April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۹۵۰۶
۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
0
۱۱ شهرستان کرمان درگیر سیل شده اند و تخمین زده می‌شود ۲۵ هزار نفر از این سیل متاثر شده اند که برخی از این افراد هنوز در مناطق سیل زده در انتظار کمک هستند.
۲۵هزار نفر در کرمان گرفتار سیل هستندسیلابی که از ابتدای هفته جاری در جنوب کرمان آغاز شد طی روز گذشته در استان شدت گرفت و منجر به بارندگی بی سابقه در ارتفاعات جنوب استان کرمان شد، طی ۲۴ ساعت در کهنوج ۶۵ میلیمتر، رودبار ۴۴ میلیمتر، منوجان ۵۰ میلیمتر، قلعه گنج ۶۰ میلیمتر باران باریده است و میزان بارندگی طی سه روز اخیر کهنوج ۱۷۶ میلیمتر، رودبار ۱۱۰ میلیمتر، منوجان ۲۰۰ میلیمتر، دهبکری بم ۱۶۲ میلیمتر، قلعه گنج ۱۶۰ میلیمتر، دوساری ۱۳۰ میلیمتر بوده است و این در حالیست که مجموع بارندگی دو سال گذشته در بسیاری از این مکان‌ها به نیمی از این میزان بارندگی هم نمی‌رسد.

محرومیت شدید جنوب کرمان بار دیگر نمایان شد

بارندگی طی شب گذشته در این مناطق بسیار شدید‌تر بوده است که در نتیجه سیلاب به سمت زهکلوت، رودبار و ریگان سرازیر شده است و به دلیل محرومیت شدید این مناطق در خصوص وجود امکانات زیر بنایی، سیل وارد دو شهر زهکلوت و رودبار و ۳۰۰ روستا شده است.

عدم وجود تعداد کافی سازه‌های استحصال آب و سیل بند و حتی لایروبی رودخانه‌های محلی سبب شده با هر بارندگی سیل شرق و جنوب استان را فرا بگیرد.

در خواست کمک آنی در سطح ملی

استاندار کرمان صبح امروز تعداد کل جمعیتی که از سیل کرمان طی دو هفته اخیر متأثر شده‌اند را ۲۵ هزار نفر اعلام کرده است که خواستار اسکان اضطراری این افراد شده است.

استاندار کرمان تعداد کل جمعیتی که از سیل کرمان طی دو هفته اخیر متأثر شده‌اند را ۲۵ هزار نفر اعلام کرده است که خواستار اسکان اضطراری این افراد شده است

همچنین تخمین زده می‌شود حداقل ۶ هزار واحد مسکونی در این سیلاب دچار خسارت شده‌اند، هر چند میزان خسارت سیل ۱۰ روز قبل جنوب کرمان دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، اما خسارات سیل شب گذشته به مراتب بالاتر عنوان شده است.

استاندار کرمان دقایق ابتدایی درخواست کمک ملی داده است و از ارتش و سپاه برای ارسال خودرو‌هایی که بتوانند در باتلاق جازموریان حرکت کنند کمک خواسته است.

مردم در ارتفاعات در انتظار کمک هستند

هم اکنون ده‌ها روستا در جنوب کرمان دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند و مردم مجبور به ترک روستا‌ها شده و به ارتفاعات پناه برده‌اند و از شب گذشته در انتظار امداد رسانی هستند، بسیاری از این افراد ساعات اخیر را زیر باران و بدون سرپناه به سر برده‌اند. نکته تأسف بار اینکه در روستا‌های پهنه جازموریان حتی منطقه مرتفعی برای پناه گرفتن وجود ندارد.

هر چند که به دلیل مه گرفتگی امکان امدادهوایی در برخی از مناطق کرمان وجود ندارد، اما به دلیل عدم بارندگی در شرق کرمان و برخی از مناطق جنوبی که باران متوقف شده است امکان امدادهوایی وجود دارد که به دلیل عدم پیش بینی بالگرد برای این شرایط مردم همچنان در انتظار امداد هوایی مانده‌اند.

مردم شرق کرمان همچنان در انتظار بالگرد‌های وعده داده شده

سپاه کرمان از اعزام بالگرد نیروی هوایی سپاه به منطقه خبر داده است و هلال احمر هم وعده ارسال چند فروند بالگرد را به منطقه داده است، اما حداقل در شرق کرمان ۷۵ روستا در حالی که هیچ گونه بارندگی در این منطقه وجود ندارد و امکان امدادهوایی طی رز‌های گذشته نیز بوده است، اما در انتظار کمک هستند.

احداث پل‌های غیر استاندارد و عدم لایروبی سیل ۱۰ روز گذشته و تخریب سیل بند‌ها مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و برخی از راه‌های اصلی کرمان در ریگان و جنوب استان مسدود شده است.

در دو شهر زهکلوت و رودبار وجود دو رودخانه در میانه شهر و احداث سد‌های غیر استاندارد و با دهانه‌های کوچک موجب شده آب شب گذشته وارد شهر شود و حداقل در شهر زهکلوت ۲۰ درصد شهر دچار خسارت شده است.

۳۳۰ روستا در مجموع در استان کرمان تحت تأثیر سیل قرار گرفته‌اند و متأسفانه مردم در روستا‌های اطراف جازموریان با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند بطوریکه خانه‌های خود را رها کرده و به تپه‌های اطراف پناه برده‌اند.

خسارت جدی به لوازم منازل، دام‌ها، مزارع و خودرو‌های مردم وارد شده است، علیرغم هشدار‌های مکرر رسانه‌ها در خصوص ساماندهی سیل بند‌های شکسته محدود موجود در استان کرمان، اما به دلیل عدم تأمین اعتبار این کار انجام نشد و یا با تأخیر و با استفاده از توان دهیاران انجام شد.

۲۴۰ روستای رودبار مملو از گل و لای شد

علی پرورش فرماندار رودبار جنوب شرایط مردم سیل زده را اضطراری دانست و خواستار کمک رسانی فوری به روستا‌های اطراف جازموریان شد.

رودبار یعنی جایی که رودخانه‌ها بار خود را بر زمین می‌گذارند و طی دو روز گذشته ده‌ها رودخانه خروشان با دبی آب بسیار بالا به این منطقه سرازیر شده استپرورش گفت: رودبار یعنی جایی که رودخانه‌ها بار خود را بر زمین می‌گذارند و طی دو روز گذشته ده‌ها رودخانه خروشان با دبی آب بسیار بالا به این منطقه سرازیر شده است.

وی گفت: شب گذشته تمام تلاش خود را کردیم که مردم را از مناطق در معرض خطر دور کنیم و همین مساله موجب شد کشته نداشته باشیم.

وی ادامه داد: دسترسی زمینی به بسیاری از مناطق سیل زده وجود ندارد و باید هر چه زودتر امدادهوایی شروع شود و در صورت لزوم از خودرو‌های خاص برای دسترسی به مناطق باتلاقی و در معرض سیل استفاده شود.

وی گفت: ۲۴۰ روستا در رودبار در محاصره کامل سیل قرار دارند و باید هر چه زودتر به مردم کمک رسانی شود.

لزوم امداد هوایی در مناطق بحرانی ریگان

فرماندار ریگان نیز شرایط ۷۵ روستای در معرض سیل در این شهرستان را بحرانی دانست و بیان کرد: از آغاز آغاز سیلاب نتوانستیم وارد این روستا‌ها شویم، اما ارتباط تلفنی حفظ شده است.

مین باقری از قطعی برق، آب و تلفن ثابت و تخریب راه‌های این شهرستان خبر داد و گفت: هیچ بارندگی در ریگان روی نداده است، اما چون سیلاب از مسیر ریگان به سمت کویر روانه می‌شود ریگان با وجود خشکسالی از سیل متأثر می‌شود و هر سال خسارت‌های زیادی به شهرستان وارد می‌شود.

برخی از روستا‌ها و شهر‌های جنوب کرمان نیز به دلیل بارندگی پس از سال‌ها خشکسالی و برداشت آب از منابع آب زیر زمینی دچار نشست شده‌اند و شکاف‌های بزرگی در مناطق مسکونی ایجاد شده است.

وزیر کشور در حال بازدید از مناطق سیل زده است و مردم سیل زده نیز همچنان در انتظار اسکان اضطراری برای شب پیش رو هستند.

آب همچنان در بسیاری از این روستا‌ها بالاست و مردم امکان حضور در روستا و کنترل سیلاب را ندارند.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: