کد خبر: ۳۶۴۷۱۹
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
0
مشکل بعدی دولت اردوغان با اقتصاد ترکیه بازپرداخت سود و بدهی‌های سنگین این کشور به بانک‌های خارجی است.
اردوغان ورشکسته و چک ۱۳ میلیارد دلاری بدهی روی میز
تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت در میانه‌های بحران کاهش ارزش پول ترکیه و در کنار کاهش نرخ بهره در این کشور باید بازپرداخت بدهی‌های سنگین دولت ترکیه را نیز به فهرست خطرات آتی برای لیر اضافه کرد.

براساس داده‌های رسمی، دولت و شرکت‌های ترکیه‌ای باید ۱۳ میلیارد دلار بدهی خارجی خود را در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۱ بازپرداخت کنند. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، بیش از نیمی از این مبلغ یعنی معادل - ۸ میلیارد دلار - در ماه نوامبر سررسید می‌شود. این میزان بزرگترین مبلغ پرداختی در ۱۰ ماه آینده است.

چنین بازپرداخت‌هایی تمایل به افزایش تقاضا برای ارز خارجی را تقویت می‌کند و همین امر فشار بر لیر را بیشتر خواهد کرد. این موضوع اثبات می‌کند که چرا کاهش شدید نرخ بهره خطری مضاعف برای اقتصاد کشوری است که به شدت به تامین مالی خارجی متکی است.

طبق این تحلیل، با فشار سیاسی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور، بانک مرکزی در دو مرحله متوالی و به صورت غیرمنتظره، نرخ بهره را از سپتامبر کاهش داده است. این اتفاق باعث شد ارزش لیر امسال در برابر دلار بیش از ۲۵ درصد کاهش یابد و به پایین‌ترین حد خود برسد.

«عثمان آکسوی» دو سال قبل در نظرسنجی‌های بلومبرگ چنین شرایطی را پیش‌بینی کرده بود. حال ارز ترکیه پس از عبور از سطح روانی ۱۰ لیر در برابر دلار گذر کرد و به قیمت ۱۰.۰۱۸۲ در مقابل هر دلار معامله شد. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، معامله‌گران با احتمال بیش از ۵۰ درصد رسیدن افت بیشتر ارزش پول ملی ترکیه به سطح ۱۰.۵ لیر در برابر یک دلار را تا پایان سال ۲۰۲۱ پیش بینی کرده اند.


کمبود دلار و چالش انرژی برای ترکیه


فراتر از موضوع بازپرداخت بدهی ها، همزمان با بالا رفتن قیمت انرژی، افزایش تقاضای ترکیه برای گاز طبیعی از منابع خارج از کشور نیز نیاز به دلار را تشدید می‌کند. این موضوع هم به ضعف بیشتر پول ملی کمک خواهد کرد.

دولت آنکارا پیش بینی می‌کند مصرف گاز ترکیه امسال با ۲۵ درصد افزایش به رکورد ۶۰ میلیارد متر مکعب برسد. افزایش قیمت جهانی انرژی، شرکت واردکننده دولتی بوتاس را مجبور می‌کند تا خرید خود را از بازار نقدی با هزینه‌های بالاتری افزایش دهد.

بانک مرکزی ترکیه برای کاهش تاثیر این موضوع بر بازار، فروش مستقیم ارز به بوتاس را آغاز کرد. آنکارا پس از قوانین سه ماه قبل، ۲۵۸ میلیون دلار در ماه اکتبر به شرکت عرضه کرد.

ماه گذشته، ترکیه واردات گاز طبیعی مایع خود را از ایالات متحده پس از تامین منابع مالی آن از پنج محموله در هفت ماه گذشته به شش محموله افزایش داد؛ این امر نشانه‌ای از آماده شدن آنکارا برای پاسخگویی به تقاضای زمستانی شهروندان ترکیه است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: