April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۷۹۵
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
0
فاطمی امین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با حضور رییس‌جمهور گفت: به دلیل ابعاد گسترده آن‌ها در دوران راه اندازی و ساخت، اشتغال قابل توجهی خواهد داشت.
افزایش اشتغال‌زایی با اجرای ۴۸ پروژه بزرگ جدید صنعتی کشور
سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (یکشنبه ۱۷ بهمن) با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ۴۸ طرح به طور همزمان آغاز شد که به دلیل ابعاد گسترده آن‌ها در دوران راه اندازی و ساخت، اشتغال قابل توجهی خواهد داشت، گفت: یکی از نکات مهم در این طرح‌ها تدبیر تأمین مالی آنهاست، در کشور گاهی ساخت واحد‌هایی تا ۵۰ درصد رشد می‌کند، اما به دلیل نبود منابع مالی متوقف می‌ماند و این مسأله به این خاطر است که روزی که طرح‌ها آغاز شد برنامه مالی آن تا پایان دیده نشده است.

فاطمی امین با بیان اینکه طرح‌هایی که رونمایی و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد، برای شرکت‌های قوی با رتبه‌های بزرگ در بورس مانند مبارکه، چادرملو، گل گهر و شرکت‌های دیگر هستند که این شرکت‌ها توان فنی و مالی دارند و این نوید را می‌دهند که طرح‌ها در زمان برنامه ریزی شده اجرایی شوند، خاطرنشان کرد: در این طرح‌ها تلاش کردیم زنجیره‌ها را متوازن کنیم یعنی از سرمایه گذاری تکراری جلوگیری کنیم و حتی به سمت جایگزینی حلقه‌های مفقوده برویم.

وزیر صمت با بیان اینکه این طرح‌ها در دو تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: دولت هم هدف گذاری برای رشد اقتصادی با نرخ ۸ درصد کرده است و این نرخ در سال ۱۴۰۲ با تکمیل ظرفیت‌های موجود تأمین می‌شود، ولی اگر از امروز سرمایه گذاری نکنیم از سال ۱۴۰۳ به بعد دچار افول خواهیم شد.

وی با بیان اینکه یکی از این ۴۸ طرح، معدن مس جانجا در شمال سیستان و بلوچستان است که در دوره احداث که چند سال طول می‌کشد برای هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند، اما بعد از بهره برداری ۳ هزار شغل مستقیم و ۵ هزار شغل غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد، گفت: در این طرح بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌شود.

فاطمی امین گفت: این طرح‌ها به دلیل ابعاد گسترده آن‌ها در دوران راه اندازی و احداث اشتغال قابل توجهی دارند و موجب افزایش تولید خواهند شد، اما بعد از راه اندازی جهش جدی در رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

وی درباره حضور بخش خصوصی در این طرح‌ها خاطر نشان کرد: کار ما در دولت این است که اولویت‌هایی را در اقتصاد مانند صادرات، سرمایه گذاری و اشتغال قرار دهیم و قواعد را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بخش خصوصی بدون مانع حرکت کند و همچنین شرایط را تسهیل و نظارت کنیم و اگر دولت همه این کار‌ها را به خوبی انجام دهد شاهد حضور بخش خصوصی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: هیچ یک از طرح‌هایی که امروز رونمایی شد مصوبه دولت نیست و طرح‌های اقتصادی و سودآور است و از این دسته طرح‌ها زیاد در کشور داریم و تنها کافی است شرایط را اصلاح کنیم و قواعد بازنگری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر در صادرات روند رو به رشدی داریم، گفت: در هر بخشی که دولت دقیق وارد شود و میدان را باز کند ظرفیت بسیار زیادی برای بخش خصوصی وجود دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: