کد خبر: ۳۶۴۷۳۹
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
شرکت بیمه شرکتی است که تامین کننده بخشی از نیاز‌های ضروری است که ممکن است، فعلا مورد توجه نباشند، اما با گذشت عمر یا وقوع حوادثی ناگوار به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند و مهم می‌شوند.
با چه هدفی شرکت های بیمه در ایران تاسیس می شوند؟
شرکت بیمه شرکتی است که تامین کننده بخشی از نیاز‌های ضروری است که ممکن است، فعلا مورد توجه نباشند، اما با گذشت عمر یا وقوع حوادثی ناگوار به شدت مورد توجه قرار می‌گیرند و مهم می‌شوند. واژه بیمه از یک کلمه هندی یا اردو با عنوان"بیما" ریشه می‌گیرد. منظور دقیق و مستقیم از بیمه و بیمه کردن این است که جان و مال آدمی از جهات مختلفی تضمین شود و در صورت وقوع حوادثی ناگوار، مسئولیت آن متوجه شرکت بیمه گزار باشد. بدیهی است که برای استفاده از مزایای بیمه باید هزینه‌ای را به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنید تا در هنگام نیاز بتوانید خسارت دریافت کنید. بسته به نوع بیمه‌ای که دنبال آن هستید، پرداخت حق بیمه ممکن است به صورت سالانه یا ماهانه باشد. انواع مختلف بیمه در ایران وجود دارد، که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

شرکت‌های بیمه در زمینه‌های عمر، مسئولیت، درمان، جبران خسارت و... فعالیت می‌کنند. عمده هدف یک شرکت بیمه در کنار تامین سود و سرمایه شخصی، تامین نیاز‌ها و هزینه‌های درمانی و جبران خسارت‌هایی است که افراد مختلف در شرایط عادی نمی‌توانند آن را مدیریت کنند و از عهده آن بر نمی‌آیند. بدیهی است که از یک سنی به بعد انسان توانایی کار کردن برای تامین هزینه‌های زندگی‌اش را ندارد، اگر از دوران جوانی به این موضوع فکر کرده باشد و خود را بیمه کرده باشد، می‌تواند از مزایای بسیاری بهره‌مند شود؛ یا اینکه ممکن است اتفاق ناگواری مثلا یک بیماری سخت، دزدی، آتش‌سوزی، سیل، زلزله و هر اتفاق دیگری، کل زندگی یک فرد را تحت الشعاع قرار دهد؛ اگر از قبل برای چنین حوادث ناگهانی و ناگوار اندیشیده شده باشد و از مزایای بیمه‌ای برای دریافت خسارت استفاده شده باشد، دیگر جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند.

پر سود بودن صنعت بیمه در همه جای جهان اثبات شده است. یک شرکت بیمه خوب و مسئولیت‌پذیر همیشه مشتری دارد. به طوری که افراد حقیقی و حقوقی، شرکت ها، موسسات و سازمان‌های مختلف داخلی و خارجی هر کدام به طریقی از خدمات یک شرکت بیمه استفاده می‌کنند.
 
یکی از اهداف اصلی تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی، تنوع بخشی در محصولات، گسترش خدمات بیمه‌ای و در عین حال افزایش رضایت بخشی نزد مشتریان بوده که بانگاهی به سیر تکامل این شرکت‌ها، فعالیت محدودی در برخی از شرکت‌ها دراین زمینه دیده می‌شود.
 
به عبارتی، شرکت‌های نوپا با وجود جوان بودن، همچنان دنباله روی سبک و سیاق شرکت‌های با سابقه بیشتر از خود بوده و گویی که در خلق محصولات نوآورانه در این شرکت‌های تازه تاسیس، جدیت لازم وجود ندارد.

در این بین، یکی از چالش‌هایی که از سمت و سوی بیمه‌گذاران و فعالان اقتصادی به خصوص در بخش صادرات کالا و خدمات مهندسی مطرح می‌شود عدم حضور پرقدرت شرکت‌های بیمه ایرانی درکشور‌های همسایه است.

درحال حاضر تعداد بسیار محدودی ازشرکت‌های بیمه‌ای ایرانی در کشور‌های همسایه فعال بوده و به ارایه خدمات بیمه‌ای مشغول هستند.

بدون شک، حضور پررنگ شرکت‌های بیمه‌ای در اقتصاد کشور‌های همسایه با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت بیمه، می‌تواند حرکت رو به رشد اقتصاد کشور را سرعت بیشتری ببخشد.
 

در همین رابطه محمدرضا خوش کیش نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در شورایعالی بیمه در گفتگو با پول نیوز گفت: درحال حاضر تعدادی از شرکت‌ها درخارج از کشور شعبه دارند واین موضوع صفرمطلق نیست و درآیین نامه‌های بیمه‌ای هم برای تاسیس شعبه درخارج از کشور پیش بینی‌های لازم انجام شده، شرکت‌های بیمه‌ای به چند دلیل فعلا حضورکمرنگ‌تری در خارج از کشور دارند.

وی افزود: اولین مساله اینکه شرکت‌های فعال باید علاقه‌مند به حضوردر کشور‌های دیگر باشند، به عنوان نمونه شرکت بیمه ایران در اروپا شعبه دارد، ولی به علت محدودیت ها، فعالیت کمتری دارد و شرکت‌های قدیمی‌تر نیز علاقمند به فعالیت درکشور‌های دیگر هستند، اما مشکلات مبادلات مالی به علت محدودیتها، فعالیت شرکت‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، ولی مهمترین مساله، انگیزه شرکت‌های بیمه‌ای برای حضور درکشور‌های دیگراست که انگیزه باید به وجود بیاید و آن‌ها علاقه‌مند به انجام این کارباشند.

این کارشناس بازار بیمه ابراز کرد: نکته بعدی وجود قوانین کشور‌های منطقه است، درحال حاضر با یکسری از کشورها، همانند عراق، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان مبادلات مالی وجود دارد، ولی توجه به قوانین بیمه‌ای شرکت مقصد موضوع مهمی است.

وی مطرح کرد: اینکه تفکر و فرهنگ بیمه درکشور مقصد چگونه است و قوانین بیمه‌ای بسیاری از کشور‌ها ممکن است با روال و سیستم شرکت‌های بیمه‌ای که درایران فعالیت می‌کنند همخوانی نداشته باشد که به همین دلیل، انگیزه‌ها برای تاسیس شعبه درآن کشور‌ها هم ممکن است که کاهش یابد.

خوش کیش خاطر نشان کرد: اما در کل، این انگیزه در صنعت بیمه وجود دارد و درآینده با حضور شرکت‌های اتکایی جدید که اجازه فعالیت آن‌ها صادر شده یک فرصت طلایی برای حضور در منطقه وجود خواهد داشت، زیرا تاسیس شرکت‌های جدید اتکایی خود برای کمرنگ‌تر کردن اثر تحریم‌ها در داخل کشور بسیار مهم هست و باعث می‌شود که پوشش‌ها بیشتر شده و شرکت‌های اتکایی می‌توانند در کشور‌های دیگر فعالیت کنند، ظرفیت‌های اتکایی بسیار بالایی به خصوص درحوزه کشور‌های منطقه خلیج فارس وجود دارد که می‌تواند به ظهور برسد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: