کد خبر: ۳۶۳۶۶۲
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
0
معاملات بورس تهران در هفته گذشته پرنوسان دنبال شد. بازار سهام که در ابتدای هفته روند نزولی را تجربه می‌کرد، از روز دوشنبه تغییر مسیر داد.
پیش بینی وضعیت بورس در هفته جاری

از اواسط هفته به تدریج صفوف فروش کاهش یافت و سهامداران در سمت خرید فعال شدند. این چرخش معاملات در پایان هفته موجب بازگشت امیدواری به معاملات تالار شیشه‌ای شد و حالا بسیاری در انتظار تداوم این روند صعودی هستند. بر همین اساس عمده سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. با این حال تحلیل‌گران حاضر در این نظرسنجی همچنان شرایط بازار را ناپایدار عنوان می‌کنند و معتقدند تا زمانی که ابهامات در بازار وجود داشته باشد، برآیند حرکت شاخص کم نوسان خواهد بود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۳۵درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته، روند بازار سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند فضای معاملات سهام در ۳ روزپایانی هفته گذشته پتانسیل تداوم برای چند روز آینده را خواهد داشت.

از طرفی نسبت به شرایط بنیادی، ریزش قیمت در برخی سهام، فرصت جذاب برای ورود معامله‌گران به وجود آورده است و فضای حمایتی به وجود آمده در بازار می‌تواند زمینه جلب‌اعتماد و بازگشت سهامداران را به بورس فراهم کند. از سوی دیگر ثبات نرخ ارز، آزادسازی قیمت‌ها با حذف نرخ دولتی دلار و سطوح قابل توجه قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، عوامل محرک تقاضا برای بورس تهران هستند که دیر یا زود موجب فعال شدن سهامداران در سمت خرید می‌شوند. علاوه بر این نگرانی‌های سیاسی نیز با اعلام زمان بازگشت به مذاکرات هسته‌ای از سوی وزارت امور خارجه، کاهش و ریسک این موضوع در محاسبات سهامداران تخفیف یافته است. بر همین اساس، این دسته از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که بورس تهران در رو‌های آتی شاهد صعود قیمت سهام باشد.

کم‌نوسان: ۵۶ درصد از کارشناسان حاضر در این نظرسنجی معتقدند روند هفته جاری بازار سهام، کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان معتقدند که ارزش دادوستد‌ها افت قابل توجهی را تجربه کرده است و فارغ از مثبت‌های یکی دو روزه بورس برای تداوم مسیر صعودی، نیازمند نقدینگی قابل‌توجهی است که در شرایط فعلی بعید است وارد بازار سهام شود. از سوی دیگر هرچند بازار سهام در پایان هفته از فضای منفی فاصله گرفت با این حال بورس به دنبال پشتوانه جدی‌تری برای صعود قیمت‌ها است. خبر اعلام زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای از ابتدای آذر ماه حالا فاکتوری است که مسائل اقتصادی و سیاسی را به‌هم پیوند زده و از آنجا که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از این موضوع داشت، احتمالابورس فعلا تحت‌تاثیر پیش‌بینی‌ها در مسیر کم‌نوسان حرکت کند. این تحلیل‌گران معتقدند بورس با حمایت‌های دستوری می‌تواند چند صباحی روند صعودی به خود بگیرد، اما در نهایت این تحولات در مسیر اقتصادی و سیاسی است که مسیر حرکت بازار سهام را تعیین می‌کند. در مجموع پیش‌بینی می‌شود فعلا بورس در کوتاه‌مدت معاملات کم رمق و کم نوسانی را تجربه کند.

نزولی: ۹ درصد از تحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند که بورس در هفته جاری در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. به اعتقاد این دسته، بی‌اعتمادی نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس در بالاترین حد ممکن قرار دارد و آمار خروج سرمایه‌های حقیقی از بازار نیز تاییدی بر این موضوع است. به نظر می‌رسد که این بار نیز سهامداران از فرصت ایجاد شده برای خروج از بازار استفاده ببرند. این دسته از تحلیل‌گران همچنین معتقدند پیش‌بینی بسیاری از سهامداران (فارغ از درستی یا نادرستی آن) احیای برجام یا حصول یک توافق هسته‌ای است. بر همین اساس پیش بینی می‌کنند نرخ ارز، اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کند و در آن شرایط سهام با ریسک یک ریزش جدی مواجه است و این موضوع نه تنها تهدیدکننده تقاضا است بلکه سهامداران را حداقل در کوتاه‌مدت تشویق به خروج از بازار می‌کند و این امر احتمال تداوم اصلاح قیمت را در روز‌های آتی افزایش می‌دهد.

بورس هفته از نگاه سهامداران

صعودی: ۵۵ درصد سهامداران حاضر در این نظرسنجی روند قیمت سهام طی هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. این معامله‌گران فضای مثبت ایجاد شده در بازار، اصلاح اخیر قیمت غالب سهام و ثبات نرخ ارز به‌رغم اعلام خبر آغاز مذاکرات هسته‌ای را مهم‌ترین عوامل بازگشت سهام به مدار صعود پیش‌بینی کرده‌اند.

کم‌نوسان:۳۰ درصد سهامداران شرکت‌کننده در این نظرسنجی روند معاملات بورس در هفته جاری را با نوسان اندک قیمت‌ها پیش‌بینی کرده‌اند. این معامله‌گران همانند کارشناسان معتقدند در فضای کنونی بورس به دنبال عامل حمایتی جدی‌تری است، چرا که ابهام درباره سرنوشت توافق هسته‌ای و روند نرخ ارز عوامل صعود قیمت‌ها را تضعیف کرده است. بر همین اساس احتمالا تا زمان ظهور چنین عاملی شاخص بورس کم‌نوسان خواهد بود.

نزولی: ۱۵‌درصد سهامداران برای معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران می‌گویند هنوز هم در بسیاری از سهام معامله‌گران مترصد خروج از بازار هستند و بعد از سبزپوشی بازار در پایان هفته احتمالا از این فرصت خروج استفاده کنند و این امر موجب تشدید فشار فروش و نزول شاخص سهام خواهد شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: