April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
عملكرد بازار سرمايه در ۱۶ آبان ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۶۳۷۳۷
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت افت ۹هزارواحدی مواجه شد.

اصلاح شاخص در کنار افزایش ۲ برابری حجم و ارزش معاملات بورس

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با افت ۹ هزار و ۶۸۹ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار و ۹۶۱ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۱۳ میلیارد و ۴۱۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۸ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان در بیش از ۷۸۲ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های بهنوش ایران، سایپا آذین و سایر اشخاص بورس انرژی بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های ایران دارو، نهاد‌ها مالی بورس انرژی و مهندسی نصیر ماشین بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۲ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ورقه به‌ارزش ۳ هزار و ۵۱ میلیارد تومان در ۳۰۹ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۲۸ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۲۳۱ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه سامانه نرم افزاری نگین و رایان هم افزا امروز بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، سپیدار سیستم آسیا و توکا رنگ فولاد سپاهان بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

بیشتر بخوانید: بورس در اولین روز هفته ۴۲ هزار واحد رشد کرد


در همین رابطه علی حیدری کارشناس بازار بورس به پول نیوز گفت: یکی از مسائلی که تاکنون در بازار سرمایه، مورد نقدهای متعددی واقع شده، نحوه عرضه اولیه سهام شرکت‌ها است. کارشناسان، ابعاد مختلف این فرآیند از جمله مکانیسم تخصیص آن، شیوه ارزش‌گذاری، روند زمان‌بر رسیدن عرضه‌های اولیه به قیمت واقعی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

وی افزود: فرمول فعلی عرضه اولیه نیز قابل دفاع نیست زیرا اگر بخواهند عرضه اولیه را وارد بازار کنند، در آینده برای سهامدار عمده و ناشر در زمان جمع کردن سهم‌ها مسئله‌ساز می‌شود.

حیدری ابراز کرد: ما باید مشابه نقاط دیگر دنیا، معیاری را قرار دهیم تا عرضه اولیه سهام شرکت‌های کوچک، در قالب صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری انجام شود و افراد بتوانند یونیت‌های صندوق را خریداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در مدلی هم که عرضه اولیه‌ها، فقط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار شوند، ممکن است خیلی از سرمایه‌گذاران مایل نباشند به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند و به این شکل در حقوق آن‌ها اجحاف می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: