در هفته کاری پیش رو، روند صعودی بازار با توجه به وضعیت تکنیکالی شاخص‌ها و ارزنده بودن کلیت سهام شرکت‌های بورسی و همچنین اخبار حمایتی که می‌تواند از سمت دولت به بازار تزریق شود، به احتمال قوی مثبت باقی بماند. اما حجم پایین معاملات و بی‌اعتمادی به بازار از جمله مواردی است که باید به آن توجه و برای آن چاره اندیشی کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: