کد خبر: ۳۶۴۳۰۲
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
0
محیط‌بان کرمانشاهی به اعدام محکوم شد. این خبری است که طی چند روز اخیر در رسانه‌ها منتشر شده و از صدور حکم اعدام برای یک محیط‌بانی خبر می‌دهد.
جزئیات صدور حکم اعدام برای محیط‌بان کرمانشاهی

شرایط دشواری است. خانواده‌ای داغدار شده و جوان خود را از دست داده و هیچ چیز جوابگوی غم و اندوه آن‌ها نیست، اما از سوی دیگر محیط‌بان نیز قطعا قصد نداشته چنین حادثه ناگواری رخ دهد و امید آن می‌رود با پادرمیانی ریش سفیدان و بزرگان این موضوع با رضایت اولیا دم ختم به خیر شود.

رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان کرمانشاه در تشریح این ماجرا و اتفاقی که رخ داده، توضیحاتی ارائه داد.

حسین ویسی اظهار کرد: این حادثه در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ رخ داد که در جریان مواجهه نیرو‌های اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید متاسفانه یک نفر از سرنشینان این خودرو به دلیل تیراندازی که صورت گرفته جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: این فرد جوانی ۲۳ ساله به نام "یوسف فلاحی داروندی" بوده است.

رئیس اداره حقوقی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این اتفاق در منطقه حفاظت شده بیستون و در حد فاصل روستای "سه‌چک" و پادگان حاجی آباد رخ داد، عنوان کرد: سرنشینان این خودرو هم از اهالی روستای سنقرآباد بیستون بودند که متاسفانه به هشدار‌های توقف از سوی محیط بانی توجه نکردند.

ویسی خاطرنشان کرد: محیط بان متهم به قتل "برومند نجفی" از زمان بروز حادثه تاکنون در زندان دیزل آباد به سر می‌برد.

وی ادامه داد: پس از رسیدگی قضایی به این پرونده، هفته گذشته حکم قصاص این محیط‌بان از سوی شعبه سه دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه صادر و ابلاغ شد.

رئیس اداره محیط زیست استان کرمانشاه با ابراز تاسف و همدردی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه از حادثه‌ای که برای خانواده فلاحی داروندی رخ داده، عنوان کرد: تمامی تلاش خود را در راستای حل و فصل این موضوع و جلب رضایت اولیای دم انجام خواهیم داد.

آخرین وضعیت پرونده محیط‌بان محکوم به قصاص

یکی از وکلای محیط‌بان برومند نجفی ضمن تشریح روند درگیری این محیط بان با شکارچیان غیرمجاز گفت: بر اساس قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان و جنگلبانان فعل انجام گرفته قانونی بوده است.

میر جعفری درباره روند پرونده و رویداد‌های منجر به صدور قصاص نفس برای این محیط‌بان کرمانشاهی گفت: حادثه در شامگاه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ حوالی ساعت ۲۱و۳۰ دقیقه در منطقه حفاظت‌شده بیستون کرمانشاه رخ داده است. بدین ترتیب که با وصول خبری به مسئول منطقه مبنی بر حضور تعدادی شکارچی غیرمجاز در منطقه او به همراه سه محیط‌بان و مدیر حراست اداره کل، جهت بررسی شرایط به منطقه مراجعه می‌کنند که با یک دستگاه خودروی پراید حامل شش مظنون به شکار غیرمجاز در حال خروج از منطقه مواجه می‌شوند و بعد از عدم تمکین راننده خودرو به فرمان ایست مأموران و تلاش برای زیر گرفتن یکی از آنان درگیری رخ می‌دهد و تیر اسلحه برومند نجفی سهواً به‌جای برخورد با لاستیک به یکی از سرنشینان برخورد می‌کند که خونریزی زیاد منجر به فوت وی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که پرونده چه مدت در حال تحقیقات مقدماتی و اقدامات حقوقی صورت گرفته چه بوده است، اظهارکرد: پس از وقوع حادثه و با شکایت اولیای دم فرد متوفی، پرونده به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای کرمانشاه ارجاع و پس از حدود هفت ماه کیفرخواست با عنوان اتهامی قتل عمد صادر شد البته علیرغم تذکرات فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست برای ضم وکیل سازمانی به پرونده، خانواده محیط‌بان نجفی وکیل موردنظر خود را برای وی انتخاب و معرفی کردند که در ادامه سیر تحقیقات با پیچیدگی‌های پرونده و صدور کیفرخواست با عنوان قتل عمد، قبل از برگزاری اولین جلسه رسیدگی در شعبه ۳ دادگاه کیفری استان، بنده و همکارم از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست در پرونده اعلام وکالت کردیم و وکیل یادشده نیز بعد از صدور رأی دادگاه بدوی از روند پیگیری حقوقی پرونده کنار گذاشته شد.

این وکیل دادگستری درزمینه شرایط فعلی پرونده ازلحاظ جنبه‌های قانونی، ضمن تأکید بر اشراف کامل بر مسئله وکالت پرونده یادآور شد: پس از تشکیل دو جلسه دادرسی و ارائه لایحه‌ی دفاعیه و استماع شهادت شهود، نظر قضات شعبه همچنان بر قتل عمد استوار است و رأی به قصاص نفس محیط‌بان برومند نجفی صادر شد که از تاریخ ابلاغ ۲۰ روز قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

وی قوانین فعلی برای حمایت قانونی از محیط‌بانان را نسبتاً ناکافی، اما اثرگذار در این پرونده دانست و گفت: در خردادماه ۹۹ قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان و جنگلبانان در مجلس تصویب و ابلاغ شد و به‌موجب آن محیط‌بانان با رعایت مقررات قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأموران نیرو‌های مسلح در سه مورد اجازه استفاده از سلاح را به دست آوردند.

این وکیل دادگستری توضیح داد: اول برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آن‌ها حمله کند. دوم برای دفاع از خود در برابر کسانی که بدون سلاح حمله می‌آورند، ولی اوضاع و احوال طوری باشد که بدون به‌کارگیری سلاح مدافعه شخصی امکان نداشته باشد و سوم درصورتی‌که مأموران مذکور مشاهده کنند یک یا چند نفر موردحمله واقع‌شده و جان آنان درخطر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست میرجعفری در پایان گفت: پس با توجه به این بند‌های قضایی و محتویات پرونده و اظهارات محیط‌بان برومند نجفی و همکاران وی که درصحنه حضورداشته‌اند، فعل انجام‌گرفته قانونی و برای حفظ جان همکار بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: