جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در تذکری با استناد به ماده ۱۴۹ آییننامه داخلی مجلس بیان کرد: ما سه ماده از لایحه نظام
رتبهبندی معلمان را تصویب کرده و سپس مابقی آن را به کمیسیون آموزش ارجاع دادیم. از کمیسیون آموزش نیز بابت اصلاحات تشکر میکنیم، اما تغییراتی که در لایحه صورت گرفته رتبهبندی معلمان را به سمتی هدایت کرده که در نهایت مشابه قانون مدیریت خدمات کشوری شده است.
وی در ادامه اظهار کرد: برخی از مواد لایحه نسبت به آنچه که در کلیات به آن رای دادیم تغییرات زیادی داشته است، در ماده ۷ کاملا تعداد قرار گرفتن معلمان در رتبهها محدود شده است، در حالیکه در هیچ کجا چنین محدودیتی برای قرار گرفتن در رتبهها وجود ندارد.
رتبهبندی حق و حقوق فرهنگیان را پایمال میکند
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این شیوه رتبهبندی انگیزه معلم را میگیرد، رتبهبندی معلمان باید شفاف باشد. این شیوه رتبهبندی حق و حقوق فرهنگیان را پایمال میکند.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر کوچکی نژاد بیان کرد: تذکر شما در این زمینه وارد نیست. هدف ما از رتبهبندی این بود که منزلت و جایگاه معلمین را در جامعه اسلامی و در آموزش و پرورش ارتقاء بدهیم. ما در ماده ۲ زمانی که تعاریف و مفاهیم را گنجاندیم تعریف کردیم که معلم چه کسی است و این رتبهبندی فقط برای معلمان است. ما ضمن احترامی که برای کادر اداری و خدماتی قائل هستیم، اما اعتقاد داریم که جایگاه و منزلت معلمان باید بالاتر باشد. در ماده ۲ کاملا تعاریف مشخص است. به عنوان مثال اگر مدیری ۲۴ ساعت در هفته بر سر کلاس حضور یابد و نقش معلم را ایفا کند، وی نیز به عنوان معلم تلقی شده و شامل رتبهبندی میشود.