April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۶۹۷
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
0

کمپرسور کولر

سیستم تهویه مطبوع وظیفه تامین و مهیاسازی شرایط مطلوب برای سرنشینان خودرو در حالات مختلف جوی را بر عهده دارد. سیستم خنک کننده به عنوان زیرمجموعه ای از سیستم تهویه مطبوع نقش کاهش دمای کابین خودرو را در فصول گرم سال ایفا می کند. کمپرسور کولر خودرو به عنوان قلب این سیستم با استفاده از سیکل های ترمودینامیکی، این کاهش دما را میسر می سازد.

کمپرسور کولر چیست؟

کولر خودرو از جمله تجهیزات بسیاری ضروری محسوب می شود که طبیعتا عدم استفاده از آن در فصل تابستان می تواند کیفیت رانندگی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

به طور خلاصه می توان گفت وظیفه اصلی کمپرسور فشرده سازی گاز مبرد مانند R22 یا R410 و تبدیل آن به مایع و سپس به جریان انداختن آن می باشد که این مایع فشرده شده با قرار گرفتن در معرض هوا و فشار اتمسفر به سرعت تبخیر می شود. با استفاده از همین خاصیت گازها خنک سازی فضای درون خودرو انجام می شود.

نحوه عملکرد کمپرسور کولر

در ابتدا گاز مبرد توسط کمپرسور فشرده شده و فشار و دمای آن طی این فرایند بالا می رود. سپس توسط کندانسور این گاز به مایع تبدیل می شود و در ادامه با ورود به اواپراتور مجدد به گاز تبدیل می شود. فرایند تبخیر مجدد مایع مبرد فرایندی گرماگیر می باشد و باعث جذب گرمای محیط اطرافش می شود.

به زبان ساده تر می توان گفت که کمپرسور کولر، قادر است تا گاز مبرد را در چرخه ای که گفته شد به جریان در آورد تا طی این مسیر هوای سرد توسط فن به درون کابین خودرو وارد شود.

کمپرسور کولر

انواع کمپرسور کولر خودرو

به طور کلی می توان گفت که کمپرسور کولر خودرو به سه دسته تقسیم می شود که به شرح ذیل است:

1)    کمپرسور کولر پیستونی

در اغلب خودرو ها کمپرسور کولر پیستونی دیده می شود و طبیعتا به منظور دهش و مکش از پیستون ها کمک می گیرد؛ در برخی از مواقع هم دارای سوپاپ و یا سوپاپ داخلی می باشند که خوشبختانه از طول عمر بسیاری برخوردار هستند.
لازم به ذکر است که این دسته از کمپرسور ها مصرف سوخت را تا حد بسیاری افزایش می دهند.

2)    کمپرسور کولر روتاری

 در این محصول تیغه هایی قرار دارند که دارای گردش منحصر به فرد 360 درجه ای می باشند و این تیغه های موجود قادر هستند تا عملیات مکش و کمپرس گاز مبرد را به خوبی انجام دهند.

لازم به ذکر است که فشار این گاز پس از چندین دقیقه به سرعت افزایش پیدا می کند و دقیقا همین امر هم سبب سرمایش فراوان آن نسبت به سایر رقبای خود می شود.

این نوع کمپرسور برای مناطقی که دارای فشار جوی بالا می باشند مناسب است.

3)   کمپرسور کولر حلزونی

 نام دیگر این محصول کمپرسور کولر اسکرول است که از دو قطعه ثابت و متحرک برخوردار می باشد. حرکت مخالف دو مارپیچ تو در تو سبب فشرده شدن گاز مبرد می شود و در نهایت با افزایش فشار خروجی مواجه می شویم.

این کمپرسورها طول عمر بالا و سر و صدای اندک و بازده بالاتری نسبت به دیگر کمپرسورها دارند که سبب برتری این محصول شده است و طبیعتا قیمت بیشتری هم به نسبت دیگر کمپرسورها دارد.

علت خرابی کمپرسور کولر

قطعا اغلب قطعات خودرو با اختلال و خرابی مواجه می شوند که کمپرسور هم از این امر مستثنی نمی باشد؛ در ادامه قصد داریم به دلایل خرابی کمپرسور کولر بپردازیم:

  • معیوب شدن کلاچ: بدیهی است که به محض به کار افتادن کولر خودرو با درگیر شدن قطعه کلاچ رو به رو می شویم و اگر در این راستا کلاچ دچار اختلال شود در آن صورت احتمال وقفه یا حتی خرابی کمپرسور کولر هم افزایش می یابد.
  • فرسودگی باتری خودرو: باتری خودرو وظیفه برق رسانی به قطعات گوناگون خودرو را بر عهده دارد و هر گونه اختلال در باتری خودرو به از کار افتادن کمپرسور کولر منتهی می شود.
  • معیوب بودن ترموستات: خرابی در ترموستات رابطه مستقیمی با اختلال در عملکرد کمپرسور کولر خودرو دارد و معیوب بودن این محصول منجر به قطع و وصل شدن مداوم کمپرسور کولر می شود.
  • اختلال در رله کمپرسور: وظیفه رله روشن و خاموش کردن کمپرسور است که طبیعتا اگر با اختلال رو به رو شود هرگز نمی تواند آن را روشن نگه دارد.

کمپرسور کولر

تعمیر کمپرسور کولر

این روزها با توجه به افزایش قیمت کمپرسور کولر ترجیح اغلب مصرف کنندگان تعمیر کمپرسور کولر می باشد تا تعویض آن که البته در برخی مواقع مشکلات به نحوی می باشد که چاره ای جز تعویض آن باقی نمی ماند. در صورت تصمیم به تعمیر کمپرسور کولر به موارد زیر دقت کنید:

  • پیش از هر چیزی فراموش نکنید که این فرایند پیچیده را باید به متخصص و مکانیک خبره بسپارید؛ ابتدا لازم است که تسمه پروانه را به کمک آچار فرانسه به طور نیمه باز کنید که خوشبختانه شلنگ بالایی رادیاتور هم در همین گام باز می شود.
  • سپس به کمک دم باریک می توانید بست های کوچک کمپرسور کولر را باز کنید. اکنون پس از باز شدن کلیه متعلقات می توان کمپرسور را به صورت کشویی به بیرون آورید و دقت کنید که هیچ گونه ضربه ای به شلنگ رادیاتور وارد نشود و در نهایت به تعمیر آن بپردازید.

فروش کمپرسور کولر

با توجه به وجود برندها و کیفیت های مختلف کمپرسور در بازار، لطفا هنگام خرید علاوه بر قیمت کمپرسور کولر خودرو به برند آن نیز توجه کنید. بدیهی است که یک برند معتبر می تواند کیفیت مطلوب را تا حد بسیاری تضمین کند و به همین علت هم در زمان خرید علاوه بر قیمت به کیفیت آن هم توجه داشته باشید. لازم به ذکر است در بازار ایران کمپرسور کولر هیچ کدام از برند ها دارای ضمانت نامه و گارانتی نمی باشد.

کلام آخر

در این نوشتار سعی شد توضیحات اولیه در مورد کمپرسور کولرهای خودرو داده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر یا در صورت نیاز برای تامین این قطعه می توانید به صفحه خرید کمپرسور کولر خودروهای متفاوت مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: