کد خبر: ۳۶۴۳۳۶
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
0
قیمت چای خشک در بازار شرایط عجیبی به خود گرفته است؛ رصد خرده فروشی‌ها نشان دهنده آن است که قیمت چای ایرانی در بازار تهران به حدود ۱۲۰ هزار تومان رسیده، این در حالی که رئیس سازمان چای کشور از کاهشی شدن نرخ چای در شهر‌های شمالی کشور از حدود یکماه گذشته خبر می‌دهد.
قیمت هر کیلو چای برابر یارانه ۳ تهرانی!
اتمام زمان برداشت برگ سبز چای و تولید چای خشک در شمال کشور از جمله دلایلی است که حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور افت قیمت چای را به آن نسبت می‌دهد و بر این نکته تاکید می‌کند با اتمام فصل برداشت برگ سبز چای از حدود یک‌ماه پیش قیمت چای خشک در کارخانه‌ها کاهشی شده است؛ روندی که در سایر شهر‌ها قابل لمس نیست به طوریکه در شهر تهران قیمت چای مرغوب ایرانی در هر کیلو رشدی حداقل ۴۰ هزار تومانی داشته و به بالای ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت چای در شهر‌های غیر از شمال کشور در حالی روند افزایشی به خود گرفته که به گفته جهانساز این افزایش به دلیل بالا رفتن هزینه‌های دستمزد، بسته بندی و حمل و نقل صورت گرفته در غیر این صورت قیمت چای خشک در کارخانه‌ها افزایشی نداشته است. رئیس سازمان چای کشور افزود: علاوه بر عوامل مذکور، شیوع کرونا در سال جاری نیز موجب شد تا خرید مستقیم از مراکز تولید به دلیل ممنوعیت‌های ترددی کاهش یابد که این امر موجب شد تا پای واسطه‌ها به میان آید و با این شرایط قیمت چای داخلی در سایر شهر‌ها افزایش یابد.

از سوی دیگر در سال جاری شاهد رشد ۴۵ درصدی قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به سال گذشته بودیم که این امر نیز بر افزایش قیمت چای اثرگذار بوده است. به گفته جهانساز، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک برای سال زراعی جاری ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و درجه دو۴ هزار و ۷۸۱ تومان اعلام شد که با این شرایط می‌توان گفت قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه امسال در مقایسه با سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته رئیس سازمان چای کشور، رشد قیمت خرید تضمینی برگ سبز با مواقت شورای اقتصاد در سال جاری صورت گرفت، این امر موجب شد تا قیمت خرید تضمینی چای منطقی شود و زمینه برای بازگرداندن چای‌کاران به زمینه‌های چای فراهم شود. به گفته جهانساز در سال‌های گذشته و با توجه به قیمت پایین خرید تضمینی چای در کشور شاهد توقف تولید در برخی از زمین‌های زراعی باشیم، که این روند در حال حاضر شکل معکوس به خود گرفته بطوریکه در سال جاری شاهد رشد تولید برگ سبز چای و چای خشک در کشور بوده ایم.

به گفته رئیس سازمان چای کشور در سال جاری تولید برگ سبز و درنهایت چای خشک در کشور ۴ درصد افزایش داشته است. براساس داده‌های اعلام شده از سوی جهانساز در سال جاری ۱۳۵ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای در کشور خریداری شد، این رقم سال گذشته ۱۳۰ هزار تن بوده و چای خشک تولیدی در سال جاری نیز به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن رسید که این میزان در سال گذشته برابر با ۲۹ هزار و ۶۰۰ تن بوده است روندی که از رشد تولید چای در کشور حکایت دارد.

به گفته رئیس سازمان چای کشور در حال حاضر مشکلی از تامین بازار نداریم و کسری بازار هم به واسطه واردات تامین شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: