April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۹۹۴۶
۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
مدیر روابط عمومی فیدیبو گفت: قیمت کتاب توسط خود ناشر تعیین می‌شود و در پروسه قیمت‌گذاری کتاب دخالت نمی‌کنیم.
نحوه قیمت گذاری کتاب‌های الکترونیک
آرا و نظرات فعالان حوزه کتاب نشان می‌دهد که حوزه کتب الکترونیک؛ شمشیری دو لبه است؛ یعنی همزمان می‌تواند فرصتی برای رشد و رونق بازار نشر باشد یا آنکه به دلیل خلا‌های قانونی باعث ضرر و زیان ناشران شود. در این میان بعضی کسب و کار‌ها با تکیه بر فناوری روز، پلتفرم‌هایی برای عرضه رسمی کتاب‌های الکترونیک خلق کرده‌اند و با استقبال بسیاری از سوی ناشران روبرو شده‌اند. فیدیبو یکی از آنهاست. به همین منظور و برای بررسی جزئیات و شرایط همکاری ناشران با فیدیبو با شهاب محب‌علی، مدیر روابط عمومی این شرکت به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

تولیدکننده نیستیم

شهاب محب‌علی، مدیر روابط عمومی فیدیبو در گفتگو درباره شکل همکاری با ناشران گفت: «ما اصولا با ناشرین کار می‌کنیم و نویسندگان، طرف قرارداد ما نیستند. در بیشتر موارد ناشر، فایل کتاب مورد نظر را در قالب پی‌دی‌اف در اختیار ما قرار می‌دهد و منتشر می‌کنیم. در مورد کتاب صوتی هم باید گفت که تولیدکننده به حساب نمی‌آییم. ناشران کتاب صوتی، با ناشران اصلی همکاری می‌کنند و کتاب‌ها را به شکل صوتی در می‌آورند».

وی افزود: «در مرحله بعد، فایل مربوطه در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما آن را منتشر می‌کنیم. در حقیقت ما پلتفرم ارائه هستیم نه تولید. به عبارت دیگر ناشر، فایل را در اختیار ما قرار می‌دهد و صرفا؛ تبدیل فایل به کتاب الکترونیک برعهده ماست. در مورد کتاب صوتی هم همین گونه است».

جزئیات قرارداد قابل انتشار نیست

او جزئیات مالی قرارداد‌های منعقده بین این فروشگاه و ناشرین را حوزه‌ای تجاری دانست و از سخن گفتن در رابطه جزییات قرارداد‌ها و درصد‌های معمول خودداری کرد، ولی تاکید کرد که قرارداد‌ها از تعرفه مشخصی تبعیت می‌کنند که از اعلام آن معذور است.

محب‌علی گفت: «وقتی کتابی برای عرضه به فیدیبو سپرده می‌شود تمام تلاشمان را برای معرفی آن در اپ خودمان و صفحات فضای مجازی صرف می‌کنیم. تبلیغات، هزینه اضافی برای ناشر به همراه نخواهد داشت. البته قیمت کتاب نیز توسط خود ناشر تعیین می‌شود و فیدیبو در پروسه قیمت‌گذاری کتاب دخالت نمی‌کند».

لازم به ذکر است که در کشور‌های دیگر قیمت نسخه الکترونیکی کتاب معمولا یک سوم نسخه چاپی است. با مراجعه به سایت‌هایی مثل آمازون متوجه می‌شوید که این فرمول در ارتباط با بسیاری از کتاب‌ها رعایت می‌شود، اما در کشور ما ناشران از فرمول خاصی پیروی نمی‌کنند. بسیاری از مشتریان کتاب‌های الکترونیک از قیمت بالای نسخه الکترونیک ناراضی هستند.

هر کتابی در صورت موافقت ناشر می‌تواند مستقیما به شکل الکترونیک عرضه شود و نیازی به انتشار نسخه کاغدی آن نیست. مدیر روابط عمومی فیدیبو ضمن بیان این موضوع گفت داشت: «کتاب چه در شکل صوتی چه در حالت الکترونیک، وقتی در ویترین سایت قرار می‌گیرد برای همیشه در این کتابخانه باقی خواهد ماند و خارج شدن آن از آرشیو؛ صرفا به خواست ناشر ممکن است. در غیر این صورت برای برای همیشه در اختیار عموم قرار دارد و می‌توانند آن را خریداری کنند».

او در پایان خاطرنشان کرد: «تمامی کتاب‌های این فروشگاه اینترنتی به شکل جداگانه؛ رمز‌گذاری می‌شوند. این موضوع؛ کپی یا استفاده غیرمجاز کتاب‌ها را غیرممکن می‌کند. البته معضل کپی، پیش‌زمینه فرهنگی دارد و حتی کتاب کاغذی با اندک هزینه‌ای چاپ و در جایی مثل میدان انقلاب به فروش می‌رود. باید در این زمینه کار شود، اما این که بتوان از روی سایت، فایل کتاب را به شکل غیرمجاز برداشت، سابقه نداشته و با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شده غیر ممکن است».
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: